یک مقام مسؤول در معاونت علمی مطرح کرد ضرورت بازارسازی شرکتهای دانشبنیان با یک مدل مالی معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ضروری است بازار و مشکلات شرکتهای دانشبنیان را با یک مدل مالی برطرف کرد تا بتوانند محصولات خود را به تولید برسانند. مهدیالیاسی، در گفتوگو با مهر […]
یک مقام مسؤول در معاونت علمی مطرح کرد
ضرورت بازارسازی شرکتهای دانشبنیان با یک مدل مالی
معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ضروری است بازار و مشکلات شرکتهای دانشبنیان را با یک مدل مالی برطرف کرد تا بتوانند محصولات خود را به تولید برسانند.
مهدیالیاسی، در گفتوگو با مهر با بیان اینکه دو برنامه مکمل را به دولت پیشنهاد دادیم تا شرکتهای دانشبنیان توسعه بیابند، اظهار داشت: در واقع در نظر داریم توسعه شرکتهای دانشبنیان و صیانت از بازار را عملی کنیم.
وی با تأکید بر اینکه صیانت از بازار همان ادامه ماده ۴۳ است، افزود: برخی از مادههای این قانون فرصت خوبی برای تحقق اقتصاد دانشبنیان است؛ ما برای این ماده، آییننامهای آماده کردهایم که در حال تمهید مقدمات اجرای آن هستیم.
الیاسی خاطر نشان کرد: اقتصادی شدن شرکتهای دانشبنیان باید بر پایه بازارسازی و تأمین مالی صورت گیرد به همین دلیل در حال پیادهسازی صیانت از بازار و تأمین مالی شرکتهای دانشبنیان هستیم.
وی گفت: درمورد صیانت از بازار میتوان گفت که تاکنون حوزه دانشبنیان عرضه محور بوده است یعنی یک فرد خلاق شرکت دانشبنیان راهاندازی میکرده ولی ممکن بود طرحی که در شرکت به نتیجه رسیده مورد نیاز کشور نباشد.
معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی عنوان کرد: در برنامه صیانت از بازار خود موضوع تقاضا محوری را مطرح کردیم و معکوس آمدیم.
وی با بیان مثالی افزود: به عنوان مثال از وزارت جهاد کشاورزی درخواست کردیم تا به ما امکاناتی که در این حوزه نیاز داریم را ارایه کند. ۱۱ حوزه از سم و کود و بذر مطرح شد تا ماشینآلات و سموم که مهم هستند توسط شرکتها به تولید برسد.
وی ادامه داد: اکنون ۴۷۰ شرکت دانشبنیان در حوزه کشاورزی وجود دارد. این موضوع هم در راستای اجرای قانون ۴۳ بوده و ابزار بخش مربوط را به ابزارهای معاونت متصل کردهایم تا در این راستا محصول مورد نیاز کشور توسط شرکتهای دانشبنیان بر پایه فناوری تولید شود.
وی گفت: در واقع در اجرای برنامه صیانت از بازار مشکل بین شرکتهای دانشبنیان، بازار و مصرف جامعه مورد بررسی قرار میگیرد. در برنامه صیانت از بازار تولید محصول دانشبنیان شتاب داده میشود و از سوی دیگر محصولات به استانداردهای مشخص میرسند. بعد از صیانت از بازار و تولید محصول دانشبنیان ایرانی برنامه تأمین بازار این شرکتها باید پیادهسازی شود.
الیاسی افزود: در واقع زمانی که محصول آماده است ولی در بازار با مشکلاتی مواجه میشود که میتوان با یک مدل مالی برای آنها بازارسازی کرد. تأمین بازار نیاز به مدل مالی دارد. باید دانست که آینده شرکتهای دانشبنیان خریدنی است. اکنون اقتصاد کشور صنعتی و داراییمحور است. همه شرکتها با وثیقه فعالیت میکنند اما شرکتهای دانشبنیان وثیقهای ندارند ولی اعتبار دارند.
وی ادامه داد: بنابراین اعتبار اقتصاد دانشبنیان برای تأمین مالی در حوزه اقتصاد دانشبنیان سهام، اعتبار و آینده شرکتهاست.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.