نکاتی برای کارفرمایان به‌منظور اجتناب از موارد ادّعا و اختلافات دراحداث

          مجموعه حقوق تطبیقی پیمانکاری     هیأت تحریریه مؤسسه حقوق احداث تحت الگوی استراتژیست حمید حسین‌زاده نکاتی برای کارفرمایان به‌منظور اجتناب از موارد ادّعا و اختلافات دراحداث   این، نخستین پست در یک دنبالة دو بخشی است که بهترین رویّه‌های عملی را به‌منظور اجتناب از موارد ادّعا و اختلافات در […]

 

 

 

 

 

مجموعه حقوق تطبیقی

پیمانکاری

 

 

هیأت تحریریه مؤسسه حقوق احداث

تحت الگوی استراتژیست حمید حسین‌زاده

نکاتی برای کارفرمایان به‌منظور اجتناب از موارد ادّعا و اختلافات دراحداث

 

این، نخستین پست در یک دنبالة دو بخشی است که بهترین رویّه‌های عملی را به‌منظور اجتناب از موارد ادّعا و اختلافات در پروژه‌های احداث، به بحث می‌گذارد. این پست، توصیه‌هایی برای کارفرمایان ارائه می‌نماید، مادامی‌که دوّمین پست، راهنمایی برای پیمانکاران را پیشنهاد می‌کند. هر دو پست، از [کتابِ] «چرایی رخداد موارد ادّعای و چگونگی جلوگیری از آن‌ها»، نوشتة ریچارد جِی لانگ تلخیص شده‌اند[۱].

 

 

درعین‌حال‌که به یک پروژة احداث باید به‌طور ایده‌آل به‌صورت مشارکتی بین کارفرما و پیمانکار نگریسته شود و با آن به مثابه یک تلاش سودمند دوجانبه مبتنی بر اعتماد و خواستِ هر دو طرف [قرارداد] برای إجرای یک پروژة موفّق برخورد گردد، اغلب ارتباطات خصمانه‌ای ایجاد می‌شوند که می‌توانند منجر به [بروز] اختلافات گردند[۲]. بهترین راه برای طرفینِ ذی‌مدخل بمنظور رتق و فتق یک اختلاف (به‌جای اجتناب کامل از آن)، [اتّخاذ] راه‌حلّ منصفانۀ [منجر به تسویه در خصوصِ] دستور تغییر یا درخواست [طرح] ادّعا است؛ به‌شیوه‌ای به‌موقع، هنگامی که بروز می‌نماید.

نکات زیر، توصیه‌هایی برای کارفرمایان بمنظور اجتناب از اختلافات و موارد ادّعای احداث هستند.

  • در طرّاحی عجله نکنید، لیکن زمان کافی برای تکمیل، بررّسی، و هم‌آهنگی اسناد طرّاحی (شامل نقشه‌ها و مشخّصات) در اختیار مهندسان قرار دهید، چراکه سپردن بررّسی و/یا هم‌آهنگی مستندات طرّاحی به پیمانکار منجر به هزینه‌های افزایش‌یافته می‌گردد.
  • در آماده‌سازی اسناد طرّاحی عجله نکنید، چراکه یک مجموعة کامل از طرح‌ها و مشخّصات، که به‌اندازة‌کافی معرّف محدودة پروژه هستند، شانس [بروز] اختلافات و موارد ادّعای کار اضافی را می‌کاهند.
  • به‌جای بهره‌مندی از مشخّصات آماده که ممکن است مبهم باشند، اسناد طرّاحی مختصّ پروژه را ایجاد کنید.
  • رویّه‌های به‌طورشفّاف‌تعریف‌شدة دستور تغییر، درخواست تمدید زمان و برنامه‌ریزی زمانی را، به اسناد قرارداد، منضَم نمائید.
  • کاوش‌های زیرسطحی کافی را انجام دهید تا مناقصه‌گران را به‌طور مناسب از شرایط موجود مطّلع سازید تا چنانچه شرایط، از [آنچه] انتظار می‌رفته است بهتر باشد، از پرداخت [مبالغ] اضافی اجتناب کنید یا چنانچه شرایط از [آنچه] انتظار می‌رفته است بدتر باشد، از یک ادّعا برای «شرایط متفاوت کارگاه»، اجتناب نمائید.
  • مهندس کارگاه ناگزیر است که الزامات قرارداد و [اینکه] در مورد کیفیّت، کمیّت، روش، توالی، فن و رویّه چه برنامه‌ای وجود دارد، بمنظور تشخیص کار یا مصالح معیوب – پیش از اینکه منجر به خرابی و هزینه‌های اضافی گردند- آگاه باشد.
  • ارتباط برقرار کنید و محیطی خصمانه ایجاد نکنید، در عوض یک نگرش [مبتنی بر] همکاری را ترویج و قرارداد را منصفانه تفسیر کنید، درعین‌حال‌که اطّلاعات بیشتری را درصورت نیاز درخواست کنید تا به‌ حدّ مکفی درخواست‌های دستور تغییر یا موارد ادّعای پیمانکار را ارزشیابی کنید.
  • هنگام پاسخ‌گویی به درخواست‌های پیمانکار برای اطّلاعات، توضیحات طرّاحی، و تصویب [اسناد] تسلیمی یا نقشه‌های کارگاهی، بموقع عمل کنید.
  • پیمانکار را ملزم نمائید تا فایل‌های برنامة زمانی قابل إجرای اصلی را برای برنامة زمانی خطّ مبنا، هر برنامة زمانی تغییر خطّ مبنا، و کلیّة به‌روزرسانی‌های برنامة زمانی تسلیم کند و ملزم کنید تا هر درخواست‌ تمدید زمانی از ناحیة پیمانکار، با برنامه‌های زمانی اثر [دامنه‌دار] زمانی در قالب اصلی همراه باشد، تا ارزشیابی درخواست را تسهیل نماید.
  • تبعات ردّ درخواست‌های تمدید زمانی معتبر را با توجّه به تسریع تحمیلی و هزینه‌های افزایش‌یافتة پروژه، درک کنید.
  • درخواست‌های دستور تغییر را منصفانه ارزشیابی کنید، و چنانچه محدوده و مشخّصات پروژه مبهم هستند، آثار [دامنه‌دار] بر برنامة زمانی و هزینه‌های پیمانکار را، منصفانه ارزشیابی نمائید.
  • رویداد-محور باشید، هنگامی به مشکلات بپردازید، که بروز می‌یابند و مبتنی بر همکاری بمنظور حلّ مشکلات، با پیمانکار کار کنید.
  • به پیمانکار کمک کنید، امّا [او را] هدایت نکنید، زیرا اگر کارفرما کار را مدیریت کند، در قبال هرگونه تأخیر یا تصدیع در طرح پیمانکار، پاسخگو خواهد شد.
  • حین إجراء، کلیّة جنبه‌های تاریخچة پروژه را به‌منظور تسهیل در ارزشیابی رویدادهای پروژه، با اطّلاعات مستندسازی‌شدة کافی – به‌گونه‌ای‌که یک شخص ثالث ناآشنا با پروژه بتواند بواسطة مطالعة مستندات پروژه، کاملاً با رویدادهای پروژه آشنا شود – مستندسازی کنید.

امید است کارفرمایی که از توصیه‌های فوق تبعیّت می‌کند، نه تنها از اختلافات اجتناب ‌کند، بلکه [انجام] یک پروژة روان‌تر را تسهیل نموده و همکاری را بین طرفین [قرارداد] تقویت می‌کند که [این امر] منتج به حلّ آسان‌تر موارد ادّعا می‌گردد.

https://cscmlaw.com/accd/

 

[۱] . به [کتابِ] «چرایی رخداد موارد ادّعای و چگونگی جلوگیری از آن‌ها»، نوشتة ریچارد جِی لانگ (Virtualbookworm.com Publishing, Inc., 2021) فصل ۱۸: راهنمایی‌های کارفرما و پیمانکار، صفحات ۲۷۵-۲۸۰ از ۳۰۳ رجوع کنید.

 

[۲] . به [کتابِ] «چرایی رخداد موارد ادّعای و چگونگی جلوگیری از آن‌ها»، نوشتة ریچارد جِی لانگ (Vi rtualbookworm.com Publishing, Inc., 2021) پیشگفتار، صفحة ۱۷ از ۲۷ رجوع کنید.