مینا زمانیان- کمبود معلم یکی از مهمترین دغدغههای آموزشی چند سال اخیر کشورمان بوده است. در واقع یکی از مشاغلی که همواره مورد غفلت واقع شده است، همین شغل معلمی است. معلمین، تعریف شغلشان بهگونهای است که چون با کار فکری و آموزشی سر و کار دارند، مثل تمام دنیا ساعات مشخصی را در کلاس […]
مینا زمانیان- کمبود معلم یکی از مهمترین دغدغههای آموزشی چند سال اخیر کشورمان بوده است. در واقع یکی از مشاغلی که همواره مورد غفلت واقع شده است، همین شغل معلمی است. معلمین، تعریف شغلشان بهگونهای است که چون با کار فکری و آموزشی سر و کار دارند، مثل تمام دنیا ساعات مشخصی را در کلاس به صورت مستقیم و ساعات بیشتری را به صورت غیرمستقیم درگیر امر آموزش و پرورش هستند. در مقایسه با بسیاری از کشورهای دور و نزدیک سطح دریافتی معلمان کشور ما در پایینترین رقم حقوقی قرار دارد. انگار اساساً وضعیت آموزشی برای بسیاری از مسئولین ما دارای اهمیت لازم نیست. شاید بیشتر یک کار تشریفاتی است که فقط در مراسم بزرگداشت هفته معلم میتوانیم با تعریف و تمجید نمک بر زخمشان بپاشیم و باز بگذاریم تا سال بعد! به هر شکل معلمان با توجه به سختیهای کار، همواره از هیچ کوششی فروگذار نبودهاند. اما مسئله اصلی این است که در بسیاری از مدارس معلم ورزیده و استاندارد وجود ندارد و آمارها از کمبود بیش از ۱۳۰ هزار معلم در وزارتخانه آموزش و پروش حکایت دارند. در همین رابطه، علیرضا کاظمی؛ وزیر آموزش و پرورش، تیرماهی که گذشت و در یک برنامه تلویزونی از کمبود بیش از ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار معلم برای آغاز سال جدید تحصیلی خبر داد. وزیر آموزش و پرورش همچنین با بیان اینکه در آموزش و پرورش دو کمبود داریم، گفت که کمبود نیروهای کیفیتبخشی و اداری مدارس و دیگری کمبود در کلاس درس و معلم است. حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار معلم برای سال تحصیلی آینده کم داریم که طبق برنامهریزیهای انجام شده برای جذب معلم در سال جدید نسبت به سال گذشته حدود ۲۰ درصد مثبت شده است.
کمبود معلم نداریم
دیروز (شنبه) اما سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، با بیان اینکه کلاسهای درس از مهرماه به صورت حضوری برگزار میشود، گفت: امسال کمبود معلم در کلاسهای درس وجود ندارد! علی فرهادی؛ با بیان اینکه امسال ۲۹ هزار و ۷۵۰ معلم جدیدالاستخدام داریم که به کلاسهای درس اضافه میشوند، گفت: حدود ۱۸ هزار نفر نیز فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهیدرجایی به کلاسهای درس وارد میشوند. وی با بیان اینکه در مجموع حدود ۵۰ هزار معلم جدید در کلاسهای درس خواهیم داشت، افزود: امسال کمبود معلم در مدارس نخواهیم داشت. سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، با بیان اینکه کلاسهای درس بهموقع شروع خواهند شد، ادامه داد: کلاسها حضوری است و دلیلی برای کلاسهای مجازی وجود ندارد. کلاسهای مجازی برای مواقع ضروری است.
بالاخره کمبود معلم داریم یا نه؟
جالب است بدانید که در دولت قبل نیز این تناقضگویی مطرح بود و معلوم نبود که بالاخره کمبود معلم داریم یا نه؟ رضا مرادصحرایی؛ وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم که در آخرین روزهای مسئولیتش بر وزارتخانه حساس و پرجمعیت آموزش و پرورش اعلام کرد که وضعیت آموزش و پرورش را چنان مطلوب برآورد کرده که افراد از دستگاههای دیگر به این وزارتخانه و متعلقات آن مهاجرت میکنند! اما در همان زمان مجلس اعلام کرد که با توجه به بازنشستگیهای متعدد معلمان در وزارت آموزش و پروش خطر کمبود معلم جدی است. حالا و در دولت چهاردهم، شاهد تناقضگویی مسئولان ارشد آموزش و پرورش هستیم؛ در حالی که وزیر از کمبود بیش از ۱۴۰ هزار معلم خبر میدهد، سخنگوی وزارتخانه اعلام کرده که کمبود معلم وجود ندارد! حال سؤال این است که چه اتفاقی افتاده که از تیرماه تا امروز کمبود معلم برطرف شده است؟
گروه سیاسی- کمبود معلم کمکم میرود تا به مسئلهای کلیدی در نظام آموزش کشورمان تبدیل شود؛ مسئلهای که باید در سریعترین زمان حل شود زیرا که امر آموزش مهمترین رکن ساختن جامعهای آرمانی است. در این بین معلم دارای جایگاهی ویژه است و کمبود آن میتواند خلأ بسیار بزرگی را در عرصه آموزش پدید آورد. […]
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه