مدیرعامل راه‌آهن

دستیابی به ترانزیت ۴۰ میلیون تُنی ریلی امکان‌پذیر است

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه دستیابی به ترانزیت ۴۰ میلیون تنی ریلی امکان‌پذیر است، از آمادگی واگذاری اراضی فاز دوم بندر خشک آپرین به کشورهای همسایه خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، جبارعلی ذاکری؛ در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری لجستیکی بین شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی […]

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه دستیابی به ترانزیت ۴۰ میلیون تنی ریلی امکان‌پذیر است، از آمادگی واگذاری اراضی فاز دوم بندر خشک آپرین به کشورهای همسایه خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، جبارعلی ذاکری؛ در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری لجستیکی بین شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران، افزود: یکی از رویکردهای جدی ما – که از سیاست‌های نظام در حوزه حمل‌ونقل است- موضوع توسعه ترانزیت ریل پایه است. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، گفت: اگر کریدورهای شمال- جنوب و شرق- غرب را تعریف کرده‌ایم، باید آن‌ها را ریل‌پایه بدانیم و این کریدور‌ها آرزوی دیرینه حمل‌ونقل کشور است. وی با اشاره به جابه‌جایی پنج میلیون تن بار ترانزیتی، صادراتی و وارداتی در سال گذشته از طریق ریلی، خاطرنشان‌کرد: با شرایط ایده‌آل فاصله داریم، چرا که از ظرفیت‌های موجود به‌خوبی استفاده نشده است و امیدواریم در طول برنامه هفتم پیشرفت با حمایت مجلس و دیگر دستگاه‌ها بتوانیم به افق‌های روشن در ترانزیت دست یابیم. ذاکری؛ تأکید کرد: در برنامه‌های کوتاه‌مدت باید با مشارکت و هم‌افزایی مجموعه‌ها، پرهیز از سرمایه‌گذاری‌های موازی و تسهیل شرایط برای ورود بخش‌های دولتی و خصوصی، به تحقق این هدف مهم کمک کنیم. مدیرعامل راه‌آهن، ادامه داد: همچنین در مرزهای مشترک با همسایگان و مبادی ورودی کشور، باید تردد قطار‌ها تسهیل شده و چالش‌‌ها به حداقل برسد و بتوانیم همه مباحث گمرکی، استاندارد، مرزبانی و… را حل‌وفصل کنیم. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، اظهار داشت: ما با راه‌آهن کشورهایی همچون ترکمنستان، افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه و عراق مراودات ریلی مشترک داریم که لازم است آن‌ها را تقویت کنیم؛ در این راستا دیپلماسی ریلی را در یک سال گذشته فعال کردیم. وی یادآور شد: رایزنی‌های ما با همسایگان ادامه دارد؛ چنانچه امروز مسئولان راه‌آهن ترکمنستان و ازبکستان در ایران حضور دارند و هفته آینده میزبان مسئولان راه‌آهن قرقیزستان و ترکیه خواهیم بود. ذاکری؛ با تأکید بر اینکه ما به دنبال آن هستیم تا برای رسیدن به نقطه ایده‌آل از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم، ادامه داد: ما در سرخس، اینچه‌برون، امیرآباد، بندر کاسپین، لطف‌آباد، آستارا و جلفا نقاط مشترک مرزی با همسایگان داریم و چنانچه بتوانیم از هر یک از این نقاط سالیانه یک تا پنج میلیون تن بار جابه‌جا کنیم، آنگاه می‌توانیم بگوییم رکورد زده‌ایم. ذاکری؛ تأکید کرد: دستیابی به ترانزیت ۴۰ میلیون تنی با اصلاح فرایندها، تقویت ارتباطات بین سازمانی، پرهیز از نگاه جزیره‌ای و استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر برای افزایش بهره‌وری، دست یافتنی خواهد بود. وی به بهره‌برداری کامل از بندر خشک آپرین در فاز نخست طی سال گذشته و استقرار گمرک در آن، همچنین سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در آن اشاره کرد و گفت: اکنون عملیات اجرایی فاز دوم این بندر به مساحت ۷۰۰ هکتار آغاز شده و به کشورهای همسایه نیز اعلام کرده‌ایم که آماده واگذاری بخشی از اراضی بندر هستیم. مدیرعامل راه‌آهن، با تأکید بر اینکه به موازات امضای تفاهم‌نامه‌ها به دنبال عملیاتی کردن آن‌ها هستیم، خاطرنشان کرد: فقط در یک مورد، قرارداد ۶۲ همتی شامل تأمین ۶۰۰ واگن باری، ۳۰ واگن مسافری و ۵۰ دستگاه لکوموتیو از حدود سه ماه گذشته فعال شده و اکنون ۱۹۲ واگن از ۶۰۰ واگن یاد شده در حال سیر بوده یا آماده ورود به شبکه است. در ادامه کاظم سلیمی؛ مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران، اظهار داشت: ریشه حرکتی لجستیک در همه کشور‌ها راه‌آهن است، اما در ۴۰ سال گذشته غفلت بزرگی در موضوع لجستیک را شاهد بودیم. وی گفت: جهان در ترسیم راهبرد حرکت لجستیکی و نظام بازرگانی خود، بیش از ۶۳ درصد رشد اقتصادی خود را از لجستیک به دست می‌آورد. سلیمی؛ ادامه ‌داد: مطابق برنامه‌ریزی کشورهای پیشرفته، در دهه آینده بیش از ۹۳درصد اشتغال‌شان از محل لجستیک و نظام تجاری بازرگانی ترسیم شده است. وی خاطرنشان کرد: در حالی ایران در بین ۱۳۱ کشور جهان رتبه ۱۲۵ را از لحاظ شاخص لجستیک دارد که رتبه ما در کیفیت زیرساخت ۸۳، در فرایندهای گمرکی ۱۰۲، در خدمات حمل‌ونقل بین‌المللی ۱۱۱، خدمات لجستیکی ۱۲۴ و زمان ترخیص کالا‌ها ۱۱۰ است و تا زمانی که نگرش کشور در جایگاه‌های تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر درست نشود، هر روز غفلت‌‌ها در این حوزه افزوده خواهد شد. سلیمی؛ بیان داشت: اکنون مقرر است در تعاملی مشترک همه ابزار‌ها و ساختگاه‌های مرتبط با لجستیک وزارتخانه‌های راه‌وشهرسازی، رفاه و تأمین‌اجتماعی و اقتصاد به دور یکدیگر جمع شده و تحت عنوان «فدراسیون لجستیک» به فعالیت بپردازند و در این راستا شرکت انبارهای عمومی گمرک و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان بانی حرکتی لجستیک کشور مشخص شده‌اند.