مناقصه محدود ۳ میدان نفتی تا پایان امسال برگزار می‌شود

معاون زنگنه در گفت‌و‌گو با مناقصه‌مزایده مناقصه محدود ۳ میدان نفتی تا پایان امسال برگزار می‌شود سمیه مهدوی- پروژه‌های صنعت نفت در حالی که در تدارک جذب ۸۰ میلیارد دلار سرمایه تقلا می‌کنند، با سرعت بخشیدن به حرکت لاک‌پشتی خود در برگزاری مناقصات درصدد سبقت گرفتن از یکدیگر برآمده‌اند. بخت خوابیده مناقصه میدان آزادگان به‌عنوان […]

معاون زنگنه در گفت‌و‌گو با مناقصه‌مزایده

مناقصه محدود ۳ میدان نفتی تا پایان امسال برگزار می‌شود

سمیه مهدوی- پروژه‌های صنعت نفت در حالی که در تدارک جذب ۸۰ میلیارد دلار سرمایه تقلا می‌کنند، با سرعت بخشیدن به حرکت لاک‌پشتی خود در برگزاری مناقصات درصدد سبقت گرفتن از یکدیگر برآمده‌اند. بخت خوابیده مناقصه میدان آزادگان به‌عنوان نخستین مناقصه بین‌المللی ایران با دعوت از ۶ شرکت خارجی درحال بیدار شدن است. حال علاوه بر این میدان به گفته معاون زنگنه، شرکت نفت یک خیز اساسی برای برگزاری دو مناقصه دیگر نیز برداشته است.

علی کاردر؛ مدیرعامل شرکت ملی نفت؛ در حاشیه بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار مناقصه‌مزایده با اشاره به این‌که تا پایان سال جاری قرار است پای چند پروژه از قراردادهای ipc به چارت مناقصات باز شود، گفت: ۳ میدان نفتی تا پایان سال ۹۶ به مرحله مناقصه خواهند رسید.

کاردر در ادامه بیان کرد: آزادگان، یادآوران و یک میدان دیگر قرار است مناقصه‌شان به صورت محدود برگزار شود.

به گفته معاون وزیر نفت مناقصه‌گران از بین وندورلیست‌‌ها انتخاب و سپس دعوت خواهند شد.

پیشتر کاردر با اشاره به علت تأخیر در واگذاری توسعه میادین نفتی و گازی ایران اعلام کرده بود؛ شرکت ملی نفت به‌عنوان کارفرمای این طرح‌ها می‌خواهد از طریق مناقصه و نه ترک تشریفات، میادین مذکور را واگذار کنند بنابراین طبیعی است اجرای این امر کمی زمانبر خواهد شد.

این درحالی است که اواخر سال ۹۵ پس از وقفه‌های متعدد در برگزاری مناقصه میدان آزادگان، وزیر نفت مطرح کرده بود که مناقصه واگذاری این میدان به صورت محدود آغاز شده است، اما تاکنون خبری از زمان دقیق برگزاری این فرایند به صورت رسمی اعلام نشده است.

برای آزادگان به‌عنوان نخستین میدانی که به مناقصه خواهد رفت تا کنون با حدود ۵ شرکت بین‌المللی MOU امضا شده است؛ بنابراین برای برگزاری مناقصه محدود این پروژه از ٥ تا ٦ شرکت خارجی تعیین صلاحیت شده، دعوت خواهد شد تا ابتدا پیشنهاد فنی و سپس مالی و بازرگانی آنها مورد بررسی قرار گیرند.

غلامرضا منوچهری اواخر سال گذشته در این خصوص گفته بود: با توجه به این‌که این شرکت‌ها به صورت کنسرسیوم در مناقصه شرکت خواهند کرد، باید دید که چگونه با همدیگر مشترک می‌شوند. شرکت‌های چینی با اروپایی‌‌ها مشترک می‌شوند و باید یک شریک ایرانی داشته باشند.

 

گفتنی است، در این راستا شرکت ملی نفت ایران قرارداد محرمانگی با شرکت‌های توتال فرانسه، شل انگلیس، اینپکس ژاپن و پتروناس مالزی برای توسعه میدان نفتی آزادگان امضا کرده است.