در پی نامه تأییدیه پذیرش سه خودروی ایرانخودرو برای عرضه در بورس کالا، در حالیکه شورایرقابت بارها عرضه خودرو در بورس کالا را غیرقانونی اعلام کرده، بورس کالا با چراغ سبز به ایرانخودرو، سه محصول این شرکت را پذیرش کرد؛ تصمیمی احتمالاً پرحاشیه که نهتنها جدال قدیمی را شعلهور میکند، بلکه بار دیگر این پرسش […]
در پی نامه تأییدیه پذیرش سه خودروی ایرانخودرو برای عرضه در بورس کالا، در حالیکه شورایرقابت بارها عرضه خودرو در بورس کالا را غیرقانونی اعلام کرده، بورس کالا با چراغ سبز به ایرانخودرو، سه محصول این شرکت را پذیرش کرد؛ تصمیمی احتمالاً پرحاشیه که نهتنها جدال قدیمی را شعلهور میکند، بلکه بار دیگر این پرسش را مطرح میکند که آیا عرضه خودرو در بورس اتفاق خواهد افتاد؟ به گزارش ایسنا، روز گذشته از سوی احمد رحیم؛ مدیر پذیرش و عرضه بازار فیزیکی بورس کالای ایران، خطاب به عادل پیرمحمدی؛ مدیرعامل ایرانخودرو، از تصویب پذیرش و عرضه سه محصول این شرکت پس از بررسی مدارک و مستندات در یکصد و هشتاد و دومین جلسه هیئت پذیرش کالا و اوراق بهادار خبر داده است. براساس این نامه، این پذیرش عرضه، با دو شرط تعیین شده است. مطابق مفاد این نامه، عرضه خودروهای مذکور در بورس کالا با شرایط زیر انجام خواهد شد:
۱. تعهد عرضه سالیانه در بورس: حداقل ۱۰۰درصد از تولید سالیانه این خودروها را (پس از کسر تعهدات قانونی) در بورس کالا عرضه کند.
۲. تناوب عرضه: تناوب عرضه نیز حداقل یکبار در ماه تعیین شود.
همچنین تأکید شده است که در صورتی که ظرف شش ماه پس از درج کالا در فهرست نرخهای بورس، عرضهای صورت نگیرد، پذیرش لغو شده و پذیرش مجدد تنها پس از طی فرآیند رسمی امکانپذیر خواهد بود.
آیا عرضه خودرو در بورس قانونی است؟
تصویب پذیرش برخی محصولات ایرانخودرو در بورس کالا اتفاق افتاده است اما با توجه به اظهارات قبلی شورایرقابت و با استناد به مصوبه دستورالعمل ۷۸۴ و اصلاحات مصوبه ۵۴۳ این شورا؛ به نظر میرسد، که (براساس همه اینها) عرضه خودروی سواری در بورس قانونی نیست! حتی در زمان دولت سیزدهم، رئیس سازمان، وزیر صمت وقت (عباس علیآبادی) و حتی خود خودروسازان، بارها درخصوص این موضوع صحبت کردند و حتی وزیر سابق اقتصاد (عبدالناصر همتی) و شورایرقابت، موضوع عرضه خودرو در بورس را تکذیب کردند و به نتیجه هم نرسید. قابل یادآوری است که خرداد ماه سالجاری، شورایرقابت به صراحت در واکنش به نامه سازمان بورس مبنی بر موافقت با عرضه خودرو در بورس کالا اعلام کرد که شورایرقابت تنها مرجع تعیین مصادیق انحصار است و مصوبهای که سازمان بورس در این زمینه داده غیرقانونی است. بر این اساس و با توجه به اینکه تغییری در مصوبه شورایرقابت تاکنون درخصوص نحوه عرضه محصولات خودروسازان ایجاد نشده است، به نظر میرسد که شورایرقابت همچنان بر اجرای مصوبه ۵۴۳ تاکید دارد و قائم بر آن است. تنها مرجع تعیین مصادیق انحصار، شورایرقابت است و براساس ماده ۵۸، نوع انحصار را هم شورایرقابت تعیین میکند و طبق مصوبه ۵۴۳ عرضه کالا در بازار باید مطابق آن باشد و هر رفتاری که خارج از این مصوبه صورت گیرد، تخلف محسوب میشود. حال باید دید با توجه به تصویب پذیرش و عرضه سه محصول شرکت ایرانخودرو در بورس کالا و موضع شورایرقابت بر غیرقانونی بودن عرضه طبق مصوبات قبلی، آیا وعده عرضه خودرو در بورس کالا عملیاتی خواهد شد؟ یا شورا همچنان بر موضع خود پایبند بوده و رویکردش در این زمینه تغییر نخواهد کرد؟
گروه خودرو- با توجه به اخباری که هرازچندگاهی در بین عامه جامعه پیچیده میشود که قرار است خودرو در بورس کالا عرضه شود، اما باید این را در نظر گرفت که طبق تجربیات سالهای گذشته، عرضه خودرو در بورس کالا نتیجه مطلوبی نه برای خودروساز و نه مصرفکننده داشته و فقط روند خرید خودرو را […]
گروه خودرو- با توجه به اینکه وقتی محصولی به بازار بورس عرضه شود، بدین معنا خواهد بود که آن کالا، کالایی سرمایهای به حساب میآید که با این تفاسیر با عرضه دوباره خودرو در بورس کالا، شاهد زدن مُهر تأیید به این مسئله خواهد شد که خودرو هم کالای سرمایهای به حساب خواهد آمد که […]
دیدگاه بسته شده است.