محمد قرهداغلی -دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، گفت: با توانمندی بالای مدیریتی و اجرایی ناوگان کشتیرانی کشورمان، اجرایی شدن مکانیسمماشه خللی در روند صادرات و واردات کشورمان به وجود نخواهد آمد. به گزارش مناقصهمزایده، مسعود پلمه؛ در نشست خبری پنجمین همایش توسعه دریامحور، حکمرانی و سرمایهگذاری، افزود: با توجه به تحریمهایی که در […]
محمد قرهداغلی -دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، گفت: با توانمندی بالای مدیریتی و اجرایی ناوگان کشتیرانی کشورمان، اجرایی شدن مکانیسمماشه خللی در روند صادرات و واردات کشورمان به وجود نخواهد آمد. به گزارش مناقصهمزایده، مسعود پلمه؛ در نشست خبری پنجمین همایش توسعه دریامحور، حکمرانی و سرمایهگذاری، افزود: با توجه به تحریمهایی که در سالهای گذشته کشورمان درگیر آن بوده، فعال شدن مکانیسمماشه بیش از ۳۰ درصد نمیتواند تأثیرات تشدیدکننده داشته باشد. وی گفت: تحریمها موجب شده تا دسترسی مستقیم به سیستمهای بانکی و صنعت بینالمللی نداشته باشیم و فعال شدن مکانیسمماشه تغییری بدتر از این در شرایط فعلی به وجود نخواهد آورد، ضمن اینکه ما تجارب خوبی از دوره قبلی تحریمها داریم. دبیرکل انجمن کشتییرانی ایران، خاطرنشان کرد: ناوگان کشتیرانی ما از توانمندی مدیریتی و اجرایی لازم برخوردار بوده و این مسئله خللی در روند صادرات و واردات کشورمان به وجود نخواهد آورد، اما باید بتوانیم شرایط را بهگونهای فراهم کنیم که افزایش هزینه بهدنبال نداشته باشد. وی ادامه داد: در حالحاضر ناوگان تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران نه از سرویس بیمههای خارجی، نه خریدهای خارجی و نه تبادل ارزی خارجی، بهرهمند است و فقط در برخی بنادر امکان پهلوگیری ناوگان ما وجود دارد. دبیرکل انجمن کشتیرانی ایران، بیان داشت: تشکل ملی کشتیرانی ایران قدمت ۷۲ ساله و بیش از ۴۰۰ شرکت فعال دارد و حوزه لجستیک بندری و دریایی کشور را مدیریت، اجرا و سرمایهگذاری میکند و حامی اصلی تجارت خارجی کشور است. وی گفت: یکی از بااهمیتترین مباحث اقتصادی کشور، توسعه و اقتصاد دریامحور است و باید گفت؛ موتور پیشران اقتصاد کشور دریاست؛ موهبتی که خداوند در اختیار این سرزمین قرار داده اما تا امروز نتوانستیم آنطور که باید از آن استفاده شایسته انجام دهیم. پلمه؛ با اشاره به پنجمین همایش توسعه دریامحور حکمرانی سرمایهگذاری، اظهار داشت: در سالجاری این همایش با ارتباط بهینه بخشخصوصی و دولتی برگزار خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: یکی از دستاوردهای دوره چهارم برگزاری این همایش، ایجاد دبیرخانه دایم کریدور شمال- جنوب است؛ بیش از ۲۲ سال از توافق ایران، روسیه و هندوستان در زمینه ایجاد این کریدور میگذرد اما تاکنون آنگونه که شایسته این سه کشور بوده، شکل اجرایی و عملی به خود نگرفته است. دبیرکل انجمن کشتیرانی ایران، یادآور شد: در سال گذشته میلادی روسیه با کل جهان ۹۰۰ میلیون تن تبادل تجاری داشت که فقط ششمیلیون تن از طریق همین کریدور انجام شد؛ به عبارتی با وجود مزیتهای زیاد کریدور شمال- جنوب اما آنطور که باید از آن استفاده نکردهایم. وی اظهار داشت: در سال ۸۶ و در اجلاس EU در قزاقستان، پیشنهادی از طرف اتاق بازرگانی آمریکا برای ایجاد کریدور اوراسیا ارائه شد که بسیار برای ما غمانگیز بود، زیرا آمریکا در منطقهای که ما در آن حاضر هستیم چنین پیشنهادی ارائه میکرد. اکنون بهطور مشابه شاهد کریدور زنگزور هستیم. وی گفت: با احداث کریدور زنگزور ارتباط کامیونهای ایرانی به مقصد آسیایمیانه و اروپا به ویژه از ترکیه به حوزه قفقاز و سیآیاس قطع میشود و ما قدرت چانهزنیمان با ترکیه را از دست میدهیم. لذا ناچاراً باید کالاهای صادراتیمان را به ترکیه بسپاریم یا کامیونهای ما تأمین کالا برای کامیونهای ترکیه را فراهم کنند. دبیرکل انجمن کشتیرانی ایران، خاطرنشان کرد: با روی کار آمدن دولت چهاردهم شاهد تغییرات خوبی هستیم و امیدواریم خط ریلی رشت- آستارا هرچه سریعتر تکمیل شود. وی با بیان اینکه با ابتکار عمل میتوان مخاطرات فعلی زنگزور را کاهش داد، گفت: در منطقهای زندگی میکنیم که روزانه صدها میلیون تن کالا در اطراف ما در تردد است، امروز در حالی ۱۲ کریدور در اطراف ایران فعال است که در ابتدای سال ۸۰ هیچ کریدوری جز اینکه کالا از مسیر ایران عبور کند، وجود نداشت. دبیرکل انجمن کشتیرانی ایران، تأکید کرد: باید بتوانیم توانمندیمان را به قدر بالا ببریم که کشورهای اطراف ما را شریک استراتژیک خود بدانند و این جز با اعتماد دولت به بخشخصوصی و نقش تسهیلگری و رگولاتوری دولت میسر نیست. پلمه؛ در ادامه با بیان اینکه کریدور شمال- جنوب صرفاً دریای خزر نیست، افزود: کریدور شرقی و کریدور غربی را نیز در این کریدور شاهدیم که جادهای و ریلی هستند. وی با بیان اینکه کالاهای ترانزیتی عمدتاً به سمت آبهای خلیجفارس حرکت میکنند، گفت: اگر زنگزور اتفاق بیفتد، خللی در حملونقل دریایی ما ایجاد نخواهد کرد. اما تهدید زنگزور این است که ما ترانزیت شرق به غرب را از دست میدهیم. دبیرکل انجمن کشتیرانی ایران، در ادامه با بیان اینکه در سواحل جنوبی کشور بنادر متعددی داریم، اظهار داشت: این گستردگی توانمندی ما در جنوب کشور در ورود و خروج کشتیها، تخلیه و بارگیری کالاها افزایش میدهد. وی ادامه داد: آنچه در جنگ تحمیلی ۱۲روزه به وضوح شاهد بودیم، این بود که هیچ یک از بنادر ما تعطیل نشد و شاهد استمرار فعالیتهای دریایی بودیم؛ به عبارتی پشتیبانی ۲۴ ساعته واقعی در ورود و خروج کشتیها تخلیه و ترخیص کالاها اتفاق افتاد و حتی ترخیص ۳۰ روزه به ۱۰ روزه تبدیل شد.
محمد قرهداغلی -وزیر نفت، گفت: تدابیر لازم اتخاذ شده تا آثار فعال شدن مکانیسمماشه بر فروش نفت اثرگذار نباشد. به گزارش مناقصهمزایده، محسن پاکنژاد؛ در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، اعلام کرد: «اسنپبک» یا همان مکانیسمماشه، محدودیت تازه و آزاردهندهای در حوزه فروش نفت ایجاد نخواهد کرد. وی یادآورشد: ما در طول سالهای […]
یک اقتصاددان، با اشاره به نرخ تعادلی دلار در دامنه ۸۰ هزار تومان، گفت: اجرای مکانیسمماشه ممکن است محدودیتهایی در صادرات و واردات ایجاد کند، اما با توجه به اینکه ایران مبادلات اقتصادی محدودی با کشورهای غربی دارد و بیشتر تجارت با چین، هند، ترکیه، عراق و امارات انجام میشود، تأثیر آن بر اقتصاد کشور […]
معاون علمی رئیسجمهور، گفت: اگر تحریمها یا مکانیسمماشه اتفاق بیفتد، قطعاً در تأمین زیرساختهای هوشمصنوعی دچار مشکل خواهیم شد، اما دسترسیمان قطع نخواهد شد. به گزارش مهر، حسین افشین؛ معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور، در حاشیه نشست ارائه نسخه اولیه سامانه دستیاران هوشمصنوعی دستگاههای اجرایی که در معاونت علمی برگزار شد، در جمع […]
علی قرهداغلی- شمارش معکوس برای فعالسازی مکانیسمماشه آغاز شده است؛ مکانیسمی که میتواند دوباره اقتصاد بیمار کشورمان را با شوکی تازه مواجه کند. در غرب نشانهای از سازش با برنامه هستهای کشورمان دیده نمیشود و در داخل نیز اوضاع به شدت سخت شده است. حمله صهیونیستها به کشورمان و جنگ تحمیلی ۱۲روزه، باعث شد تا […]
دیدگاه بسته شده است.