عضو کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه گزارشها حاکی از آن است که اپراتور هندی در بندر چابهار به تعهدات خود عمل نکرده است، گفت: اگر این روش فعلی ادامه پیدا کند، مجلس از ابزار نظارتی استفاده میکند و عملاً این قرارداد با هندیها باید فسخ شود و دولت اجازه ندهد جلوی توسعه شرق کشور […]
عضو کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه گزارشها حاکی از آن است که اپراتور هندی در بندر چابهار به تعهدات خود عمل نکرده است، گفت: اگر این روش فعلی ادامه پیدا کند، مجلس از ابزار نظارتی استفاده میکند و عملاً این قرارداد با هندیها باید فسخ شود و دولت اجازه ندهد جلوی توسعه شرق کشور گرفته و حق مردم ضایع شود. به گزارش ایلنا، مجتبی یوسفی؛ با انتقاد از وزارت راهوشهرسازی و سازمان بنادر درباره وضعیت عملکرد اپراتور خارجی در بندر چابهار، اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم در حوزه سرمایهگذاری استفاده از ظرفیت شرکت و کنسرسیوم داخلی و بینالمللی است. طبق فرمایشات مقاممعظمرهبری نوع برخورد با سرمایهگذار داخلی ویترین و محلی برای قضاوت سرمایهگذاری خارجی درباره تعامل و تصمیمسازی و تسهیلگیری دولت با سرمایهگذاران است. وی ادامه داد: در زمینه جذب سرمایهگذاران قوانین خوبی از جمله قانون رفع موانع تولید و تأمین مالی زیرساخت و سرمایهگذاری و صدور مجوزهای کسبوکار وجود دارد و دولت باید این قوانین را به اجرا برساند اما دقیقاً اشکال کار این است که در حوزه سرمایهگذاری و تسهیلگری طبق قانون عمل نمیشود و در تعامل با سرمایهگذار و بخشخصوصی داخلی موفق نیستیم. عضو کمیسیون عمران، با بیان اینکه موضوع سرمایهگذاری خارجی و حضور سرمایهگذاری هندی در بندر چابهار یک بحث قدیمی است و در طول سالهای گذشته با شرکت هندی فرازونشیب جدی داشتیم، گفت: شاهد عدم انجام تکالیف توسط طرف هندی و تأخیر در انجام کار هستیم در حالی که کشورمان ظرفیت بسیار خوبی برای حضور سرمایهگذاران بخش خارجی دارد. باید توجه داشت توسعه در شرق دنیا صورت میگیرد و با توسعه کشورهای آسیایی در حوزه منطقهای ما اقتصادهای نوظهور ظهور پیدا کردند و در دنیا هم از لحاظ منابع و هم توسعه نقشآفرین هستند. یوسفی؛ افزود: توجه داشته باشیم که چینیها در بندر گوادر در سرمایهگذاری عظیمی هستند و موضوع مهم اینکه کریدورها تحریمپذیر نیستند و در دنیا از مؤلفههای مهم رقابتپذیر کاهش هزینههای حملونقل است چراکه در قیمت تمام شده کالا به شدت اثرگذار است. وی با اشاره به اهمیت کریدور شرق کشور، ادامه داد: از بندر گوادر تا بندر چابهار کمتر از ١٠ ساعت و مسیر از طریق جاده به بندر لاذقیه و مدیترانه کمتر چهار روز است اما همین مسیر از دریا به بیش از ١۵ روز به طول میانجامد. بنابراین این ظرفیت بیبدیل بندر چابهار و سند توسعه مکران و همان فرمان و توصیه مقاممعظمرهبری برای استفاده از ظرفیت شرق کشور است. از این رو توسعه سواحل مکران و بندر چابهار برای کشورمان بسیار مهم است. عضو کمیسیون عمران، با اشاره به نظارت مجلس بر پروژه بندر چابهار و حضور سرمایهگذار هندی در این بندر، گفت: هم در مجلس یازدهم و هم دوازدهم این موضوع را بهطور جدی پیگیری میکنیم و در مجلس بحث داوری نهاد بینالمللی در این پروژه را تعیینتکلیف کردیم و به دولت اجازه دادیم بخشی از قرارداد که محل مناقشه بود را به داور بینالمللی ارجاع دهد. طبق قانون مجلس برای داوری پروژههای خارجی باید ورود کند و اگر طرف خارجی به تعهدات عمل نکند، مجلس میتواند نسبت به تعیینتکلیف داوری بینالمللی پروژه اقدام کند. یوسفی؛ با بیان اینکه با توجه به عملکرد اپراتور هندی با جدیت بیشتری عملکرد طرف خارجی مورد بررسی قرار میدهیم، گفت: این نظارت جدی برای جلوگیری از تأخیر در رشد و توسعه بندر چابهار است و به نظر میرسد که طرف هندی به تعهدات خود عمل نکرده است. وی با تأکید بر اینکه باید این پروژه را با سرعت بیشتری ادامه دهیم و میتوانیم از پتانسیل داخلی در این بندر استفاده کنیم، افزود: باید بگویم که متأسفانه در بندر چابهار هیچ پیشرفتی در میدان نداشتیم و گزارشها نشان میدهند که طرف خارجی به تعهدات خود عمل نکرده است. عضو کمیسیون عمران، گفت: آقایان نباید کلیگویی کنند و اگر لازم باشد، باید جایگزین سرمایهگذار بندر چابهار و اپراتور هندی انجام شود. وی تأکید کرد: اگر این روش فعلی ادامه پیدا کند مجلس از ابزار نظارتی استفاده میکند و عملاً این قرارداد با هندیها باید فسخ شود و دولت اجازه ندهد جلوی توسعه شرق کشور گرفته و حق مردم ضایع شود.
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه