گروه خودرو- با توجه به اخباری که هرازچندگاهی در بین عامه جامعه پیچیده میشود که قرار است خودرو در بورس کالا عرضه شود، اما باید این را در نظر گرفت که طبق تجربیات سالهای گذشته، عرضه خودرو در بورس کالا نتیجه مطلوبی نه برای خودروساز و نه مصرفکننده داشته و فقط روند خرید خودرو را […]
گروه خودرو- با توجه به اخباری که هرازچندگاهی در بین عامه جامعه پیچیده میشود که قرار است خودرو در بورس کالا عرضه شود، اما باید این را در نظر گرفت که طبق تجربیات سالهای گذشته، عرضه خودرو در بورس کالا نتیجه مطلوبی نه برای خودروساز و نه مصرفکننده داشته و فقط روند خرید خودرو را برای خریدار سختتر کرده است. اما با این وجود باید یکبار برای همیشه پرونده این ماجرا بسته شود تا خودروسازان راه گریزی برای فروش خودرو با قیمتهای بیشتر داشته باشند. به گزارش مناقصهمزایده، در همین راستا، فرشاد مقیمی؛ معاون وزیر صمت و رئیس هیئتعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ایدرو، با اشاره به تجربه گذشته عرضه خودرو در بورس کالا، اعلام کرد: عرضه کالای نهایی در بازاری که ذاتاً با هدف رقابت برای دستیابی به قیمت بالاتر فروش طراحی شده است، رضایت مصرفکننده نهایی را جلب نمیکند. وی گفت: هرچند هدف از ورود خودرو به بورس کالا ایجاد شفافیت و حذف واسطهگری اعلام شده بود، اما سازوکار رقابت قیمتی در عمل منجر به افزایش بهای خودرو برای خریداران واقعی شده است، ضمن اینکه درخصوص منافع حاصل از فروش خودروها به قیمتی بالاتر از قیمت تولیدکنندگان، شفافیت لازم وجود نداشته و امکان تخصیص این منابع به خارج از صنعت وجود دارد. به گفته مقیمی؛ بخش زیادی از معاملات در بورس خودرو توسط خریداران سرمایهای یا واسطهها انجام میشود و این موضوع باعث شده مصرفکنندهای که نیاز روزمره به خودرو دارد، امکان خرید مستقیم از واحدهای تولیدی را نداشته باشد. معاون وزیر صمت، با اشاره به تجربیات گذشته عرضه خودرو در بورس کالا، تأکید کرد: عرضه خودرو در بورس کالا نهتنها راهحلی جامع برای مشکلات بازار خودرو نیست، بلکه میتواند منجر به افزایش قیمتها و آسیب به حقوق مصرفکنندگان شود. سابقه عرضه حدود ۵۰ هزار دستگاه خودرو در بورس کالا در سال ۱۴۰۱ نشان داد که قیمت کشفشده در بازار بیش از قیمت مدنظر واحدهای تولیدی بود و این امر نظم بازار را برهم زد. وی با تأکید بر اینکه سیاست وزارت صمت بر ثبات قیمت و توزیع عادلانه متمرکز است، افزود: عرضه خودروهای اقتصادی در بورس کالا نهتنها با اهداف تنظیم بازار همخوانی ندارد بلکه میتواند فاصله قیمت کارخانه و بازار آزاد را بیشتر کند. معاون وزیر صمت، گفت: هرگونه تصمیم خارج از چارچوب قانونی، مانند تلاش برای عرضه در بورس، میتواند اختلال در بازار ایجاد کند. وزارت صمت و ایدرو بهعنوان نهادهای تنظیمگر، موظف به حفظ منافع مردم هستند و با هر اقدامی که به گرانفروشی یا برهم زدن تعادل بازار منجر شود، مخالفیم. همچنین سپهر دادجویتوکلی؛ سخنگوی شورایرقابت نیز، درخصوص عرضه خودرو در بورس، اظهار داشت: خودرو کالای انحصاری است و باید با شرایط ویژه عرضه شود و نباید بهعنوان کالای سرمایهای به بورس برده شده از شرایط عرضه خارج شود. وی افزود: با اشاره به تصمیم شورایرقابت در جلسه ۵۴۳ مورخ بهمن ماه ۱۴۰۱ افزود: شورایرقابت بر اجرای کامل دستورالعمل ۵۴۳ تنظیم بازار خودروهای سواری تأکید دارد و با استناد به اختیارات قانونی مندرج در فصل نهم قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴، هرگونه اقدام یا رویهای در بازار خودرو که مغایر با این دستورالعمل باشد را مردود میداند. سخنگوی شورایرقابت، با تأکید بر اینکه خودرو باید بهعنوان یک کالای مصرفی تلقی شود نه سرمایهای، عنوان کرد: هدف ما این است که خودرو به نحو مناسب به دست مصرفکننده برسد. دادجویتوکلی؛ یادآور شد: به دلیل کاهش فاصله قیمت کارخانه با بازار جذابیت خودرو برای دریافت رانت کاهش پیدا کرده است و هرازگاهی این خبر میپیچد و این غیرقانونی است. وی یادآور شد: در نظام دستورالعمل تأکید شده باید توازن در نظام عرضه و تقاضا ایجاد شود و با دیدن واقعیت بازار خودرو را به دست مصرفکننده واقعی برسانیم. سخنگوی شورایرقابت، گفت: بخشی که شورایرقابت ملزم است پاسخگو باشد، متشکل از بهای تمامشده و سود خودروساز است که خودروساز ضرر نمیکند. ضمن اینکه زمان تحویل هم بررسی شده است تا خودروساز ضرر نکند. دادجویتوکلی؛ خاطرنشان کرد: اگر خودروساز ضرر میکند باید در جای دیگر جستوجو کند، خودروساز باید بتواند مشکلات خود را در زمینه ناترازی انرژی و تأمین مواد اولیه رفع کند و عرضه در بورس مشکل او را حل نخواهد کرد.
در پی نامه تأییدیه پذیرش سه خودروی ایرانخودرو برای عرضه در بورس کالا، در حالیکه شورایرقابت بارها عرضه خودرو در بورس کالا را غیرقانونی اعلام کرده، بورس کالا با چراغ سبز به ایرانخودرو، سه محصول این شرکت را پذیرش کرد؛ تصمیمی احتمالاً پرحاشیه که نهتنها جدال قدیمی را شعلهور میکند، بلکه بار دیگر این پرسش […]
گروه خودرو- با توجه به اینکه وقتی محصولی به بازار بورس عرضه شود، بدین معنا خواهد بود که آن کالا، کالایی سرمایهای به حساب میآید که با این تفاسیر با عرضه دوباره خودرو در بورس کالا، شاهد زدن مُهر تأیید به این مسئله خواهد شد که خودرو هم کالای سرمایهای به حساب خواهد آمد که […]
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه