مدیرکل دفتر مطالعات و دانش سینمایی سازمان سینمایی، گفت: از جمعیت ۸۶ونیم میلیون نفری ایران ۴٫۸۵ درصد کاربر اینترنت داریم. از بابت نفوذ اینترنت نسبتاً وضعیت خوبی داریم. سهم کاربران از شبکههای اجتماعی ۸۲ درصد است؛ یعنی فقط سهدرصد کاربران اینترنت در سوشال مدیا حضور ندارند. ۷۱٫۳ درصد کاربران از فیلترشکن استفاده میکنند و این […]
مدیرکل دفتر مطالعات و دانش سینمایی سازمان سینمایی، گفت: از جمعیت ۸۶ونیم میلیون نفری ایران ۴٫۸۵ درصد کاربر اینترنت داریم. از بابت نفوذ اینترنت نسبتاً وضعیت خوبی داریم. سهم کاربران از شبکههای اجتماعی ۸۲ درصد است؛ یعنی فقط سهدرصد کاربران اینترنت در سوشال مدیا حضور ندارند. ۷۱٫۳ درصد کاربران از فیلترشکن استفاده میکنند و این میزان زیاد و نگرانکننده است. به گزارش ایسنا، حسین یزدانشناس؛ مدیرکل سازمان سینمایی، درباره پخش آنلاین در پنل تخصصی «افقهای نو در صنعت تصویر» که در دومین روز از برگزاری دومین رویداد تخصصی صنایع خلاق و فرهنگی پارکهای علم و فناوری در موزه سینما برگزار شد، با تقسیم صنعت تصویر به چهار حوزه سینما، تلویزیون، سکوهای پخش آنلاین و شبکههای اجتماعی، گفت: ایران ظرفیتهای خیلی خوبی در تمام این حوزهها دارد. وی گفت: تا پایان سال ۱۴۰۳، ما در ایران ۳۰۴ سینما و ۸۳۴ سالن سینما داریم که حدود ۱۴۸ هزار صندلی دارند. در سال ۱۴۰۳ سینماها ۳۵ میلیون و ۱۲۰ هزار بلیت فروختهاند و رکورد فروش بلیط طی ۲۴ سال گذشته شکسته شده است. با در نظر گرفتن جمعیت کشور که طبق دادههای مرکز آمار ایران ۸۶٫۵۰۰٫۰۰۰ نفر است، هر ایرانی در سال ۱۴۰۳ حدود چهاردهم بار به سینما رفته است. همچنین سینماها در سال گذشته از اکران ۷۴ فیلم حدود دوهمت درآمد داشتهاند. مدیرکل سازمان سینمایی، درباره پخش آنلاین، افزود: پرفروشترین فیلم در سال ۱۴۰۳ فیلم کمدی هفتادسی بوده که با حدود پنجونیم میلیون نفر مخاطب ۳۳۷ میلیارد تومان فروش داشته است. وی خاطرنشان کرد: پرفروشترین استانها، تهران (۴۵ درصد کل فروش کشور) با ۸۷۶ میلیارد تومان و کمفروشترین استانها، کهگیلویهوبویراحمد با ۱۵۹ میلیون فروش بودهاند. یزدانشناس؛ بیان کرد: پرتماشاگرترین استانها، استان تهران با حدود ۱۴ میلیون مخاطب و کمتماشاگرترین استان کهکیلویهو بویراحمد با پنج هزار مخاطب محسوب شدهاند. مدیرکل سازمان سینمایی، درباره پخش آنلاین، یادآورشد: پرفروشترین سینماها، کوروش در رتبه نخست بوده که ۱۰۹ میلیارد تومان درآمد و حدود یکونیم میلیون تماشاگر داشته است. به گفته وی، از مجموع ۷۴ فیلم ایرانی که در سال ۱۴۰۳ اکران شدهاند، پنج فیلم بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان فروش داشتهاند، چهار فیلم بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان، ۱۶ فیلم بین ۱۰ تا ۵۰ میلیارد تومان و ۲۶ فیلم کمتر از یک میلیارد تومان و در پایین جدول هشت فیلم هم کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان درآمد داشتهاند یعنی حدود هزار تماشاگر بیشتر نداشتهاند. یزدانشناس؛ با بیان اینکه تلویزیون، همچنان پرمخاطبترین رسانهها و پردرآمدترین آنهاست، افزود: تلویزیون در ایران از دو منبع تبلیغات و بودجه سالانه درآمد دارد. بودجه سالانه صداوسیما در سال ۱۴۰۲، هشتهزار میلیارد تومان و در سال۱۴۰۳، ۲۴میلیارد تومان و سال ۱۴۰۴، ۳۵میلیارد تومان بوده است. درآمد تلویزیون از محل آگهیها، به صورت شفاف اعلام نمیشود ولی محاسبات نشان میدهد مبلغ آن چندین برابر بودجه سالانه تلویزیون است. برای مثال طبق گزارش روزنامه فرهیختگان درآمد صداوسیما از پخش فوتبالهای استقلال و پرسپولیس در سال گذشته ۳۲ تا ۵۸ همت بوده است. همچنین درآمد تلویزیون از پخش سریال پایتخت بیش از ۱۰ همت برآورد میشود.
۵۱۷ سکو از ساترا مجوز دارند
مدیرکل سازمان سینمایی، درباره پخش آنلاین نیز، گفت: اکنون ۵۱۷ سکو از ساترا مجوز دارند که در حوزه نمایش خانگی سه سکو فیلیمو، فیلمنت و نماوا بیشترین مخاطب را دارند. این سکوها از سه محل فروش اشتراک، تبلیغات و پهنای باند به درآمد میرسند. بیشترین درآمد این سکوها از فروش پهنای باند است؛ زیرا مخاطبان با مشاهده ویدیو اینترنت زیادی مصرف میکنند. بعضی گزارشها نشان میدهد سکوهای پخش در سال ۱۴۰۳ از پهنای باند پنج همت، از تبلیغات ۴٫۸ همت و از فروش اشتراک ۳٫۹ همت درآمد و مجموعا ۱۳ هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان درآمد داشتهاند. پیشبینی میشود درآمد این پلتفرمها در سال ۱۴۰۴ به ۲۱ همت برسد. با این حساب سینما کمترین میزان درآمد را در صنعت تصویر دارد و پلتفرمها حدود ۱۰ برابر سینما درآمد دارند. مدیرکل سازمان سینمایی، در بخش دیگری از سخنان خود، خاطرنشان کرد: ۵۶۶۶ کانال یا اکانت آپارات در سال گذشته به درآمدزایی رسیدهاند و مجموعا ۱۹۷ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳ درآمد کسب کردهاند؛ بهطور میانگین هر کانال سالی ۳۵ میلیون تومان و ۱۴ کانال بیش از یکمیلیارد تومان درآمد داشتهاند. وی ادامه داد: بیشترین تولید محتوای منجر به درآمد در این حوزهها، عبارتنداز: ویدیو گیم(۳۲ درصد)، تحصیلات یادگیری(۱۸درصد)، موسیقی(۱۰ درصد)، خودرو (۷درصد)، آشپزی(۶ درصد) است. در واقع در سال ۱۴۰۳ حدود ۲۰ میلیارد بازدید از ویدیوهای آپارات اتفاق افتاده و حدود ۶۵ هزار پخش زنده داشته است؛ به عبارتی هر ایرانی بهطور متوسط ۲۱۶ ویدئو آپارات را دیده که یکی از آنها پخش زنده بوده است.
۷۱٫۳ درصد کاربران از فیلترشکن استفاده میکنند
یزدانشناس؛ درباره شبکههای اجتماعی، گفت: از جمعیت ۸۶ونیم میلیون نفری ایران ۴٫۸۵ درصد کاربر اینترنت داریم. از بابت نفوذ اینترنت نسبتاً وضعیت خوبی داریم. سهم کاربران از شبکههای اجتماعی ۸۲ درصد است. یعنی فقط سه درصد کاربران اینترنت در سوشال مدیا حضور ندارند. یزدانشناس؛ ادامه داد: ۷۱٫۳ درصد از کاربران از فیلترشکن استفاده میکنند و تعداد کسانی که از فیلترشکن استفاده میکنند زیاد و نگرانکننده است. وی یادآورشد: همچنین ضریب نفوذ اینترنت موبایل ۱۳۷ درصد و ضریب نفوذ اینترنت ثابت ۱۳ درصد است. به لحاظ حجمی ۷۰ درصد از کاربران از اینترنت موبایل و ۳۰ درصد آنها از اینترنت ثابت استفاده میکنند. مدیرکل سازمان سینمایی، عنوان کرد: از لحاظ قیمت، ایران ارزانترین اینترنت در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا را بعد از اسرائیل دارد و از نظر کیفیت نیز ایران بیکیفیتترین اینترنت منطقه را دارد. در این رویداد پنلهای تخصصی دیگر با موضوعاتی همانند افقهای نو در صنعت تصویر، مدلهای درآمدی و سرمایهگذاری در صنعت تصویر، پارک علم و فناوری اکوسیستمهای نو برای انیمیشن ایران، خلاقیت داده محور از بینش تا محصول، آینده صنعت اسباب بازی، فرصتهای اقتصادی و مزیت ایران، فناوریهای نوین و نقش پارکهای علم و فناوری در توسعه صنعت اسباب بازی، هوشمصنوعی و دگرگونیهای خلاق از سوی فعالان زیستبوم فناوری ارائه شد.
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه