بیکاری کارگران «معدن‌جو» طبس به علت افت قیمت زغال‌سنگ

  مدیرعامل شرکت معدنی زغال‌سنگ «معدن‌جو» طبس گفت: نبود کارگران استخراج سبب شد که کارگران خدماتی نیز بیکار شوند. داوود فرتوت در گفت‌وگو با مهر، ضمن اشاره به مشکلات پیش روی شرکت معدنی زغال‌سنگ «معدن‌جو» طبس اظهار کرد: زغال سنگ صنعتی رو به افول بوده که یکی از دلایل آن عدم افزایش قیمت زغال‌سنگ طی […]

 

مدیرعامل شرکت معدنی زغال‌سنگ «معدن‌جو» طبس گفت: نبود کارگران استخراج سبب شد که کارگران خدماتی نیز بیکار شوند.

داوود فرتوت در گفت‌وگو با مهر، ضمن اشاره به مشکلات پیش روی شرکت معدنی زغال‌سنگ «معدن‌جو» طبس اظهار کرد: زغال سنگ صنعتی رو به افول بوده که یکی از دلایل آن عدم افزایش قیمت زغال‌سنگ طی دو سال گذشته است.

وی با بیان این‌که ذوب آهن اصفهان به هیچ عنوان زیربار افزایش قیمت نرفته و این مسأله سبب شد که خیلی کار‌ها در معادن زغال سنگ توجیه اقتصادی نداشته باشد، بیان کرد: علاوه بر این پرداخت نشدن مطالبات معادن زغال‌سنگ سبب شده که معدن با کمبود‌ها و نارسایی‌های زیادی از جمله عدم توان پرداخت بدهی‌ها، حقوق و عدم تأمین مواد اولیه روبه‌رو شود.

پرداخت‌های ناهماهنگ و نابسامانی حقوق، کارگران را بی‌انگیزه کرد

مدیرعامل شرکت معدنی زغال‌سنگ «معدن‌جو» طبس ادامه داد: همه این عوامل در نهایت منجر به این می‌شود که معدن اجباراً کوچک یا تعطیل شود.

فرتوت با اشاره به مراجعه نکردن بسیاری از کارگران استخراج این معدن در فروردین ماه، گفت: پرداخت‌های ناهماهنگ و نابسامانی حقوق کارگران سبب شده که انگیزه‌ای برای ادامه کار در بین کارگران وجود نداشته باشد.

وی در ارتباط با اخراج شماری از کارگران این معدن در سال جاری گفت: اول سال تمام سرویس‌هایی که برای کارگران استخراج فرستادیم خالی برگشتند و قسمت اعظم کارگرهای استخراج نیامدند.

مدیرعامل شرکت معدنی زغال‌سنگ معدن‌جو طبس اضافه کرد: به طبع این موضوع کارهای خدماتی و پیرامونی نیز کاهش پیدا کرده و سبب می‌شود کارگرهای پیرامونی نیز نتوانیم بگیریم.

فرتوت گفت: اگر کارگاه‌های استخراج پر نشود باید گروه جدیدی را آموزش دهیم اما الان کارگاه‌های استخراج ما خالی است.

عدم افزایش قیمت زغال‌سنگ و پرداخت بدهی، معادن زغال سنگ را رو به نابودی می‌برد

وی با تأکید بر این‌که عدم افزایش قیمت زغال‌سنگ و عدم پرداخت به موقع بدهی، معادن زغال‌سنگ را روبه نابودی می‌برد، بیان کرد: افزایش نیافتن قیمت زغال‌سنگ در مقابل افزایش ۱۴ درصد حقوق و افزایش قیمت چوب معادن زغال سنگ را با مشکل جدی رو به رو کرده و در صورت ادامه این وضعیت آن‌ها را به سمت تعطیلی سوق می‌دهد.

مدیرعامل شرکت معدنی زغال‌سنگ معدن جو طبس با بیان این‌که ما تمایل زیادی برای جذب کارگر استخراج داریم و حتی چندین نوبت به اداره کار برای جذب کارگر اطلاعیه داده‌ایم، بیان کرد: اما نا منظمی پرداخت‌ها و مطالبات کارگری سبب شده که کارگر‌ها حاضر نشوند در محل کار حضور پیدا کنند و اگر کارگر استخراج مشغول به‌کار نشوند کارگر خدماتی نیز بیکار می‌شوند.

فرتوت با اشاره به این‌که قرارداد کارگر‌ها به صورت مرتب تمدید می‌شود، اضافه کرد: هر کارگر استخراجی که مراجعه کند قرارداد آن‌ها امضا می‌شود و حتی یک نفر نداریم که قرارداد آن‌ها تمدید نشود اما کارگر خدمات باید متناسب با کارگر استخراج باشد.

وی با بیان این‌که مراجعه نکردن کارگرهای استخراج مشکل هرساله معدن بوده و مربوط به امسال تنها نیست، عنوان داشت: سال‌های گذشته نیز در ماه فروردین مراجعات کم‌تر بوده و در اردیبهشت و خرداد ظرفیت پر می‌شود.

 

مدیر واحد طبس شرکت معدن‌جو، ظرفیت تولید این معدن را ماهیانه ۳۰ هزار تن عنوان کرد و افزود: در حال حاضر که کارگر استخراج نیامده به‌طور حتم کاهش شدید در تولید داریم و این کاهش شدید به ضرر این واحد است.