«مهارلو» همچنان زنده است

  دریاچه مهارلو سال گذشته را با کم‌ترین میزان بارش‌‌ها سپری کرد تا نشان دهد می‌خواهد زنده بماند، تالابی که حالا ۴۰ درصد آب‌گیری شده است. به گزارش مهر، دریاچه مهارلو در ۱۵ کیلومتری شیراز واقع شده و با وسعتی حدود ۶۰۰ کیلومتر مربع پناهگاهی برای حیات‌وحش و پرندگان محسوب می‌شود. مهم‌ترین زیستمندان این تالاب […]

 

دریاچه مهارلو سال گذشته را با کم‌ترین میزان بارش‌‌ها سپری کرد تا نشان دهد می‌خواهد زنده بماند، تالابی که حالا ۴۰ درصد آب‌گیری شده است.

به گزارش مهر، دریاچه مهارلو در ۱۵ کیلومتری شیراز واقع شده و با وسعتی حدود ۶۰۰ کیلومتر مربع پناهگاهی برای حیات‌وحش و پرندگان محسوب می‌شود.

مهم‌ترین زیستمندان این تالاب را می‌توان پرنده‌هایی نظیر فلامینگو، مرغابی، آنقوت و… دانست.

طی سال‌های گذشته که کم‌آبی و خشکسالی اغلب دریاچه‌های فارس را خشک کرده بود، مهارلو به واسطه ورود فاضلاب شیراز کمی آب داشت که آن ‌هم تابستان سال گذشته خشک شد و از این دریاچه که تفرجگاه مردم شیراز نیز به‌حساب می‌آمد فقط پهنه‌ای نمکی و باتلاقی برجای گذاشته بود.

اما زمستان سال گذشته وضعیت کمی تغییر کرد و به واسطه بارش‌هایی هرچند اندک که در شیراز و استان فارس رخ داد، مهارلو جان دوباره گرفت و بخش‌های قابل توجهی از آن دوباره پر از آب شد.

مدیرکل محیط‌زیست استان فارس در خصوص آخرین وضعیت دریاچه مهارلو به خبرنگار مهر گفت: با وجود این‌که سال گذشته بارش‌های خوبی در این استان شاهد نبودیم اما این دریاچه همچنان آب دارد.

حمزه ولوی ادامه داد: دریاچه مهارلو طی این چند سال که به‌دلیل خشکسالی تمام دریاچه‌های استان خشک شده بودند، به خاطر ورود فاضلاب شهر شیراز همواره پر از آب‌ بوده و فقط در فصل تابستان عمق آن کم می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر نیز این دریاچه بین ۴۰ تا ۵۰ درصد آب دارد و عمق آب در برخی قسمت‌های این دریاچه نسبت به گذشته بهتر است.

مدیر کل محیط‌زیست استان فارس تأکید کرد: وضعیت دریاچه مهارلو نسبت به دیگر دریاچه‌های استان مطلوب است و نگرانی آن‌چنانی از بابت مهارلو وجود ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قرمز بودن این دریاچه بیان کرد: کم شدن سطح آب کمک می‌کند که شرایط برای رشد یک جلبک یا همان کشند قرمز در دریاچه‌ها مهیا شود، از این رو به دلیل کاهش آب، شاهد قرمز شدن دریاچه مهارلو هستیم.

ولوی اظهارداشت: یکی از موضوعات مهم در قرمز شدن دریاچه مهارلو بالا بودن شوری آب است که شرایط را برای به‌وجود آمدن نوعی جلبک در این دریاچه مهیا می‌کند.

مدیر کل محیط‌زیست استان فارس گفت: در فصل بهار کشند قرمز در دریاچه مهارلو رشد می‌کند، ازاین‌رو طی چند سال گذشته با توجه به شوری بالای آب در فصل بهار این دریاچه تغییر رنگ داده و قرمز می‌شود.

وی با اشاره به این‌که کشندهای قرمز نسبت به شوری آب مقاوم هستند، افزود: وجود این جلبک در دریاچه مهارلو خطری متوجه آن نمی‌کند زیرا این جلبک خوراک آرتمیاست و خود آرتمیا خوراک پرندگان است.

یک کارشناس حوزه محیط‌زیست نیز در این رابطه گفت: کشند قرمز هنگامی که تراکم جلبک‌‌ها در سطح آب بالا رود به‌صورت لایه‌ای قرار می‌گیرند که مانع از تبادل هوا با آب و در نهایت کاهش اکسیژن می‌شود که در این شرایط سم‌هایی تولید می‌کند.

علمدار علمداری افزود: آرتمیا نقش بسیار مهمی در از بین بردن برخی ناخالصی‌های نمک و املاح آب و همچنین توجیه اقتصادی زیادی دارد.

وی با اشاره به آبدار بودن دریاچه مهارلو بیان کرد: این دریاچه طی چند سال گذشته همیشه حتی به اندازه یک لکه نیز آب‌دار بوده و هیچ‌وقت به‌طور کامل خشک نشده است.

 

این کارشناس حوزه محیط‌زیست بیان کرد: آبدار بودن دریاچه مهارلو ناشی از ورود فاضلاب شهر شیراز به آن است .