رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور

تکمیل کریدورهای ریلی در دستور کار است

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، با اعلام اینکه ۸۸ سد با اعتباری معادل ۱۴ همت در دست ساخت است، گفت: با توجه به اهمیت بالای اتصال کشور به بازارهای جهانی تجارت و تبادل کالا و خدمات برای دولت، برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای توسعه و تکمیل کریدورهای ریلی صورت گرفته است. به گزارش مناقصه‌مزایده، سیدحمید پورمحمدی؛ […]

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، با اعلام اینکه ۸۸ سد با اعتباری معادل ۱۴ همت در دست ساخت است، گفت: با توجه به اهمیت بالای اتصال کشور به بازارهای جهانی تجارت و تبادل کالا و خدمات برای دولت، برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای توسعه و تکمیل کریدورهای ریلی صورت گرفته است. به گزارش مناقصه‌مزایده، سیدحمید پورمحمدی؛ در یک برنامه تلویزیونی به مناسبت هفته دولت، در تشریح برنامه‌ها و خدمات دولت در توسعه زیرساخت‌‌‌ها به تغییرات اقلیمی و کاهش بارش‌‌‌ها و سرانه آب در کشور اشاره کرد و با بیان اینکه بحران آب بیش از ناترازی‌‌‌ها اهمیت دارد، اظهار داشت: آب یک کالای اقتصادی است و با توجه به اهمیت بسیار بالای موضوع آب برای آینده کشور، برنامه‌ریزی و اقدامات گسترده‌ای برای تأمین آب در کشور صورت گرفته است. پورمحمدی؛ افزود: اکنون ۸۸ سد با ظرفیت تنظیم حدود ۷٫۵ میلیارد مترمکعب در سال و با اعتباری معادل ۱۴ همت در پیوست قانون بودجه در حال اجراست. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، گفت: تعداد ۱۲۴ طرح آبرسانی با ظرفیت تأمین آب شرب شهر‌‌ها و روستاهای مسیر به میزان شش‌ونیم میلیارد مترمکعب در سال برای افق ۲۵ سال آینده و با اعتباری معادل ۲۴ همت در پیوست قانون بودجه در حال اجراست. معاون رئیس‌جمهور، در ادامه از اجرای تعداد ۱۱۸ پروژه درمان با مجموع ۳۳ هزار و ۲۸۱ تخت در کشور خبر داد و گفت: دولت چهاردهم، توجه ویژه‌ای به موضوع بهداشت و درمان داشته و احداث زیرساخت‌های این حوزه در اولویت دولت است. وی در ادامه، به تشریح مهم‌‌‌ترین اقدامات دولت چهاردهم در حوزه اقتصاد دریامحور شامل توسعه استان سیستان و بلوچستان، سواحل مکران، منطقه اروند و جزایر جنوب پرداخت و گفت: سواحل جنوبی کشور به‌ویژه منطقه مکران، ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه و استقرار جمعیت دارند و دولت برنامه‌های گسترده و مهمی را در این بخش در دست اجرا دارد. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، افزود: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌های زیرساختی مهم منطقه مکران در دولت چهاردهم شامل کریدور ساحلی جنوب، راه‌آهن خاش-‌چابهار، کریدور بزرگراهی چابهار-‌زاهدان، محور جاسک‌-محمدآباد ریگان، کریدور ریمدان- بندرعباس، اسکله‌های صیادی، بیمارستان ۱۶۲ تختخوابی میناب، بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی چابهار، پست و خط انتقال برق، فرودگاه چابهار، فرودگاه جاسک و آموزش فنی و حرفه‌ای، افزون بر ۸۹هزار میلیارد تومان است. پورمحمدی؛ گفت: مجموع سرمایه‌گذاری با بخش‌خصوصی در حوزه آب و توسعه شبکه آبرسانی کشاورزی در منطقه مکران نیز ۱۸ همت، سرمایه‌گذاری خارجی در فرودگاه چابهار ۱۰۰ میلیون دلار و توسعه فاز دوم بندر شهیدبهشتی، ۲۴۲ میلیون دلار است. معاون رئیس‌جمهور، در ادامه به تشریح پروژه‌های زیرساختی و مصوب اولویت‌دار توسعه استان سیستان و بلوچستان پرداخت و گفت: تعداد ۶۶ پروژه‌ اولویت‌دار زیرساختی قابل بهره‌برداری تا پایان دولت چهاردهم در حوزه‌های حمل‌ونقل، آب، کشاورزی و فاضلاب، بهداشت و درمان، انرژی، آموزش، صنعت، محیط‌زیست، فرهنگ و ورزش و مسکن و عمران شهری و روستایی با اعتبار مورد نیاز ۱۱۶ هزار میلیارد تومان و ۳۴۲ میلیون دلار، برنامه‌ریزی شده است. پورمحمدی؛ تعداد پروژه‌های مصوب سفر رئیس‌جمهور به سیستان و بلوچستان را ۲۲ پروژه اعلام کرد و گفت: اعتبار مصوب این پروژه‌ها، ۳۰ هزار و ۸۱۷ میلیارد تومان است. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، در ادامه به پروژه‌های زیرساختی منطقه اروند (با مشارکت سازمان بنادر و دریانوردی، منطقه آزاد اروند و شرکت ملی نفت) پرداخت و گفت: پروژه‌های پسکرانه اروند شامل تعداد ۱۱ پروژه است که کل اعتبار مورد نیاز برای اجرای این پروژه‌ها، ۲۲۲ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال است. پورمحمدی؛ افزود: پروژه‌های مرتبط با توسعه اروندرود نیز شامل هشت پروژه بوده و کل اعتبار مورد نیاز برای اجرای آنها، ۵۶ هزار و ۴۴۱ میلیارد ریال است. معاون رئیس‌جمهور، درباره توسعه جزایر جنوب، گفت: از جمله اقدامات انجام‌شده برای توسعه جزایر جنوب، تأمین مالی شامل ایجاد یک ردیف مستقل با اعتباری بالغ بر یک و دودهم همت در قانون بودجه سال ۱۴۰۴ و ابلاغ اعتبار فوق و تخصیص حدود ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار (تملک و هزینه‌ای) است. وی درباره اقدامات انجام‌شده در حوزه حمل‌ونقل برای توسعه جزایر جنوب، گفت: برقراری پنج پرواز در هفته از بندرعباس به جزیره بوموسی و بالعکس تا پایان خردادماه امسال و برقراری تردد دریایی طبق نیاز ساکنان (میانگین دو روز در هفته) از طریق شناورهای باری و مسافری است. پورمحمدی؛ درباره طرح جامع جزیره بوموسی، گفت: اصلاح و به‌روزرسانی طرح جامع جزیره بوموسی در کمیسیون زیربنایی شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان هرمزگان، انجام شده است. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، درباره مشارکت بخش‌خصوصی در توسعه جزایر جنوب، گفت: با سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی در زمینه‌های توسعه بخش گردشگری و شیلات در جزایر جنوب، توافق شده است. وی درباره اقدامات و برنامه‌های در حال انجام برای توسعه جزایر جنوب، گفت: در این بخش، طرح‌های و پروژه‌های ارتقای ارائه خدمات بهداشتی درمانی، تعمیرات اساسی و بهبود استاندارد تجهیزات بیمارستانی، خرید و تجهیز آمبولانس دریایی، تعمیر و تجهیز ساختمان‌های دولتی، بهسازی معابر شهر بوموسی، احداث رینگ دور جزیره، ایجاد زیرساخت‌های گردشگری، ورزشی و فرهنگی، تکمیل مخزن آب‌رسانی، تأمین برق، مدیریت پسماند، تعمیر و تجهیز فضاهای ورزشی و تجهیز مرکز فرهنگی، تعریف شده و در حال اجرا است. پورمحمدی؛ افزود: برقراری شش پرواز در هفته به جزیره، برنامه ساخت و خرید شناورهای باری و مسافری و تدوین و اجرای طرح توسعه گردشگری جزایر جنوب با مشارکت بخش‌خصوصی در دستور کار است. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، به تشریح برنامه‌ها و اقدامات دولت در زمینه کریدورهای ریلی پرداخت و گفت: با توجه به اهمیت بالای اتصال کشور به بازارهای جهانی تجارت و تبادل کالا و خدمات برای دولت، برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای توسعه و تکمیل کریدورهای ریلی صورت گرفته است. پورمحمدی؛ افزود: با تکمیل خط ریلی سرخس-‌تبریز-چشمه‌ثریا-کارس، امکان اتصال چین به اروپا از طریق کوتاه‌‌‌ترین میسر خواهد شد. وی گفت: برآورد هزینه کل مورد نیاز برای تکمیل زیرساخت و برقی‌ کردن خط ریلی سرخس‌-چشمه ثریا، به صورت دوخطه عادی، ۱۸۰ هزار میلیارد تومان و به صورت دوخطه برقی، ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است. معاون رئیس‌جمهور، درباره پروژه‌های ریلی قابل خاتمه، گفت: پروژه‌های ریلی چابهار-زاهدان؛ بافق-زرین‌شهر و شلمچه – بصره به طول ۸۵۳ کیلومتر و اعتبار مورد نیاز ۱۶هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، پروژه‌های اولویت‌دار قابل خاتمه هستند. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، با تشریح کریدورهای جاده‌ای در شش محور جنوب، غرب، شمال، شرق، شمال-جنوب و جنوب‌غرب-شمال‌شرق، گفت: مجموع طول این کریدورها، ۹۸۲۶ کیلومتر است که ۶۰۴۱ کیلومتر آن بهره‌برداری شده، ۱۰۵۸ کیلومتر آن فاقد عملیات بوده و ۲۷۲۵ کیلومتر نیز در دست اجراست. پورمحمدی؛ افزود: ۲۳۶۰ کیلومتر از این کریدور‌‌ها نیز قابل خاتمه تا پایان دولت است که اعتبار مورد نیاز برای این پروژه‌ها، ۱۳۲ هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.