گسترش فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شهرستان‌ها به زیان واحدهای صنفی کوچک است

گسترش فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شهرستان‌ها به زیان واحدهای صنفی کوچک است نماینده اتاق اصناف ایران در استان قزوین، شهرستان آبیک گفت: سرانه واحدهای صنفی در کل کشور پایین آمده و به ازای هر ۷ خانواده یک واحدصنفی در قزوین فعالیت می‌کند که این مسأله کسادی بازار کسب و کار را به دنبال دارد. علی کریمی […]

گسترش فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شهرستان‌ها به زیان واحدهای صنفی کوچک است

نماینده اتاق اصناف ایران در استان قزوین، شهرستان آبیک گفت: سرانه واحدهای صنفی در کل کشور پایین آمده و به ازای هر ۷ خانواده یک واحدصنفی در قزوین فعالیت می‌کند که این مسأله کسادی بازار کسب و کار را به دنبال دارد.

علی کریمی زیارانی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، اظهار کرد: همه نامزدهای انتخاب شده دارای سوابق اجرایی هستند و نامزدی که انتخاب می‌شود، باید بداند که مسأله اصلی کشور احیای اقتصاد است و به‌طور جد برای توسعه اقتصادی کشور گام ‌بردارد.

وی ادامه‌ داد: به دلیل فراهم نبودن زمینه اشتغال برای افراد تحصیل‌کرده، شماری از بیکاران به حوزه اصناف وارد شده‌اند که تداوم این مسأله به زیان کسب‌وکار واحدهای صنفی فعال خواهد بود.

کریمی تصریح ‌کرد: اصناف مخالفتی با توسعه ندارند اما باید این توسعه به گونه‌ای باشد که اصناف فعلی فلج نشوند؛ ضمن این‌که باید بر این مسأله کنترل و نظارت‌های لازم انجام شود.

وی ادامه ‌داد: یکی از مسایل جدی صنوف در حال حاضر، ایجاد قارچ‌گونه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شهرهای کوچک است‌. هر چند تأسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای اقدام خوبی است و این‌که مصرف‌کنندگان در یک زمان خرید خود را سریع انجام می‌دهند، مطلوب است اما شهر کوچکی مانند آبیک، واقعاً ظرفیت ایجاد این همه فروشگاه زنجیره‌ای را ندارد.

کریمی زیارانی افزود: در فضایی که رونق اقتصادی وجود ندارد، دستفروشان در تمام شهر مشغول فعالیت هستند ضمن این‌که مدام مجوز ایجاد فروشگاه زنجیره‌ای در شهرستان‌ها داده می‌شود؛ نباید این مسأله به قیمت تعطیلی واحدهای صنفی شهرستان‌ها تمام شود.

وی با بیان این‌که در چند سال اخیر تعداد زیادی از واحدهای صنفی شهرستان آبیک تعطیل شده‌اند، تأکید ‌کرد: مسؤولانی که به فکر توسعه هستند این فضا را در اصناف ایجاد کنند و مجوز احداث فروشگاه‌های زنجیره‌ای را به صنوف بدهند. چرا با دادن مجوز به دیگران این حق از اصناف گرفته می‌شود.

 

کریمی افزود: لازم است سرمایه‌هایی که برای تأسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای هزینه می‌شود، ‌برای راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط صرف شود که هم اشتغال‌زاست و هم سبب رونق اقتصادی کشور می‌شود.