تدوین سند توسعه افزایش فروشگاه‌های زنجیره‌ای

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت اعلام کرد تدوین سند توسعه افزایش فروشگاه‌های زنجیره‌ای معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت با بیان این‌که فروشگاه‌های زنجیره‌ای بهره‌وری در نظام توزیع را بالا می‌برد، گفت: رویکرد دولت این است که سهم این فروشگاه‌ها در نظام توزیع افزایش یابد و سند توسعه آن هم در حال […]

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت اعلام کرد

تدوین سند توسعه افزایش فروشگاه‌های زنجیره‌ای

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت با بیان این‌که فروشگاه‌های زنجیره‌ای بهره‌وری در نظام توزیع را بالا می‌برد، گفت: رویکرد دولت این است که سهم این فروشگاه‌ها در نظام توزیع افزایش یابد و سند توسعه آن هم در حال تدوین است.

به گزارش فارس، یدا… صادقی در اولین گردهمایی اتحادیه‌های کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای با بیان این‌که این صنعت باید گسترش یابد، گفت: توسعه آن به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده و همه ذی‌نفعان است.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت با بیان این‌که قبل از انقلاب اسلامی خرده‌فروشی به شکل مدرن شکل گرفت، افزود: اما بعد از انقلاب بنا به دلایلی به افول رفت و در چند سال اخیر، مجدد مورد توجه قرار گرفته است.

صادقی با اشاره به این‌که از نظر دولت، کاهش قیمت کالا یکی از رئوس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، بیان‌داشت: سیستم توزیع در نظام فروشگاه‌های زنجیره‌ای فاصله بین تولیدکننده و عرضه‌کننده را کاهش و هزینه‌ها را به حداقل و حد معقول می‌رساند.

صادقی بیان‌داشت: با توجه به مزایای صنعت مذکور، رویکرد دولت این است که سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید در نظام توزیع افزایش یابد و سند توسعه هم بر همین اساس در حال تدوین است.

وی با بیان این‌که مهم‌ترین چالش در زمینه توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای مقاومتی که در شهرستان‌ها و به ویژه شهرستان‌های دارای جمعیت کم است و این مقاومت از سوی سوپرمارکت‌ها و خواروبارفروشی‌‌ها است.

صادقی با اشاره به این‌که یک میلیون و ۲۰۰ هزار خرده‌فروش در سطح کشور وجود دارد، گفت: این نظام توزیع موجود، بهره‌وری کم‌تری نسبت به فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارد و با قیمت بیش‌تری کالا را عرضه می‌کند، در حالی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای با ۱۰ تا ۱۵ درصد کم‌تر کالا را به دست مصرف‌کننده می‌رسانند.

صادقی با بیان این‌که البته آمار دقیقی از معدل کاهش قیمت‌ها و این‌که در فرایند توزیع دقیقاً با چند درصد کاهش کالا به دست مصرف‌کننده می‌رسد، نداریم، بیان‌داشت: اما با همین رقم وجود ۱۵ درصد می‌توان گفت که نظام سنتی موجود نابهره‌ور است.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت با بیان این‌که اگرچه این نظام نابهره‌ور است، اما اشتغال دارد و اگر معدل هر واحد صنفی را ۲٫۵ نفر اشتغال در نظر بگیریم ۳ میلیون نفر شاغل در واحدهای صنفی توزیع کار می‌کنند که هیچ دولتی نمی‌تواند، به آن بی‌اعتنا باشد.

وی افزود: اما وقتی دولت تأکید دارد که درآمدهای نفتی به حداقل خودش می‌رسد، بنابراین باید از امکانات حداکثر بهره‌برداری را داشته باشیم و یکی از راه‌های آن، نوین‌سازی شبکه‌های توزیع از جمله توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای است.

صادقی بیان‌داشت: چالش بزرگ بودن فروشگاه‌های سنتی و مقاومت آنها و عدم بی‌تفاوتی شما و ما یعنی دولت، ما را به این مسأله سوق می‌دهد که برای حل این چالش‌‌ها با هم همفکری داشته باشیم.

وی با تأکید بر این‌که باید با مطالعه و دانش‌بنیان کردن بر این چالش‌‌ها در توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای غلبه کرد، گفت: یکی از اهداف ما در نوین‌سازی شبکه‌های توزیع، شفافیت اطلاعاتی است.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت بیان‌داشت: شرایط اقتصادی ما در کل باید به شفافیت برسد، تا همه اجزای آن قبول کنند که افشای اطلاعات برای آنها خطر نیست و آن را انجام دهند.

 

وی با بیان این‌که اتحادیه‌های ما و عملکرد آن باید دانش‌بنیان باشد، اظهارداشت: شفافیت اطلاعاتی برای برنامه‌ریزی دقیق‌تر، مشارکت فعال اتحادیه در تدوین سند راهبردی و توجه به واحدهای صنفی توزیعی موجود و ایجاد تسهیلات برای آنها در راستای تطبیق با روش‌های نو و افزایش درآمد باید در راستای توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای مدنظر باشد.