تمدید دوباره و ۴ ساله انحصار پیمانکار فیبر نوری ایران!

با سرمایه‌گذاری MTN صورت گرفت تمدید دوباره و ۴ ساله انحصار پیمانکار فیبر نوری ایران! مدیرعامل شرکت ایرانیان‌نت با اشاره به سرمایه‌گذاری شرکت خارجی MTN در پروژه فیبر نوری این شرکت، از تمدید انحصار این اپراتور فیبر نوری برای یک دوره ۴ ساله خبر داد. به گزارش ایسنا، محسن‌باقری‌چناری در جمع خبرنگاران در حاشیه امضای […]

با سرمایه‌گذاری MTN صورت گرفت

تمدید دوباره و ۴ ساله انحصار پیمانکار فیبر نوری ایران!

مدیرعامل شرکت ایرانیان‌نت با اشاره به سرمایه‌گذاری شرکت خارجی MTN در پروژه فیبر نوری این شرکت، از تمدید انحصار این اپراتور فیبر نوری برای یک دوره ۴ ساله خبر داد.

به گزارش ایسنا، محسن‌باقری‌چناری در جمع خبرنگاران در حاشیه امضای تفاهمنامه بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت MTN برای سرمایه‌گذاری در پروژه فیبر نوری شرکت ایرانیان‌نت به عنوان اپراتور و پیمانکار فیبر نوری کشور گفت: یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان حجم کل سرمایه‌گذاری ایرانیان‌نت برای ۸ شهر در ۴ سال است. ایرانیان‌نت در دو شهر تهران ۴٫۷ میلیارد و کرج ۴۷ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خود را عملیاتی کرده است، بقیه در حد تهیه طرح و برآورد است.

وی همچنین درباره تمدید انحصار پروژه فیبر نوری برای ایرانیان‌نت اظهار کرد: طبق قاعده باید از زمانی که انحصار تمام شده، تمدید آن آغاز شود البته سرمایه‌گذار خارجی می‌خواهد که این تمدید انحصار از امروز آغاز شود. مدت زمان این تمدید انحصار نیز برای یک دوره ۴ ساله است.

مدیرعامل شرکت ایرانیان‌نت ادامه داد: حجم اولیه سرمایه‌گذاری برای این پروژه ۵۶۰ میلیون دلار است. شرکت MTN به صورت مستقیم ۳۰۰ میلیون می‌آورد. اگر ایرانیان‌نت بتواند منابع دیگری را بیاید که از تسهیلاتی که MTN می‌دهد، ارزان‌تر باشد از آن استفاده می‌کند و در غیراین صورت با MTN تمدید می‌کند.

باقری، تهران، کرج، قم، تبریز، شیراز، اصفهان، اهواز و مشهد را شهرهایی اعلام کرد که با سرمایه‌گذاری MTN تحت پوشش فیبر نوری قرار می‌گیرند و گفت: پروژه مشترکی که قرار است با MTN انجام شود، در این ۸ شهر است که حوزه جغرافیایی این مشارکت هم در آن مشخص است. مجموعاً ۳۱ مرکز استان و براساس آخرین اعلام شهرداری‌های کشور ۱۵۹ منطقه شهرداری داریم که از مجموع اینها براساس بررسی ۳ مشاور خارجی، ۶۵ منطقه شهرداری در حال حاضر وجود دارد که اگر FTTH در آنها انجام شود اقتصادی است.

وی ادامه داد: بقیه مناطق در حال حاضر با توجه به ۱۷ پارامتری که اتحادیه جهانی ارتباطات تعریف کرده است، برای میزان اقتصادی بودن یک طرح، اقتصادی نیست. البته ممکن است پس از عرضه فیبر نوری در این ۶۵ منطقه تقاضاهای دیگری نیز ایجاد شود و شرکت MTN در این ۸ شهر به عنوان شریک آمده و ۴۹ درصد سهام را دارد و مختار است وارد این طرح برای سایر شهر‌ها شود یا خیر.

گزارش رویترز از سرمایه‌گذاری MTN

رویترز نوشت، این توافق منافع MTN در بازار مخابرات ایران را که به دنبال لغو تحریم‌های بین‌المللی به روی سرمایه‌گذاران خارجی گشوده شده است، گسترش می‌دهد.

توافق اخیر، دومین توافق امسال MTN در ایران پس از سرمایه‌گذاری این شرکت در «گروه اینترنت ایران» است که صاحب برنامه تاکسی‌یاب آنلاین اسنپ است.

طبق اعلام MTN، این شرکت ۵۴۰ میلیون راند (۴۰ میلیون دلار) برای خرید ۴۹ درصد سهم در ایرانیان‌نت پرداخت خواهد کرد و ۳٫۴ میلیارد راند دیگر در سهام و وام برای کمک به این شرکت ایرانی به منظور ساخت یک شبکه فیبر در ۵ سال آینده سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

شرکت MTN در بیانیه‌ای اعلام کرد: اگر این سرمایه‌گذاری کامل شود به منزله فرصتی برای بهره‌برداری از رشد قوی مستمر در بازار پهنای باند ایران است که در ابتدا به ۸ شهر بزرگ متمرکز شده است.

گروه MTN پس از برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی موفق شد یک میلیارد دلار درآمد و سود حاصل از آن از سهم ۴۹ درصدی خود در اپراتور تلفن همراه ایرانسل را از ایران خارج کند.

سهامداران و شخصیت‌های حقوقی شرکت ایرانیان‌نت

۲۰ درصد از سهام شرکت ایرانیان نت متعلق به دولت جمهوری اسلام ایران و ۸۰ درصد از سهام آن متعلق به بخش خصوصی و تعاونی است.

سهامدار دولتی ایرانیان نت، شرکت ارتباطات زیرساخت به نمایندگی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با ۲۰ درصد سهم است.

 

سهامداران بخش خصوصی و تعاونی نیز شامل شرکت گسترش الکترونیک سینا، شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران، شرکت سرمایه‌گذاری فناوران توسعه ارتباطات پایوران و شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت است.