مکانیسم‌ماشه تأثیر جدی بر تجارت دریایی ندارد

گروه راه‌وشهرسازی -بازگشت تحریم‌های شورای امنیت از طریق مکانیسم‌ماشه نه‌تنها یک تحول سیاسی و حقوقی می‌شود، بلکه پیامدهای اجتماعی برای اقتصاد دریامحور ایران و حتی تجارت منطقه‌ای به همراه دارد. به گزارش مناقصه‌مزایده، براساس منابع دریایی، از زمان اعلام گزارش شرکت‌های بیمه بین‌المللی نسبت به پوشش کشتی‌های حامل کالاهای ایرانی یا کشتی‌هایی که هدفشان بنادر […]

گروه راه‌وشهرسازی -بازگشت تحریم‌های شورای امنیت از طریق مکانیسم‌ماشه نه‌تنها یک تحول سیاسی و حقوقی می‌شود، بلکه پیامدهای اجتماعی برای اقتصاد دریامحور ایران و حتی تجارت منطقه‌ای به همراه دارد. به گزارش مناقصه‌مزایده، براساس منابع دریایی، از زمان اعلام گزارش شرکت‌های بیمه بین‌المللی نسبت به پوشش کشتی‌های حامل کالاهای ایرانی یا کشتی‌هایی که هدفشان بنادر ایران است، محتاط عمل می‌کنند، به‌طوری که برخی از کشتیرانی بین‌المللی به دلیل نگرانی از جریمه‌ها و تحریم‌های ثانویه، همکاری با ایران را به حالت تعلیق درآورده‌اند. این امر هزینه حمل‌ونقل را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد در نتیجه، ایران ناچار به استفاده از ناوگان محدود خود یا همکاری با شرکت‌های کوچک و کم‌اعتبار خواهد شد. این موضوع حمل کالا را کاهش داده و زمان جابه‌جایی محموله‌ها را طولانی‌تر می‌کند. مسعود پل‌مه؛ دبیرکل تشکل ملی کشتیرانی ایران، در رابطه با تأثیر احتمالی فعال شدن مکانیسم‌ماشه بر تجارت دریایی کشور، اظهار کرد: با توجه به تجربه‌های گذشته تحریم‌های کشتیرانی ایران از مدت‌‌ها قبل اعمال شده و هم‌اکنون نیز محدودیت‌های متعددی وجود دارد. بنابراین اگر مکانیسم‌ماشه فعال شود، تغییرات بنیادینی ایجاد نخواهد شد و حداکثر در برخی حوزه‌های لجستیک دریایی ممکن است فشار‌‌ها حدود ۳۰ درصد افزایش یابد.دبیرکل تشکل ملی کشتیرانی ایران، افزود: در حال‌حاضر کشتی‌هایی که تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران یا مالکیت ایرانی هستند امکان استفاده از خدمات بانکی بین‌المللی فاینانس برای خرید سوخت، تعمیرات یا ساخت کشتی را ندارند و بسیاری از کشور‌‌ها نیز به دلیل همکاری پیمانکاران اروپایی و آمریکایی اجازه پهلوگیری به کشتی‌های ایرانی را نمی‌دهند، علاوه بر این نبود امکان دریافت بیمه‌های بین‌المللی و خدمات بازرسی و کلاسیفیکیشن شرایط فعالیت کشتیرانی ایران را دشوار کرده است و هزینه‌ها و ریسک‌‌ها را افزایش داده است. وی تصریح کرد: پایه اصلی این محدودیت‌‌ها مسائل مالی است، چون امکان تراکنش‌های ارزی و مراودات بانکی بین‌المللی نداریم. بسیاری از خدمات مرتبط با تجارت دریایی محدود شده است. با این حال با مدیریت هوشمندانه و اتخاذ مسیر‌های جایگزین روند متداول صادرات و واردات همچنان ادامه دارد و توانسته‌ایم بخشی از تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم به بیان ساده حتی در شرایط سخت تحریم قادر به واردات کالا و ادامه صادرات هستیم. دبیرکل تشکل ملی کشتیرانی ایران، در پاسخ به پرسشی در رابطه با مدیریت محدودیت‌های بانکی و صنعتی ایران در ناوگان کشتیرانی، گفت: راهکار‌هایی برای مقابله با تحریم‌ها وجود دارد که به‌طور طبیعی نمی‌توان جزئیات آن را منتشر کرد، اما اطمینان دارم که ناوگان کشتیرانی ایران توانمندی لازم برای تداوم فعالیت را دارد و تحریم‌ها مانع مطلق تبادل کالا نخواهند شد و محدودیت‌‌ها مشکلاتی ایجاد می‌کنند، اما جریان تجارت دریایی کشور را متوقف نمی‌کنند. پل‌مه؛ افزود: حتی اگر مکانیسم‌ماشه فعال شود کالا‌های حساس یا دو منظوره تنها با دشواری بیشتری وارد کشور خواهند شد، اما باز هم امکان تأمین آن‌ها وجود دارد و ایران در دوره‌های مختلف تحریم تجربه‌های ارزشمندی در یافتن مسیر‌های جایگزین و مدیریت محدودیت‌‌ها کسب کرده و همین موضوع باعث شده تجارت دریایی کشور بدون توقف ادامه یابد. دبیرکل تشکل ملی کشتیرانی ایران، در پایان عنوان کرد: برنامه‌ریزی بلندمدت و ابتکارات جدید در لجستیک و مدیریت حمل‌ونقل، توانایی مقابله با فشار‌های تحریمی و کاهش ریسک‌‌ها را برای ما فراهم کرده است.