طلای جهانی اندکی بالا رفت

  روند نزولی دو روزه قیمت طلای جهانی در پی افت بازارهای سهام آسیا و کاهش تقاضا برای نفت خام در معاملات دیروز متوقف شد. به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات دیروز بازار سنگاپور با یک درصد افزایش، به ۱۲۲۷ دلار رسید. بهای معاملات این بازار در دو روز معامله […]

 

روند نزولی دو روزه قیمت طلای جهانی در پی افت بازارهای سهام آسیا و کاهش تقاضا برای نفت خام در معاملات دیروز متوقف شد.

به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات دیروز بازار سنگاپور با یک درصد افزایش، به ۱۲۲۷ دلار رسید. بهای معاملات این بازار در دو روز معامله اخیر ۱٫۴ درصد اُفت کرده بود.

در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در ژوئن با ۰٫۷ درصد یا ۸٫۸۰ دلار افزایش، در ۱۲۲۸٫۸۰ دلار ایستاد. قیمت طلا تا پایان معاملات روز دوشنبه ۴٫۲۰ دلار یا ۰٫۳ درصد کاهش یافته و در ۱۲۱۹٫۳۰ دلار بسته شده بود که پایین‌‌ترین قیمت در بیش از یک ماه اخیر بود.

شمش طلا با خلوص ۹۹٫۹۹ درصد در بازار بورس طلای شانگهای حداکثر ۰٫۸ درصد کاهش یافت و به ۲۵۴٫۹۶ یوان در هر گرم (۱۲۲۵٫۷۵ دلار در هر اونس) رسید.

طلا از ابتدای امسال تاکنون به دلیل عقب افتادن زمان برنامه‌ریزی شده برای افزایش نرخ‌های بهره و انتظارات برای تورم کم‌تر در آمریکا ۱۵ درصد رشد قیمت داشته است.

براساس گزارش بلومبرگ، بازارهای سهام آسیا در پی سقوط شب گذشته قیمت نفت و اُفت شاخص استاندارد‌ اندپورز ۵۰۰، روز سه‌شنبه ۱٫۵ درصد از ارزش خود را از دست دادند. جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا هفته گذشته اظهار کرده بود به دلیل ریسک‌هایی که کندی اقتصاد جهانی ایجاد کرده در تحکیم سیاست پولی و افزایش نرخ‌ها با احتیاط عمل خواهد کرد. با این همه انتشار گزارش اشتغال مطلوب آمریکا در روز جمعه موجب شد معامله‌گران زمان مورد پیش‌بینی برای افزایش نرخ‌های بهره در سال جاری را یک ماه جلوتر ببرند. اکنون معامله‌گران منتظر انتشار گزارش نشست مارس کمیته بازار آزاد فدرال آمریکا هستند تا زمان احتمالی افزایش نرخ‌ها را ارزیابی کنند.

شاخص دلار هفته گذشته به پایین‌ترین سطح در ۹ ماه اخیر سقوط کرده بود.

به گفته یک معامله گر سنگاپوری، آمار متضادی از آمریکا دریافت می‌شود و اظهارات ضد و نقیض مقامات بانک مرکزی این کشور باعث به وجود ابهام در بازار طلا شده و این فلز زرد اکنون در سطح ۱۲۱۵ دلار از حمایت فنی برخوردار شده است.

تحلیلگران هشدار داده‌اند که قیمت طلا ممکن است با ادامه روند خروج سرمایه از صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت پشتوانه این فلز ضعیفتر شود. دارایی‌های صندوق «اس‌پی‌دی‌آر‌گولد‌تراست» که بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت پشتوانه این فلز در جهان است و در ماه مارس به بالا‌ترین میزان در دو سال گذشته صعود کرده بود، روز دوشنبه ۰٫۲۹ درصد کاهش یافت و به ۸۱۵٫۷۲ تن رسید.

طلا در ۳ ماهه اول امسال بزرگ‌ترین رشد قیمت ۳ ماهه در ۳۰ سال اخیر را ثبت کرد و با ضعیف شدن احتمال افزایش نرخ‌ها در آمریکا و همچنین آشفتگی بازارهای مالی بیش از ۱۶ درصد رشد کرد. این فلز ارزشمند به افزایش نرخ‌‌ها حساس است، زیرا بالاتر رفتن نرخ‌های بهره هزینه نگهداری این فلز زرد را افزایش می‌دهد و به جذابیت سرمایه‌گذاری آن در مقایسه با دارایی‌های رقیب مانند سهام و اوراق قرضه لطمه می‌زند.

 

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۱٫۱ درصد افزایش، به ۱۵٫۰۸ دلار رسید. هر اونس پلاتین با ۰٫۷ درصد افزایش، ۹۴۷٫۹۵ دلار معامله شد در حالی که هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰٫۳ درصد افزایش، به ۵۵۱٫۹۰ دلار رسید.