کاهش استخراج ۳ غول مسی ایران در سال گذشته

  رکود بازار مواد معدنی در دو سال اخیر بسیاری از معادن کوچک و بزرگ را با شرایط جدید و بحرانی مواجه کرده است. بازار مواد معدنی و روند تولید معادن نشان می‌دهد این رکود بر معادن کوچک و بزرگ سایه افکنده و بیش‌ترین امیدواری‌ها در خصوص بهبود بازار معدنی به سال ۲۰۱۷ ختم می‌شود. […]

 

رکود بازار مواد معدنی در دو سال اخیر بسیاری از معادن کوچک و بزرگ را با شرایط جدید و بحرانی مواجه کرده است. بازار مواد معدنی و روند تولید معادن نشان می‌دهد این رکود بر معادن کوچک و بزرگ سایه افکنده و بیش‌ترین امیدواری‌ها در خصوص بهبود بازار معدنی به سال ۲۰۱۷ ختم می‌شود.

به گزارش اقتصاد نیوز، بررسی‌ آمارهای سالانه سازمان توسعه و نوسازی معادن (ایمیدرو) نشان می‌دهد مجموع کل استخراج ۳ معدن بزرگ کشور در ۱۱ ماه سال ۹۳ ۱۴۹ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۱۳۳ تن بود که این رقم در سال ۹۴ به ۱۴۷ میلیون و ۳۶۱ هزار و ۷۵۲ تن رسیده است. مقایسه این دو رقم، بیانگر کاهش ۱٫۳۵ درصدی میزان استخراج در مدت مورد اشاره است.

عملکرد تولید ۱۱ ماهه معدن سرچشمه در سال ۹۴ نشان می‌دهد میزان تولید کنسانتره مس به ۵۶۰ هزار و ۱۶۰ تن رسیده، در حالی که سال گذشته ۴۵۲ هزار و ۸۸۶ تن ثبت شده بود. از سویی میزان کاتد مس در این معدن طی ۱۱ ماهه سال گذشته به ۶ هزار و ۹۰۵ تن رسیده که در ۱۱ ماهه سال ۹۳ این رقم ۶ هزار و ۳۶۲ تن بوده است.

کل استخراج معدن سرچشمه در ۱۱ ماهه سال ۹۴ به ترتیب ۶۸ هزار و ۳۹۴ هزار و ۲۶۴ تن، معدن سونگون ۴۵ هزار و ۸۵۷ هزار و ۳۵۱ تن، معدن میدوک نیز ۳۳ میلیون و ۱۱۰ هزار و ۱۳۷ تن شده است. همچنین میزان تولید کنسانتره مولیبدن این معدن در ۱۱ ماهه سال گذشته ۵ هزار و ۶۵۴ تن بوده، در حالی که در ۱۱ ماهه سال ۹۳ سرچشمه ۵ هزار و ۳۸۰ تن به تولید رسانده بود.

از سویی آمار‌ها از معدن سونگون نشان می‌دهد میزان تولید کنسانتره مس در ۱۱ ماهه سال ۹۴ معادل ۲۰۳ هزار و ۶۰۱ تن شده، در حالی که در ۱۱ ماهه سال ۹۳ این رقم ۱۵۱ هزار و ۸۵۷ تن ثبت شده بود. همچنین میزان تولید مولیبدن تا پایان بهمن‌ماه سال ۹۴ به ۶۲۷ تن رسیده، در حالی که در مدت مشابه سال ۹۳ این رقم ۶۱۷ تن بوده است.

 

عملکرد تولید معدن میدوک نیز طی ۱۱ ماهه سال گذشته نشان می‌دهد میزان تولید کنسانتره مس تا پایان بهمن‌ماه به ۱۳۰ هزار و ۷۸ تن رسیده، در حالی که ۱۱ ماهه سال ۹۳ این رقم به ۱۳۳ هزار و ۸۷۳ تن رسیده بود. از سویی تولید کاتد در این مجتمع طی ۱۱ ماهه سال ۹۴ به ۵ هزار و ۵۴ تن رسیده بود، در شرایطی که در ۱۱ ماهه سال ۹۳ این رقم ۴ هزار و ۸۵۳ تن بود.