نوسازی ناوگان حمل‌ونقل پایتخت در حال اجرا

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، درباره اتوبوس‌های شهری، گفت: طبق اعلام شهرداری، قرار است ۱۱۰ دستگاه اتوبوس برقی در روزهای آتی به ناوگان اضافه شود. همچنین قرارداد ۴۰۰ اتوبوس دوکابین منعقد شده که بخشی از آن‌‌ها تولید شده و به‌زودی از چین وارد کشور خواهد شد. این اتوبوس‌‌ها در پاییز به خطوط […]

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، درباره اتوبوس‌های شهری، گفت: طبق اعلام شهرداری، قرار است ۱۱۰ دستگاه اتوبوس برقی در روزهای آتی به ناوگان اضافه شود. همچنین قرارداد ۴۰۰ اتوبوس دوکابین منعقد شده که بخشی از آن‌‌ها تولید شده و به‌زودی از چین وارد کشور خواهد شد. این اتوبوس‌‌ها در پاییز به خطوط اضافه می‌شوند. به گزارش مناقصه‌مزایده، سیدجعفر تشکری‌هاشمی؛ افزود: دو شرکت داخلی نیز متعهد شده‌اند ماهانه ۵۰ دستگاه تحویل دهند. بنابراین تا اول مهر مجموعاً حدود ۱۵۰ دستگاه به خطوط اضافه خواهد شد. در حال‌حاضر شهر تهران ۳۲۰۰ دستگاه اتوبوس در اختیار دارد. طبق طرح جامع سال ۸۶ پیش‌بینی شده بود تا سال ۱۴۰۴ تعداد اتوبوس‌‌ها به ۱۱ هزار دستگاه برسد، اما اکنون تنها ۳۲۰۰ دستگاه فعال داریم. اقدامات شهرداری مثبت است، اما برای حل بحران کافی نیست. رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، تصریح کرد: امسال به‌جز بحث نگهداشت و تعمیرات، صرفاً در بحث توسعه، ۱۶ هزار میلیارد تومان برای خرید اتوبوس و ۱۶ هزار میلیارد تومان برای توسعه مترو اختصاص داده شد و در مجموع طی چهار سال گذشته ۳۴٫۵ هزار میلیارد تومان برای خرید اتوبوس مصوب شده است. از قرارداد ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، تنها ۵۰۰ دستگاه تحویل داده شده و ۶۷۰ دستگاه از قرارداد خرید داخلی هنوز تحویل نشده‌اند. قراردادهای ۱۵۰۰ دستگاهی با دو سازنده داخلی هم تا کنون به سرانجام نرسیده و کاغذ امضاء کردن کافی نیست، این قرارداد‌ها باید به محصول در کف خیابان برسد. وقتی مردم پای خود را روی رکاب اتوبوس بگذارند، می‌شود گفت؛ کار نتیجه‌بخش بوده است. تشکری‌هاشمی؛ همچنین گفت: وضعیت اتوبوس‌های دوکابین موجود مناسب نیست و فرسوده شده‌اند. اتوبوس‌های تندرو دیگر تندرو نیستند، بخش زیادی از مسیر آن‌ها در تداخل با خودروهای شخصی هستند و جدا‌سازی حذف شده که نیازمند تصمیم عاجل است. با توجه به نیاز بسیار شدید تهران به اتوبوس جدید، شهرداری موظف است قراردادهای بیشتری ببندد. مشکل ما در مدیریت است؛ مدیران باید با ثبات، کاربلد و دغدغه‌مند باشند. تأخیر در تصمیم‌گیری یا انتخاب روش‌های نادرست ما را به بحران می‌کشاند. رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، درباره تاکسی‌های برقی نیز، توضیح داد: تاکنون این تاکسی‌‌ها وارد خدمت نشده‌اند. شهرداری ۱۷۵۲ دستگاه شاسی‌بلند خریداری کرده و برای واگذاری آن‌‌ها فراخوان داده است. حدود ۹۰۰ نفر ثبت‌نام کردند و تنها ۲۰۰ نفر موفق به تکمیل فرآیند بانکی شدند. شهرداری در حال پیگیری شماره‌گذاری این خودروهاست. تشکری‌هاشمی؛ افزود: قیمت این تاکسی‌‌ها حدود ۱٫۷ میلیارد تومان است. ۱٫۲ میلیارد تومان تسهیلات با سود صفر از دولت و ۳۵۰ میلیون تومان از وام از منابع شهرداری پرداخت می‌شود. همچنین حدود ۱۵۰ میلیون تومان بابت اسقاط خودرو تعلق می‌گیرد. اما به نسبت قیمت خودرو، درآمد رانندگان چندان جذاب نیست و استقبال کمی صورت گرفته است. امیدواریم رانندگان پای کار بیایند و این تاکسی‌‌ها هرچه سریع‌تر در خدمت شهروندان تهرانی قرار گیرند. وی خاطرنشان کرد: برای سهولت کار، هر راننده می‌تواند یک راننده دیگر را به‌عنوان ضامن معرفی کند. بانک‌شهر نیز پذیرفته است که تاکسی‌داران به صورت ضربدری ضامن یکدیگر شوند. رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، درباره تغییرات طرح ترافیک، گفت: شهرداری تهران موضوعی را مطرح کرده که نرخ‌گذاری براساس پیمایش کیلومتری باشد، نه زمان. این موضوع پیچیدگی‌های زیادی دارد و نیازمند مصوبه شورای شهر است. اگر شهرداری پیشنهاد بدهد قطعاً در شورا بررسی می‌کنیم و در غیر این صورت قابل اجرا نخواهد بود. هدف اصلی ما انضباط‌بخشی در شهر است و از هر طرحی که به این هدف کمک کند، حمایت خواهیم کرد. او درباره اجرای طرح HOV در پایتخت نیز، بیان کرد: دوستان عجله کردند و خط‌کشی‌‌ها انجام شد، اما در جلسه کمیته فنی شورای‌عالی هماهنگی کشور ایراداتی به این طرح گرفته شد. کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر هم این موضوع را واجد اشکال می‌داند و باید در طرح تجدیدنظر شود.