سقف کاذب ستاره‌های اقتصاد!

سقف کاذب ستاره‌های اقتصاد! این یک واقعیت است که هر چند وقت یک‌بار چیزی مد می‌شود و بخشی از مردم حواسشان را می‌دهند به آن مد و به قول معروف روی مد رفتار می‌کنند و به روز می‌شوند. البته خیلی هم فرقی نمی‌کند که آن مد با سلیقه و نظر و منش آنها سازگار باشد […]

سقف کاذب ستاره‌های اقتصاد!

این یک واقعیت است که هر چند وقت یکبار چیزی مد می‌شود و بخشی از مردم حواسشان را می‌دهند به آن مد و به قول معروف روی مد رفتار می‌کنند و به روز می‌شوند. البته خیلی هم فرقی نمی‌کند که آن مد با سلیقه و نظر و منش آنها سازگار باشد یا نه، همین که مد است باید انجام شود و یک واو آن هم جا نیفتد!

نمی‌دانم چه شده است که چند سالی است ستاره شدن و کهکشانی بودن و کلاً امورات فضایی بر مذاق برخی خوش آمده است و داستان نجومی‌ها مد شده است؟

خب این هم یک جور مد است، رانت‌های نجومی، اختلاس‌های نجومی، درآمدهای نجومی و حقوق‌های نجومی! بعد از آن هم املاک نجومی و بذل و بخشش‌های نجومی و این اواخر هم فرار به جلو نجومی و وعده‌های نجومی و کلی چیز نجومی دیگر! ظاهراً این آسمان اقتصاد پر شده است از ستاره و انجم، آن هم از نوع پرنور و درخشان.

ما که اصولاً با مد و مدگرایی میانه خوبی نداریم و البته به طریق اولی نوع ستاره‌ای آن که بد فرم توی ذوق می‌زند. آن هم در اقتصادی که قاعدتاً باید یک کفی داشته باشد و یک سقفی و اساساً آسمانی ندارد که راه به راه نجومش از راه برسند. آن هم در اقتصادی که سقفش آنقدر کوتاه شده است که خیلی‌ها نمی‌توانند در زیر آن کمر خود را راست نگه دارند و صاف بایستند، چه برسد آسمان بلند و پر از ستاره‌‌اش را به نظاره بنشینند.

به نظر هوشنگ خانی ما می‌رسد که علاقه‌مندان به این مد جدید که همه چیز را ر‌ها کرده‌اند و عدل چسبیده‌اند به نجومی کردن اقتصاد مادر مرده، کمی هم هوای این بیمار زارونزار را داشته باشند و مدگرایی و مدپرستی خود را در جایی دیگر به رخ دیگران بکشانند و بگذارند جماعت کمر شکسته زیر سقف اقتصاد کم‌کم نگران سقف‌های کاذب کوتاه و کوتاه‌تر نشوند و لااقل دلشان را به این خوش کنند که هر چند وقت یکبار آبی زیر پوستشان برود و جانی تازه بگیرند و کمی راست بایستند و خود را برای دور بعدی کمرشکنی آماده نمایند!

هوشنگ خان