امضای تفاهمنامه بانک‌مرکزی با سایر کشور‌ها برای رفع موانع بانکی و بیمه‌ای

نایب رییس اتاق ایران اعلام کرد امضای تفاهمنامه بانک‌مرکزی با سایر کشور‌ها برای رفع موانع بانکی و بیمه‌ای محمدرضا انصاری، نایب رییس اتاق ایران می‌گوید: ۳ کشور گرجستان، ترکمنستان و قرقیزستان، جزو کشورهای در حال توسعه هستند که در همه زمینه‌ها به همکاری با ایران نیاز دارند. ایران و این کشور‌ها تلاش می‌کنند موانع بانکی، […]

نایب رییس اتاق ایران اعلام کرد

امضای تفاهمنامه بانک‌مرکزی با سایر کشور‌ها برای رفع موانع بانکی و بیمه‌ای

محمدرضا انصاری، نایب رییس اتاق ایران می‌گوید: ۳ کشور گرجستان، ترکمنستان و قرقیزستان، جزو کشورهای در حال توسعه هستند که در همه زمینه‌ها به همکاری با ایران نیاز دارند. ایران و این کشور‌ها تلاش می‌کنند موانع بانکی، بیمه‌ای و ضمانتنامه‌ها را بر سر راه همکاری‌های تجاری-اقتصادی برطرف کنند.

به گزارش اتاق ایران محمدرضا انصاری، نایب رییس اتاق ایران می‌گوید: ۳ کشور گرجستان، ترکمنستان و قرقیزستان، جزو کشورهای در حال توسعه هستند که در همه زمینه‌ها به همکاری با ایران نیاز دارند. ایران و این کشور‌ها تلاش می‌کنند موانع بانکی، بیمه‌ای و ضمانتنامه‌ها را برسرراه همکاری‌های تجاری-اقتصادی برطرف کنند.

چند روز به پایان فروردین‌ماه مانده بود که هیأتی سیاسی-تجاری به سرپرستی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران برای ۳‌روز به ۳ کشور گرجستان، ترکمنستان و قرقیزستان سفر کرد. در این سفر نمایندگان حدود ۳۰ بنگاه اقتصادی و مؤسسات صنعتی و بانکی همراه وزیر امور خارجه بودند و محمدرضا انصاری نایب رییس اتاق ایران، سرپرست هیأت تجاری متشکل از فعالان اقتصادی بخش خصوصی بود. این سفر از کشور ترکمنستان آغاز شد و مقصد بعدی این هیأت گرجستان و در نهایت قرقیزستان بود. بعد از پایان سفر ۳ روز در ۳۰ فروردین، خبرگزاری‌ها مهم‌ترین دستاورد سفر را توسعه روابط این ۳ کشور به ایران، در حوزه‌های مختلف از جمله تجاری، اقتصادی، بانکی، کشاورزی، صنعتی، سرمایه‌گذاری، راهگذر ترانزیتی خلیج‌فارس- دریای سیاه و ریلی از چین تا ایران، لزوم همکاری‌های گسترده برای حفظ ثبات و توسعه بیش‌تر آسیای میانه و قفقاز و همچنین مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی خواندند.

محمدرضا انصاری، عضو هیأت رییسه اتاق ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری درباره اهمیت این سفر می‌گوید: «با برجام، آنچه در صحنه بین‌المللی برای فعالان اقتصادی محدودیت، تحریم و انزوا بود و راه‌هایی که انتها و ابتدای آن بن‌بست بود، رفع و افق‌‌ها برای فعالان اقتصادی گشوده شد. اقدامات دولت و وزارت امور خارجه برای این‌که زخم‌های اقتصاد ایران را در سطح بین‌المللی‌ترمیم کند، اقدامات به‌جا و درستی است. اما ترمیم و بهبود وضعیت اقتصادی نیاز به اقداماتی بیش‌تر و مستمر دارد.»

دیپلماسی اقتصادی و توسعه تجارت

او یکی از این الزام‌‌ها را تدوین و اجرای اصول دیپلماسی اقتصادی می‌داند؛ مسأله‌ای که در این مدت هم به آن توجه شده است؛ اما مجری این استراتژی فقط وزارت امور خارجه نیست. دیپلماسی اقتصادی امری است که به همت و همکاری همه ارگان‌ها، سازمان‌ها و قوا نیازمند است. این امر عمومی است که حداقل ترکیبی از مجموعه دولت در آن دخالت دارد.

موانعی که بر سر راه دولت است

انصاری معتقد است: «اگر بخواهیم استراتژی مناسبی با دنیا، به‌ویژه با همسایه‌ها داشته باشیم همه وزرا، دولتمردان و بخش خصوصی باید در جهت همان استراتژی با هم همکاری داشته باشند.»

او در ارزیابی پایبندی و عمل به این استراتژی و هدف معتقد است: «گام‌هایی که برداشته می‌شود گام‌هایی کوتاه است و عمل در این راستا ضعیف است. شاید باید گفت ما حتی شاهد استراتژی منسجم با همسایه‌ها نیستیم. کوشش‌های وزارت خارجه حتی گاهی توسط عوامل دیگر و ‌بردارهای نامساعد حرکتی دیگران در خارج از دولت خنثی می‌شود.» به گفته انصاری، گاهی انرژی صرف شده توسط دولت و وزارت امور خارجه به هدر می‌رود. او می‌گوید: «ما حتی اگر استراتژی توسعه‌ای هم داشته باشیم ولی آنچه عمل می‌کنیم در خلاف این همایندی ظرفیت‌ها و این استراتژی است.»

زمینه همکاری با ایران

زمینه همکاری در این کشور‌ها در چه حوزه‌هایی است؟ انصاری می‌گوید: «درکشورهای همسایه و منطقه فرصت‌های بالایی برای همکاری وجود دارد. این ظرفیت‌ها در زمینه کالا و صادرات خدمات فنی و مهندسی وجود دارد. تخصص من در زمینه خدمات فنی و مهندسی است و در این زمینه فرصت‌ها را بسیار خوب ارزیابی می‌کنم.»وی ادامه می‌دهد: «از آنجا که کشورهای همسایه به‌ویژه این ۳ کشور ترکمنستان، قرقیزستان و تاجیکستان جزو کشورهای در حال ‌توسعه هستند؛ معنای این موقعیت این است که آنها برای توسعه زیرساخت و تکمیل کارهای زیربنایی و عمرانی خود به خدمات فنی و مهندسی نیاز دارند؛ این فرصت خوبی برای مهندسین کشور ماست که بتوانند تجربه و عمل خود را در آنجا تبدیل به‌کار و ثروت کنند.»

او معتقد است:«استفاده از این فرصت‌‌ها در اختیار ماست. برای استفاده از این پتانسیل، باید صادرات خدمات فنی-مهندسی توجه داشته باشیم.»

سفرهای تجاری زیادی به کشورهای متعدد دنیا انجام‌ شده است؛ چقدر کیفیت این سفر‌ها همپای کمیت آنها مورد توجه است؟ عضو هیأت رییسه اتاق ایران در پاسخ به این پرسش می‌گوید: «من فکر می‌کنم اگر ما استراتژی منسجمی داشته باشیم، حتماً می‌توانیم از این فرصت‌‌ها بهره خوبی ببریم. مثلاً در حوزه خدمات فنی-مهندسی ما احتیاج به صدور این ظرفیت‌ها داریم و کشورهای منطقه هم به این خدمات نیازمند هستند.»

موانع چیست؟

عضو هیأت رییسه اتاق ایران درباره موانع پیش روی فعالان اقتصادی می‌گوید: «هنوز مراودات بانکی بعد از برجام به معنای واقعی برقرار نشده است. هنوز ضمانتنامه بانک‌های ایران موردپذیرش این کشور‌ها نیست. تنها کشور عراق است که ضمانتنامه کشور ایران را به هزینه گزاف، یعنی ۴ درصد در سال قبول کرده است. البته وضعیت سیاسی، اقتصادی و امنیتی این کشور در پذیرش چنین همکاری تأثیرگذار بوده است.»

صادرات خدمات فنی و مهندسی با مشکل بزرگی در سطح جهان از جمله در این ۳ کشور روبه‌روست؛ او در این ‌باره می‌گوید: «موانع و مشکلات بانکی و بیمه‌ای از جمله همین مشکلات است.»

 انصاری می‌گوید: «هر ۳ کشور ترکمنستان، تاجیکستان و قرقیزستان تلاش جدی برای حل این موانع دارند؛ از طرف بانک مرکزی ایران هم طرح بسیار خوبی دارد که ارتباط بانکی با کشورهای مقصد برقرار شود یا حداقل مسأله به‌صورت منطقه‌ای حل شود؛ اگرچه آنها به حل مشکلات در سطح جهانی هم ‌‌فکر می‌کنند.»

 

او درباره این می‌گوید: «این تعهدنامه‌ای بین بانک مرکزی ایران و کشور مقصد است که در موضوع ضمانتنامه و تبادل مالی مورد توجه است.»