کسی دلیل عدم برگزاری مناقصه قطار شهری مشهد را متوجه نشد

شهردار اسبق مشهد کسی دلیل عدم برگزاری مناقصه قطار شهری مشهد را متوجه نشد چند تن از نمایندگان جریان‌های فکری و مدیریتی شهر مشهد که کاندیدای شورای پنجم نیز هستند با حضور در نشست گفت‌وگو برای مشهدی دیگر در موضوعات اقتصاد و شفافیت در شهرداری و شورای شهر به مناظره پرداختند. به گزارش ایسنا، پژوهشکده […]

شهردار اسبق مشهد

کسی دلیل عدم برگزاری مناقصه قطار شهری مشهد را متوجه نشد

چند تن از نمایندگان جریان‌های فکری و مدیریتی شهر مشهد که کاندیدای شورای پنجم نیز هستند با حضور در نشست گفت‌وگو برای مشهدی دیگر در موضوعات اقتصاد و شفافیت در شهرداری و شورای شهر به مناظره پرداختند.

به گزارش ایسنا، پژوهشکده ثامن مشهد در اولین نشست از مجموعه نشست‌های «گفت‌وگو برای مشهدی دیگر، مروری بر مهم‌ترین چالش‌های پساانتخاباتی شورا» که با حضور احمد نوروزی، سیدجلال فیاضی، محمدسهیلی، حسن‌موحدیان، محمدهادی مهدی‌نیا و سعید شعرباف‌تبریزی با موضوع «درآمد پایدار شهری، اقتصاد سیاسی و شفافیت» برگزار شد با یکدیگر به مناظره پرداختند که مشروح آن را در ذیل می‌خوانید.

با توجه به حجم بدهی و تعهدات شهرداری مشهد در کنار افزایش مستمر هزینه‌های جاری و رکود صنعت ساختمان، برنامه پیشنهادی شما برای بازپرداخت تعهدات و تأمین هزینه‌های شهری چیست؟

سعیدشعرباف‌تبریزی، مسؤول دبیرخانه شورای راهبردی پیوست فرهنگی شهرداری مشهد با بیان این‌که درآمد ما از سرمایه‌گذاری خارجی به حدود صفر رسیده و مفهوم درآمد پایدار دچار مشکل است، اظهارکرد: در این خصوص علاوه بر تجربیات خود باید از تجربیات دیگر کشور‌ها نیز استفاده کرد، بالاخره بسیاری از مدل‌های تأمین درآمد ما مثل فروش تراکم در بسیاری از نقاط دنیا تست شده و جواب نگرفته است.

وی ادامه‌داد: می‌توان از روش‌هایی مانند مالیات بر دارایی، سرمایه و تکنیک‌های دیگری که آزمایش شده استفاده کرد و قرار نیست از ابتدا بعضی از سعی و خطا‌ها را انجام دهیم همچنین بسیاری از روش‌های تأمین درآمد بستگی به اعتماد مردم دارد و ما باید مبتنی بر مزیت‌های مشهد کار کنیم.

احمد نوروزی، شهردار اسبق مشهد، بهترین راه تأمین هزینه‌های شهرداری را جذب زائران عنوان کرد و افزود: بهترین زمینه‌ای که می‌توانیم از آن کسب درآمد کنیم، زائران هستند، ما باید ظرفیت‌هایی که در این زمینه داریم را احیا کنیم و از این طریق مشکل درآمد و بدهی‌ها را حل کنیم.

بهترین کار در شرایط موجود این است که هیچ کار نکنیم

محمدهادی‌مهدی‌نیا، رییس دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد مشهد با بیان این‌که از اقتصاد بازار دفاع می‌کنم، تصریح کرد: بهترین کار در شرایط موجود این است که هیچ کار نکنیم زیرا کارهایی که تاکنون کردیم این بلا را سر ما آورده است، باید بگذاریم بازار و اقتصاد کار خود را بکند و نقش شورای شهر و شهرداری به جای تصدی‌گری باید ارشادی باشد و اگر مشهد از این سیاه‌چاله سرمایه‌گذاری خارج شود شهر خودش می‌تواند این مشکل را حل کند.

محمدمهدی برادران، معاون سابق برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد نیز که به عنوان کارشناس در این نشست حضور داشت در ارزیابی پاسخ نمایندگان جریان‌های فکری و مدیریتی با بیان این‌که ما در پاسخ‌ها دچار کلی‌گویی بودیم، گفت: برآورد می‌شود در آینده ۱۵ هزار میلیارد تومان بازپرداخت بدهی‌ها را خواهیم داشت که باید دید می‌خواهیم با این بدهی‌ها چه کنیم؟

وی ادامه داد: در این دوره شهرداری وارد تراکم شناور شد و ۱۰۰۰ میلیارد تومان تراکم شناور فروخت که این بی‌سابقه است، این‌که بگوییم شهرداری و شورای شهر نباید وارد این مسایل شوند نیز درست نیست زیرا چه شما وارد شوید یا چه وارد نشوید این بدهی وجود دارد و باید پرداخت شود.

نحوه مدیریت و کاهش هزینه‌ها و بهره‌وری حداکثری در حوزه مدیریت شهری مشهد را تاکنون چگونه ارزیابی می‌کنید و راهکار مشخص شما برای تحقق این امر چیست؟

مهدی‌نیا با اشاره به این‌که کاهش هزینه‌ها یکی از راه‌های رسیدن به درآمد پایدار است، گفت: شهر مشهد تا امروز بسیار گران اداره شده است، برای ارزان اداره شدن راهکارهای بسیاری مانند دولت الکترونیک، شفاف‌سازی و تحقق یکپارچه مدیریت شهری وجود دارد.

شعرباف ‌تبریزی با بیان این‌که برای اداره شهر حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان در سال خرج می‌کنیم، تصریح‌کرد: قطعاً در این میان بریز و بپاش‌هایی وجود دارد، اما برای کاهش هزینه باید تغییرات ساختاری انجام شود.

سهیلی نیز در این خصوص با بیان این‌که ۳ نکته باید مورد توجه قرار گیرد، تثبیت هزینه‌ها، کنترل بودجه و کاهش رانت را از راهکارهای کاهش هزینه‌ها عنوان کرد.

نوروزی با بیان این‌که مسؤولان باید در برابر کارهای خود پاسخگو باشند، اضافه کرد: در قطار شهری به عنوان بزرگ‌ترین پروژه شهر مشهد کسی متوجه نشد این پروژه چقدر هزینه برده و چرا در مورد آن مناقصه برگزار نشد؟ تا زمانی که در درون شهرداری اینگونه کار‌ها انجام می‌گیرد و به برخی شرکت‌ها این رانت‌‌ها را می‌دهیم شرکت‌های خصوصی نمی‌توانند با آنها مقابله کنند.

موحدیان با بیان این‌که هنگامی که مأموریتی را تعریف می‌کنیم باید راهبرد آن را هم تعریف کنیم، خاطرنشان‌کرد: ساختار شهرداری برای مأموریت فعلی آن هزینه‌بر است، وقتی به دولت الکترونیک اشاره می‌کنید دیگر معنی ندارد آدم بی‌سواد استخدام کنیم، ما در شهرداری کارمند الهیات نمی‌خواهیم.

 

وی اضافه کرد: بودجه شهر باید صرف خود شهر شود و ما هنگامی باید در شهرداری فعالیت‌های سیاسی کنیم که بودجه سیاسی در آن تصویب شده باشد.