معاون وزیر صمت، از تلاش دولت برای جلوگیری از کاهش تولید تایر خبر داد و گفت: رکود بازار و مطالبات معوق خودروسازان مهمترین چالش تولیدکنندگان لاستیک است. به گزارش مناقصهمزایده، مصطفی تنها؛ سخنگوی انجمن تایر اعلام کرده است تولید لاستیک در کشور از نیمه دوم امسال بین ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش خواهد یافت. او […]
معاون وزیر صمت، از تلاش دولت برای جلوگیری از کاهش تولید تایر خبر داد و گفت: رکود بازار و مطالبات معوق خودروسازان مهمترین چالش تولیدکنندگان لاستیک است. به گزارش مناقصهمزایده، مصطفی تنها؛ سخنگوی انجمن تایر اعلام کرده است تولید لاستیک در کشور از نیمه دوم امسال بین ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش خواهد یافت. او سه عامل اصلی این افت را مشکلات ارزی، انباشت مطالبات از خودروسازان و رشد بیرویه واردات دانسته است. به گفته وی، در دو سال گذشته حدود ۴۵۰ هزار تن تایر وارد کشور شده در حالیکه نیاز واقعی تنها ۴۰۰ هزار تن بوده است. تولیدکنندگان داخلی توان تأمین ۳۰۰ هزار تن را دارند و صرفاً باید ۱۰۰ هزار تن وارد شود، اما واردات بیش از حد، توان رقابتی تولید داخلی را تضعیف کرده است. او همچنین افزود: تنها در سال ۱۴۰۳ بیش از یکمیلیارد دلار ارز برای واردات تایر تخصیص یافته، در حالیکه تولیدکنندگان داخلی در تأمین ارز با مشکل مواجه هستند. از سوی دیگر، بدهی خودروسازان را نیز یکی از موانع اصلی عنوان کرد و گفت: مطالبات ما از خودروسازان به حدود پنج همت رسیده و هنوز پرداختی صورت نگرفته است. از سوی دیگر، سامانههای مرتبط مدام دچار اختلالاند و بخشنامههای غیرکارشناسی، روند فعالیت تولیدکنندگان را پیچیدهتر کرده است. وی تأکید کرد: در چنین شرایطی، تولیدکنندگان یا ناچار به کاهش تولید هستند یا باید قراردادهای خارجی خود را با نرخهای بالاتر تمدید کنند. اگر وزارت صمت بخشی از مشکلات را رفع کند، میتوان از کاهش تولید جلوگیری کرد. در واکنش به این نگرانیها، ابراهیم شیخ؛ معاونت صنایع عمومی وزارت صمت، با تأیید بخشی از مشکلات صنعت تایر به تسنیم، گفت: مشکلات تولیدکنندگان تایر را قبول دارم، بهویژه در زمینه تخصیص ارز که همین امر چالشهایی ایجاد کرده است. وی افزود: عمده افزایش واردات چه در بخش تایرهای سواری و چه تایرهای سنگین در سال ۱۴۰۲ اتفاق افتاد، اما در سال ۱۴۰۳ این روند کاهشی شده است. اکنون تولیدکنندگان بهدلیل رکود بازار و طلبهای معوق از خودروسازان با مشکل روبهرو هستند و برای ادامه چرخه تولید ناچار به کاهش تیراژ شدهاند. شیخ؛ با تأکید بر تلاش دولت برای جلوگیری از افت تولید، گفت: با رایزنی با بانکمرکزی و رفع مشکلات قطعی برق در تلاش هستیم موانع تولید را کاهش دهیم. جلسات متعددی با دستگاههای مربوطه برگزار شده تا راهکارهای عملی برای رفع مشکلات پیدا شود.
مهدی قرهداغلی- صنعت تایرسازی کشور در چند سال اخیر از مهمترین صنایع در بخش تأمین تایرهای خودروهای سواری بوده که مدتی است با مشکلات عدیدهای دستوپنجه نرم میکند و طی چند ماه اخیر این مشکلات در این حوزه بیشتر نیز شده است و از آنجایی که تمام مواد اولیه تولید لاستیک در داخل وجود ندارد، […]
دیدگاه بسته شده است.