رئیس کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه یک سال از تشکیل ستاد ملی ترانزیت میگذرد اما یک جلسه هم برگزار نشده، گفت: ایران در کریدور زنگزور نقشآفرین است اما عدهای میخواهند محدودیتهایی در این کریدور اعمال و مسیر را منحرف کنند که این امکان پذیر نیست. اما از خباثت دشمن نمیتوان هیچ اقدامی را پیشبینی […]
رئیس کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه یک سال از تشکیل ستاد ملی ترانزیت میگذرد اما یک جلسه هم برگزار نشده، گفت: ایران در کریدور زنگزور نقشآفرین است اما عدهای میخواهند محدودیتهایی در این کریدور اعمال و مسیر را منحرف کنند که این امکان پذیر نیست. اما از خباثت دشمن نمیتوان هیچ اقدامی را پیشبینی کرد. به گزارش ایلنا، محمدرضا رضاییکوچی؛ با بیان اینکه یک سال از تشکیل ستاد ملی ترانزیت میگذرد اما تاکنون یک جلسه هم در این ستاد برگزار نشده است، اظهار داشت: در برنامه هفتم طبق حکم ماده ۵٧، ایجاد ستاد ملی گذر مرز به مرز یا ستاد ملی ترانزیت دیده و تشکیل شده است. رئیس این ستاد، رئیسجمهور و در غیاب وی معاون اول خواهد بود و دبیر این ستاد هم وزیر راهوشهرسازی تعیین شده است. وی با بیان اینکه وظیفه ستاد سیاستگذاری و برنامهریزی درباره تمام موضوعات مرتبط با ترانزیت و لجستیک و حملونقل بینالمللی است، گفت: در راستای انجام تکالیف ترانزیتی، تمام دستگاههای مرتبط با حملونقل و ترانزیت در این ستاد حضور دارند. هماهنگی با نهادهای زیربنایی از جمله شقوق حملونقل هوایی، دریایی، جادهای و ریلی، اصلاح رویه نرمافزاری ترانزیت و بازنگری مقررات، حذف مجوزهای غیرضروری و کاهش زمان پاسخگویی دستگاهها و ایجاد سیستم رهگیری از وظایف این ستاد محسوب میشود. رئیس کمیسیون عمران مجلس، تأکید کرد: یک سال از ابلاغ برنامه هفتم و تشکیل این ستاد گذشته است اما در این ستاد حتی یک جلسه هم برگزار نشده و از اینرو تقاضای کتبی از رئیسجمهور داشتیم که هر چه زودتر نسبت به برگزاری این جلسه با حضور نمایندگان تمام دستگاهها اقدام کند. رضاییکوچی؛ گفت: به لحاظ موقعیت جغرافیایی ایران توانایی بالایی برای ترانزیت دارد از اینرو باید انتقال کالا تسهیل شود. موضوع این است که دستگاههای تصمیم گیرنده متعددی در بحث ترانزیت دخیل هستند و موضوع مهم ترانزیت در کشور یک مدیریت واحد ندارد، از این رو این ستاد ملی ترانزیت تشکیل شد که آن هم پس از یکسال جلسهای نداشت. وی با اشاره به نگاه منتقدان نسبت به وضعیت ترانزیتی ایران و حذف کشورمان از کریدورهای منطقه تأکید کرد: کریدورها درگیر مسائل سیاسی شدهاند و موضوع سیاسی و اقتصاد و دیپلماسی در فعالیت کریدورها بسیار نقش دارند به همین دلیل است که از هر دستگاه مؤثر از جمله وزارت امور خارجه نمایندهای در ستاد ملی ترانزیت باید حضور داشته باشد. از سوی دیگر، زیرساختهای ترانزیتی باید فراهم شود که در طول سالهای گذشته این اقدامات به نحو شایسته موقعیت جغرافیایی کشور و پتانسیلهای موجود، انجام نشده است. رئیس کمیسیون عمران، گفت: ایران در کریدور زنگزور نقشآفرین است اما عدهای میخواهند محدودیتهایی در این کریدور اعمال کنند و مسیر را منحرف کنند که این امکان پذیر نیست اما از خباثت دشمن نمیتوان هیچ اقدامی را پیشبینی کرد. رضاییکوچی؛ تأکید کرد: در برنامه هفتم گفته شده که در سال اول برنامه باید ۴٠ میلیون تن کالا ترانزیت شود که در حالحاضر ۵٠ درصد این عدد در حال انجام است و میزان ترانزیت باید دو برابر افزایش پیدا کند.
دیدگاه بسته شده است.