۱۶ سال چشم انتظاری برای پرتاب «مصباح»!

۱۶ سال چشم انتظاری برای پرتاب «مصباح»! موضوع بازپس‌گیری ماهواره بلوکه شده مصباح در کشور ایتالیا یکی از وعده‌های وزارت ارتباطات در دولت یازدهم بود که محقق نشد و مسؤولان نتوانستند این ماهواره را به کشور بازگردانند. به گزارش مهر، «ماهواره مصباح» یکی از نخستین پروژه‌های ماهواره‌ای پس از انقلاب محسوب می‌شود که پس از […]

۱۶ سال چشم انتظاری برای پرتاب «مصباح»!

موضوع بازپس‌گیری ماهواره بلوکه شده مصباح در کشور ایتالیا یکی از وعده‌های وزارت ارتباطات در دولت یازدهم بود که محقق نشد و مسؤولان نتوانستند این ماهواره را به کشور بازگردانند.

به گزارش مهر، «ماهواره مصباح» یکی از نخستین پروژه‌های ماهواره‌ای پس از انقلاب محسوب می‌شود که پس از تعریف اولیه در اوایل انقلاب، ساخت نمونه آزمایشگاهی آن در سال ۷۵ توسط سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران (وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) آغاز شد. پس از آن، موافقتنامه‌ای میان وزارت علوم و وزارت ارتباطات برای ساخت این ماهواره به امضا رسید و از سال ۷۷ نیز یک شرکت ایتالیایی با امضای قرارداد با وزارت ارتباطات، مشارکت در ساخت مدل مهندسی و فضایی این پروژه را آغاز کرد.

درنهایت ماهواره مصباح در ۱۲ مرداد سال ۸۴ توسط سیداحمدمعتمدی، وزیر وقت ارتباطات، رونمایی شد و قرار بود به فضا فرستاده شود اما به دلیل عدم همکاری کشورهای روسیه و ایتالیا برای پرتاب آن، سرنوشت این ماهواره پس از ۱۶ سال همچنان در ابهام قرار دارد.

آن زمان هزینه راه‌اندازی این ماهواره ایرانی ۱۰ میلیارد تومان اعلام شده بود و با وجودی که نزدیک به ۱۶ سال از طراحی و ساخت آن می‌گذرد اما به دلیل مشکلات تحریم در مصادره کشور ایتالیا قرار دارد و این کشور از تحویل آن به ایران خودداری کرده است.

ماهواره «مصباح» از نوع ماهواره‌های مدار پایین بوده و برای فعالیت‌های علمی تحقیقاتی و آموزشی کاربرد دارد. شناسایی منابع آبی، خاکی و معدنی و هواشناسی و نیز کنترل شبکه‌های آب، برق، گاز و کمک‌رسانی در حوادث غیرمترقبه از جمله اهداف اولیه ساخت و پرتاب این ماهواره عنوان شده بود.

قول وزارت ارتباطات برای بازپس‌گیری «مصباح»

در ابتدای دولت یازدهم، وزیر ارتباطات و مسؤولان سازمان فضایی ایران، از برنامه‌ریزی برای مذاکره با کشور ایتالیا برای بازپس‌گیری ماهواره ایرانی «مصباح» خبر دادند و پس از شرایط برجام، گفته شد که این مذاکرات با سرعت بیش‌تری در دستور کار قرار گرفته است.

محسن بهرامی، رییس سازمان فضایی ایران آن زمان گفته بود که «ما به دنبال حل مشکل و پرتاب ماهواره «مصباح» هستیم و مشکلات بین‌المللی پرتاب ماهواره «مصباح» پیگیری می‌شود.»

معاون وزیر ارتباطات اظهار داشت که «روند مذاکرات برای بازپس‌گیری این ماهواره به خوبی پیش می‌رود و از ما دعوت شده که در قالب هیأتی از آخرین وضعیت این ماهواره در ایتالیا بازدید کنیم.»

وی با تأکید بر این‌که با وجود گذشت چند سال از ساخت این ماهواره، همچنان معتقدیم «مصباح» قابلیت پرتاب دارد، تأکید کرده بود: با این وجود باید برای پرتاب این ماهواره، بررسی‌های بیش‌تری صورت گیرد تا ببینیم آیا پرتاب آن مقرون به صرفه خواهد بود یا خیر.

پیچیدگیهای قوانین بین‌المللی سد راه «مصباح»

پیگیری‌ها برای بازپس‌گیری ماهواره بلوکه شده «مصباح» در سال‌های اخیر ادامه داشت به نحوی که در اردیبهشت ماه ۹۵ رییس سازمان فضایی بار دیگر تأکید کرد که «مشکلات به وجود آمده در حوزه قوانین بین‌المللی برای پرتاب ماهواره مصباح، در حال پیگیری است.»

بهرامی با اشاره به این‌که پیچیدگی‌هایی در قانون بین‌المللی برای ماهواره مصباح ایجاد شده که درصدد رفع آن هستیم، افزود: «برای پرتاب این ماهواره زمان دقیقی در دست نیست اما اقدامات لازم در این حوزه در حال انجام است.»

 

رییس سازمان فضایی ایران، ماهواره مصباح را آماده پرتاب عنوان کرد و گفت: این ماهواره به سبب تحریم در ایتالیا نگهداری می‌شود که امید است اقدامات لازم برای پرتاب آن به زودی انجام شود.