گروه خودرو- با توجه به اینکه خودرو در کشور ما بهعنوان یکی از اصلیترین وسایل اولیه زندگی به حساب میآید، این امر سبب آن شده که بسیاری از مصرفکنندگان به روش پیشفروش خودرو، روی بیاورند. اما سؤال اصلی این است که آیا این روش فروش، میتواند روش قابل اعتمادی باشد یا خیر؟ به گزارش مناقصهمزایده، […]
گروه خودرو- با توجه به اینکه خودرو در کشور ما بهعنوان یکی از اصلیترین وسایل اولیه زندگی به حساب میآید، این امر سبب آن شده که بسیاری از مصرفکنندگان به روش پیشفروش خودرو، روی بیاورند. اما سؤال اصلی این است که آیا این روش فروش، میتواند روش قابل اعتمادی باشد یا خیر؟ به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص اسد کرمی؛ رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی تهران، عنوان کرد: در شرایط کنونی، چه برای مصرفکنندگان و چه برای سرمایهگذاران، خرید خودرو توصیه نمیشود؛ چراکه آینده بازار خودرو با توجه به شرایط کشور چندان روشن نیست. کرمی؛ تشریح کرد: بازار خودرو در شرایط نابهسامانی قرار دارد. مدتی قبل نرخ ارز افزایش یافت، اما این تغییر اثری بر قیمت خودروهای وارداتی و مونتاژی نگذاشت. در مقابل، خودروهای داخلی تنها در یکی، دو روز گذشته حدود ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کردهاند. او توضیح داد: علت اصلی افزایش قیمت خودروهای داخلی، بیشتر از افزایش نرخ ارز ناشی میشود. با این حال این موضوع نتوانسته است تأثیری بر بازار خودروهای وارداتی بگذارد، حتی خودروهای مونتاژی مقداری افت قیمت را هم تجربه کردهاند. در شرایط فعلی، نه تقاضایی وجود دارد و نه عرضه متناسبی که بتواند بازار را به تحرک بیندازد. کرمی؛ عنوان کرد: عملکرد کارخانهها نیز مزید بر علت شده تا بازار خودرو آشفته شود. بسیاری از نمایندگیها، طبق قرارداد با خودروسازان، با مشتریان قرارداد سهماهه منعقد میکنند، اما متأسفانه خودروسازان به تعهدات خود پایبند نیستند. همین امر سبب نارضایتی مردم و بیاعتمادی به نمایندگیها و بازار خودرو شده است. این فعال بازار خودرو، خاطرنشان کرد: در مورد ثبتنام و پیشفروش خودرو نیز تجربه نشان داده است که این روش چندان مطمئن نیست. وی افزود: خودروهایی که پیشفروش و ثبتنام شدهاند، مردم را نگران و ناراضی کرده است. وقتی نمایندگیها با مردم قرارداد میبندند و خریداران دارایی خود را میفروشند تا خودرویی برای رفع نیاز خود بخرند، متأسفانه به قراردادها عمل نمیشود و بعضاً بیش از شش ماه تا یک سال خودرو به مشتری تحویل داده نمیشود که دور از انصاف است و باعث ناراحتی میشود. رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی تهران، با تأکید بر سوءاستفاده برخی نمایندگیها از شرایط فعلی، ادامه داد: ما با وزارت صمت تماس گرفتیم تا مشکلات ثبتنامیها حل شود، اما تاکنون پاسخی دریافت نکردهایم. شرکتها نیز متأسفانه پاسخگو نیستند. نمایندگیها میگویند مقصر نیستند و خود شرکتها به ما گفته بودند سه ماهه خودرو تحویل میدهند، اما هنوز انجام نشده است. ما نمیدانیم به کجا نامه بزنیم تا اعتراض مردم به گوش مسئولان برسد. فعالان بازار همواره تأکید کردهاند که خرید خودرو باید بهصورت حضوری و با مشاهده محصول نهایی، رنگ، مدل و آپشنها انجام شود. متأسفانه بسیاری از شرکتها و نمایندگیها با اخذ وجه و صدور حواله، در نهایت خودرو را در زمان مقرر تحویل نمیدهند و این موضوع نارضایتی گستردهای ایجاد کرده است. بنابراین حتی شرکت در طرحهای فروش عرضهکنندگان خودرو توصیه نمیشود. رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی تهران، با بیان اینکه حداقل انتظار ما این است که کیفیت خودروهای داخلی بالاتر رود و قیمتها نوسان نداشته باشد، تصریح کرد: کارخانهها باید به تعهدات خود عمل کنند. از نظر من پیشفروش کاملاً غیرقانونی است و افراد باید خودرو را لمس کنند تا آن را خریداری کنند. متأسفانه اکنون حواله خرید و فروش میشود و اگر فردا مشکلی برای کارخانه رخ دهد، مشکلات بزرگی ایجاد خواهد شد. برخی نمایندگان ۱۰ حواله دارند، اما ۵۰ قرارداد امضاء میکنند. کرمی؛ تصریح کرد: پیشنیاز پیشبینی آینده بازار خودرو ایجاد ثبات است. در چشمانداز یک الی دو ماهه، ایجاد ثبات و رونق در بازار خودرو دور از انتظار است. بازار خودرو در حالحاضر تحتتأثیر متغیرهای فراوانی مانند نرخ ارز و اخبار گوناگون قرار دارد و با کوچکترین تغییر در هر یک از این متغیرها، بازار خودرو دچار نوسان میشود. به همین دلیل امکان پیشبینی آینده بازار وجود ندارد و نمیتوان سرمایهگذاری در این حوزه را به مردم پیشنهاد کرد. او ادامه داد: در حالحاضر بازار خودرو دیگر در اختیار فروشندگان و نمایشگاهداران نیست و عملاً در دست شرکتهای خودروسازی قرار گرفته است. خودروسازان داخلی که یکی از آنها خصوصی شده است، خودروها را به شیوه دلخواه خود عرضه میکنند. با این حال، خودروهای تولیدی آنها عموماً فاقد کیفیت لازم است. از سوی دیگر، در حوزه واردات خودرو نیز به دلیل مشکلات ارزی، بسیاری از خودروها امکان ترخیص ندارند و همین مسئله به آشفتگی بیشتر بازار دامن زده است. این کارشناس صنعت خودروسازی، گفت: در نهایت، آینده بازار خودرو بیش از هر چیز وابسته به سیاستگذاری صحیح در سطح کلان اقتصادی است. تا زمانی که اصلاحاتی در سطح کلان رخ ندهد، نمیتوان انتظار داشت که بازار خودرو سامان پیدا کند. اسد کرمی؛ همچین درباره افزایش قیمت برخی خودروهای چینی و مونتاژ داخل، اظهار کرد: از زمان جنگ ۱۲روزه بازار خودرو نسبتاً ثابت بود. در این چند روز که شاهد افزایش قیمت خودرو بودیم، خودروهای وارداتی تغییر محسوسی نداشتند، اما خودروهای مونتاژی و داخلی افزایش قیمت اندکی داشتند. این موضوع عمدتاً به نوسانات دلار مرتبط است. برخی خودروهای داخلی و چینی حدود پنج تا شش درصد رشد قیمت داشتند و همچنان خرید و فروش در جریان است. او تصریح کرد: در حالحاضر خودروهای چینی و مونتاژی مشکلاتی ایجاد کردهاند که جا دارد به این موضوع رسیدگی شود. اگر بازار کنترل نشود و نوسانات دلار ادامه یابد، مردم دچار مشکل جدی میشوند و مجبور خواهند شد خودرو داخلی را با قیمت بالا خریداری کنند. متأسفانه با این شرایط قیمت خودروهای داخلی افزایش مییابد، در حالی که خودروهای خارجی افزایش قیمت نداشتهاند.
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه