همکاری ایران با رژیم صهیونیستی بر روی یک پروژه علمی مشترک!

    یک نشریه اسرائیلی مدعی شده است که دولت ایران، رژیم اسرائیل و چند کشور دیگر در خاورمیانه از جمله ترکیه و فلسطین در حال همکاری بر روی یک پروژه مشترک علمی با کاربرد‌های مختلف در علوم پایه هستند که این پروژه قرار است از ابتدای سال آینده شروع به‌کار کند. به گزارش تابناک، […]

 

 

یک نشریه اسرائیلی مدعی شده است که دولت ایران، رژیم اسرائیل و چند کشور دیگر در خاورمیانه از جمله ترکیه و فلسطین در حال همکاری بر روی یک پروژه مشترک علمی با کاربرد‌های مختلف در علوم پایه هستند که این پروژه قرار است از ابتدای سال آینده شروع به‌کار کند.

به گزارش تابناک، این خبری است که «اورشلیم پست» منتشر کرده است و بیان داشته دولت‌های ایران، رژیم اسرائیل، اردن، ترکیه، پاکستان، قبرس، مصر و مقامات فلسطین در حال همکاری مشترک هستند تا در اواسط سال ۲۰۱۷ دانشمندان آن‌‌ها بر روی پروژه SESAME، اولین پروژه مربوط به اشعه سینکروترون – دستگاه تقویت و تسریع ذرات بار دار الکترونى – برای علوم و کاربرد پزشکی و تجربی در خاورمیانه همراه شوند.

اشعه سینکروترون به گفته این نشریه یک دستگاه شتاب‌دهنده است که قادر به تولید تشعشعات قوی برای تحقیقات پیشرفته علمی و تکنولوژیک است و برای علوم پایه در بسیاری از حوزه‌ها قابل کاربرد می‌باشد. حوزه‌هایی از نانوتکنولوژی گرفته تا پزشکی و باستان شناسی و غیر از آن.

مرکز این پروژه در اردن و در ۳۵ کیلومتری شمال غربی امان پایتخت این کشور خواهد بود و به عنوان اولین مرکز اشعه سینکروترون و اولین مرکز بین‌المللی تحقیقات پیشرفته در خاورمیانه و منطقه شناخته خواهد شد.

«الیزر رابینوویچی» استاد فیزیک دانشگاه اورشلیم که به عنوان قائم مقام پروژه SESAME انتخاب شده است در همین رابطه به این نشریه اسرائیلی گفته است که اردن برای شروع این پروژه مکانی منطقی است.

اغلب کشورهای عضو این پروژه قرار است برای عضویت خود سالیانه مبلغ ۵۰۰ هزار دلار پرداخت کنند و اورشلیم پست نوشته است که ایران طی سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها قادر به انتقال مستقیم حق عضویت خود نبوده است اما رابینوویچی گفته است که ایران بدهی‌های خود را متقبل شده. جالب آن که این روزنامه همچنین مدعی شده است که وزارت علوم، تکنولوژی و فضانوردی رژیم اسرائیل سهم ایران را پرداخت خواهد کرد.

هدف اصلی پروژه SESAME تسهیل تحقیقات و مطالعات علمی بین‌المللی در منطقه خاورمیانه است و به گفته جروزلم پست بسیاری از کشورهای نظیر آمریکا، ژاپن، انگلستان، فرانسه، ایتالیا، آلمان و کویت در آن نقش نظارتی دارند. به گفته رابینوویچی این پروژه از ۲۰ سال قبل مطرح شده بوده است و امید می‌رود که از سال آینده عملیاتی شود.

 

به گفته این روزنامه رابینوویچی زمانی که به عنوان قائم مقام این پروژه انتخاب شده است، رأی ایران را نیز داشته است. و بر همین اساس گفته می‌شود که اردن برای مرکز این پروژه انتخاب شده است تا مشکلات دیپلماتیک با رژیم اسرائیل مانع از انجام پروژه نشود.