در پی عقد قراردادهای جدید با خودروسازان فرانسوی رخ میدهد خروج صنعت خودرو از سایه سنگین رکود دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازان خودرو گفت: براساس قرارداد ایران خودرو و طرف خارجی، عمق ساخت داخل خودروی پژو ۲۰۰۸ در برنامه تولید انبوه در سال نخست تولید باید به ۴۰ درصد و پس از دو سال به […]
در پی عقد قراردادهای جدید با خودروسازان فرانسوی رخ میدهد
خروج صنعت خودرو از سایه سنگین رکود
دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازان خودرو گفت: براساس قرارداد ایران خودرو و طرف خارجی، عمق ساخت داخل خودروی پژو ۲۰۰۸ در برنامه تولید انبوه در سال نخست تولید باید به ۴۰ درصد و پس از دو سال به ۷۰ درصد افزایش یابد.
به گزارش ایرنا،آرش محبینژاد افزود: براساس اعلام مدیرعامل ایکاپ (شرکت ایران خودرو- پژو)، تولید خودروی پژو ۲۰۰۸ با داخلیسازی ۲۰ درصدی در سال گذشته آغاز شد که از این میزان ۱۴ درصد مربوط به مونتاژ بدنه و رنگ و ۶ درصد دیگر تولید و تأمین قطعه توسط قطعهسازان داخلی است.
به گفته این مقام مسؤول، مطابق قرارداد ایران خودرو و طرف خارجی، عمق ساخت داخل این خودرو در تولید انبوه در سال نخست تولید ۴۰ درصد خواهد بود و پس از دو سال به ۷۰ درصد میرسد؛ در این راستا، ایران خودرو در تفاهمنامهای با قطعهسازان داخلی، قرارداد عمق ساخت داخل ۵۵ درصدی شامل ۴۱ درصد تأمین قطعات و ۱۴ درصد مونتاژ بدنه و رنگ منعقد کرده است.
محبی نژاد تصریح کرد: دستیابی به این مهم تحول بزرگی در تولید خودروی کشور خواهد بود؛ این در حالی است که در گذشته همه قطعات خودرویی به صورت CKD (بسته کامل) وارد میشد و عمق ساخت داخل کم بود یا به تدریج صورت میگرفت.
وی ادامه داد: با شروط ۴گانه وزارت صنعت، معدن و تجارت، شامل عمق ساخت داخل تا ۴۰ درصد در سال نخست تولید و تا ۷۰ درصد در مدت ۳ سال، صادرات ۳۰ درصدی خودرو و قطعات، انتقال دانش فنی و فناوری و سرمایهگذاری مشترک طرف خارجی (شامل سرمایهگذاری نقدی و تأمین ماشینآلات و انتقال فناوری)، آینده صنعت خودرو تضمین میشود.
** سکته ناقص صنعت خودرو در سال ۹۲
دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازان خودرو از سال ۱۳۹۲ به عنوان بدترین سال تولید خودرو در کشور یاد کرد و گفت: در این سال تولید خودرو به ۷۴۰ هزار دستگاه تقلیل یافت؛ در حالی که با برنامهریزیهای انجام شده، سال گذشته تیراژ تولید با رشد ۸۰ درصدی به حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه رسید که بین ۵۵ تا ۹۰ درصد خودروها داخلیسازی بود.
وی با اشاره به «سکته ناقص» صنعت خودرو در سال ۱۳۹۲، تصریح کرد: با اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) و عقد قراردادهای بینالمللی، این صنعت از مرگ حتمی نجات یافت و اینک رونق و شکوفایی را در آن شاهدیم.
** تعطیلی نیمی از واحدهای قطعهسازی کشور در سال ۹۲
محبینژاد یادآوری کرد: سال ۱۳۹۲ بیش از ۵۰ درصد واحدهای قطعهسازی کشور به حالت تعلیق یا تعطیل درآمده بود و نیمی دیگر نیز با کمتر از ظرفیت واقعی خود کار میکرد، اما با افزایش تیراژ خودرو در سال ۱۳۹۳، شاخصههای کمی و کیفی قطعات خودرویی ارتقا یافت.
به گفته وی، بیش از یک هزار و ۲۰۰ واحد قطعهسازی در کشور فعالند که با دو خودروساز بزرگ کشور همکاری داشته و بخشی از آنها نیز برای بازار فعالیت میکنند.
این مقام مسؤول با اشاره به تیراژ یک میلیون و ۶۳۰ هزار دستگاهی خودرو در سال ۱۳۹۰، خاطرنشان کرد: با انجام سرمایهگذاریهای بیشتر، ظرفیت تأمین قطعات تا تیراژ سالیانه دو میلیون دستگاه نیز وجود دارد.
وی با اشاره به تصویب و ابلاغ سند چشمانداز خودرویی کشور، ابراز امیدواری کرد با برنامهریزی مناسب بتوان به اهداف سند چشم انداز ۱۴۰۴ در این عرصه دست یافت.
به گزارش ایرنا، هفته گذشته تولید انبوه دو خودروی دناپِلاس و پژو ۲۰۰۸ با حضور حجتالاسلاموالمسلمین حسنروحانی رییسجمهوری در سایت مرکزی گروه صنعتی ایران خودرو آغاز شد.
پژو۲۰۰۸ نیز نخستین محصول ایکاپ شرکت مشترک ایران خودرو و پژو فرانسه است که در ایران به مرحله تولید رسیده است. دور تازه همکاریهای ایران خودرو و پژو با امضای قرارداد بین مدیران دو گروه خودروساز و در حضور رؤسای جمهوری ایران و فرانسه به امضا رسید.
این قرارداد نخستین قرارداد پسابرجامی ایران با کشورهای غربی بود که منجر به تولید محصولات به روز اروپایی در ایران شد
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.