پرداخت آنلاین ۶۰ درصد پول ویزیت پزشکان

مدیرکل درمان غیرمستقیم و پشتیبانی درمان سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد پرداخت آنلاین ۶۰ درصد پول ویزیت پزشکان مدیرکل درمان غیرمستقیم و پشتیبانی درمان سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به پایلوت فاز دوم حذف دفترچه‌های بیمه کاغذی در مراکز طرف قرارداد در استان یزد گفت: در فاز اول پایلوت ۴ تخصص که بیش‌ترین هزینه را […]

مدیرکل درمان غیرمستقیم و پشتیبانی درمان سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد

پرداخت آنلاین ۶۰ درصد پول ویزیت پزشکان

مدیرکل درمان غیرمستقیم و پشتیبانی درمان سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به پایلوت فاز دوم حذف دفترچه‌های بیمه کاغذی در مراکز طرف قرارداد در استان یزد گفت: در فاز اول پایلوت ۴ تخصص که بیش‌ترین هزینه را برای نسخه‌شان پرداخت می‌کردیم، جزو طرح بودند اما در فاز جدید هر پزشک داوطلب با هر تخصصی حتی پزشکان عمومی می‌توانند در صورت تمایل وارد طرح شوند. قرار شده است ۶۰ درصد پول پزشکان را به صورت آنلاین بپردازیم. یعنی به محض انجام ویزیت این مبلغ در حساب پزشک شارژ می‌شود.

محمد توانایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به حذف دفترچه‌های بیمه کاغذی در مراکز ملکی سازمان تأمین اجتماعی اظهار کرد: در راستای حذف دفترچه‌های کاغذی در مراکز طرف قرارداد نیز اقداماتی را شروع کرده‌ایم.

وی افزود: پایلوت فاز دوم این برنامه در سال جاری در استان یزد شروع شده و قصد داریم همه پزشکان طرف قرارداد را تحت پوشش ببریم.

مدیرکل درمان غیرمستقیم و پشتیبانی درمان سازمان تأمین اجتماعی با بیان این‌که تاکنون در پایلوت اولیه ۴ تخصص که بیش‌ترین هزینه را برای نسخه‌شان پرداخت می‌کردیم، جزو طرح بودند اما در فاز جدید هر پزشک داوطلب با هر تخصصی حتی پزشکان عمومی می‌توانند در صورت تمایل وارد طرح شوند، گفت: تأخیر در اجرای پایلوت فاز دوم به علت فراهم کردن زیرساخت‌ها لازم بود. با آماده شدن زیرساخت‌ها، قرار شده است ۶۰ درصد پول پزشکان را به صورت آنلاین بپردازیم. یعنی به محض انجام ویزیت این مبلغ در حساب پزشک شارژ می‌شود. اعتبارات لازم برای این امر دیده شده است.

توانایی ادامه داد: در سطح کشور هم قاعدتاً می‌توانیم این طرح را اشاعه دهیم اما نیاز هست پایلوت فاز دوم را دقیق‌تر اجرا کنیم تا با رفع ایرادات محدودیتی برای بسط آن نداشته باشیم.

مدیرکل درمان غیرمستقیم و پشتیبانی درمان سازمان تأمین اجتماعی درباره مقاومت‌هایی از سوی برخی پزشکان برای نوشتن نسخه به صورت الکترونیکی به خصوص در مناطق محروم گفت: هر طرح بزرگی مشکلات خود را دارد. قاعدتاً به دنبال احصای مشکلات هستیم که تا حدود زیادی با اجرای آزمایشی محقق شده است. با راهکارهای دیده شده اشکالات را به حداقل می‌رسانیم.

توانایی افزود: مشوق پرداخت آنلاین هم تأثیر خوبی خواهد داشت. تجربه ما در حذف دفترچه‌ها در مراکز ملکی نشان داده در ابتدا کمی مقاومت وجود دارد اما در نهایت کسانی که وارد این طرح می‌شوند دیگر نمی‌خواهند از آن خارج شوند، زیرا باعث تسهیل روند درمان می‌شود و پزشکان خودشان طرفدار طرح می‌شوند. به نظر می‌رسد اگر این طرح تعمیم یابد، مشوق پرداخت ۶۰ درصدی به صورت آنلاین هم می‌تواند تعمیم یابد. در این صورت مشکل دیرکرد در پرداخت مطالبات هم تا حدودی زیادی حل می‌شود.

مدیرکل درمان غیرمستقیم و پشتیبانی درمان سازمان تأمین اجتماعی با بیان این‌که تا پایان اسفند بالغ بر ۲۰۰۰ میلیارد تومان را در مراکز طرف قرارداد توزیع کردیم، گفت: تا هفته گذشته، معوقات داروخانه‌ها تا آبان سال گذشته و در دو استان تا آذر پرداخت شده، مطالبات پزشکان عمومی و متخصص و دندانپزشک را تا آبان و بیمارستان‌های دانشگاهی را تا پایان مرداد داده‌ایم و قرار است اعتبار جدیدی تزریق شود تا بتوانیم بخش دیگری از مطالبات را هم بپردازیم.

تعرفه‌های پزشکی ۹۶ متناسب با نرخ تورم باشد

در همین ارتباط، علی‌جعفریان‌، رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران تأکید کرد که رشد تعرفه‌های پزشکی امسال باید متناسب با نرخ تورم باشد.

وی درباره آخرین وضعیت مطالبات بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران از بیمه‌های پایه، گفت: اخیراً تأمین اجتماعی مطالبات مرداد ماه بیمارستان‌های ما را تسویه کرده است، اما همچنان ۷۵۰ میلیارد تومان از سال ۹۵ از بیمه‌های پایه طلب داریم.

وی با بیان این‌که البته ما در دانشگاه علوم پزشکی تهران کارانه‌های پرسنل را تا مهر ماه پرداخته‌ایم، ادامه داد: بر این اساس عملاً ۶ ماه از پرداخت کارانه عقبیم و امیدواریم بتوانیم به زودی قسمت‌هایی از این مطالبات را پرداخت کنیم تا بتوانیم این فاصله را کاهش دهیم.

جعفریان درباره وضعیت کنونی بیمارستان‌های تحت‌پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: با پولی که پیش از عید نوروز دریافت کردیم و میزان آن در دانشگاه ما مجموعاً حدود ۸۰ میلیارد تومان شد، توانستیم بحران‌های حاد بیمارستان‌ها را کنترل کنیم، اما هنوز بحران‌های مزمن بیمارستان‌ها پابرجاست. چراکه هنوز حجم مطالبات ما بسیار بزرگ است و ۷۵۰ میلیارد تومان یعنی حدود ۶۰ درصد کل درآمد اختصاصی بیمارستان‌هایمان در سال ۹۵ را از بیمه‌ها طلب داریم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این‌که ما در حال حاضر با زحمت، دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز را تأمین می‌کنیم، اظهار کرد: به هر حال باید بدانیم که این وضعیت شکننده است. ما در حال حاضر مقداری از بدهی‌های شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی را پرداخت کردیم و آنها در حال ارایه خدمت هستند. اما هنوز به جایی نرسیدیم که بگوییم با خیال راحت این کار را انجام می‌دهیم و وضعیت‌مان همچنان شکننده‌ است.

تعرفه‌هایی که بعد از ۲۰ سال افزایش یافتند

جعفریان در پاسخ به برخی اظهارنظر‌‌ها درباره کاهش تعرفه‌های پزشکی سال ۹۶، گفت: اشکالی که در بحث تعرفه وجود دارد، این است که چون تعرفه‌ها در سال ۹۳ افزایش داشته است، عده‌ای از دوستان تصور می‌کنند که این افزایش منطق ندارد. درحالی که باید توجه کرد تعرفه‌ای که ۲۰ سال رشد درستی نداشته، افزایش آن نسبت به تورمی که طی ۲۰ سال قبل اتفاق افتاده، افزایش عجیبی نیست. البته افزایش تعرفه‌ها در سال ۹۶ به معنی کافی بودن رشد تعرفه‌ها نیست، بلکه باید بدانیم که لازم است هزینه‌ها متناسب با تورم افزایش پیدا کند و این موضوعی کاملاً طبیعی است. بنابراین کاهش تعرفه هیچ منطقی ندارد.

وی با بیان این‌که میزان رشد تعرفه‌ها باید براساس نرخ تورم باشد، افزود: برخی از تعرفه صفر درصدی صحبت می‌کنند، اما باید توجه کرد که وقتی همه منبع ورودی بیمارستان‌ها، به‌ویژه در بخش خصوصی، تعرفه است، با وجود افزایش هزینه‌ها، چگونه می‌توان بیمارستان‌ها را مدیریت کرد. اگر ما تعرفه را متناسب با افزایش هزینه‌ها رشد ندهیم، همان اتفاقی که در طول سال‌های قبل رخ داد، باز هم شروع می‌شود و بحث دریافت‌های غیررسمی مجدداً آغاز می‌شود. چرا که بیمارستان با آن نمی‌چرخد.

 

جعفریان تأکید کرد: بنابراین اگر رشد هزینه‌ها را نبینیم، به‌طور طبیعی شرایط به قبل باز می‌گردد و گردش اقتصاد درمان در بخش سرپایی و بستری دچار مشکل شده و اگر آن بخش‌ها بخواهند به ارایه سرویس‌شان ادامه دهند، مجبورند به صورت نامتعارفی پول بگیرند. بنابراین حداقل افزایش تعرفه‌ها باید بر اساس نرخ تورم باشد.