مشاور اجتماعی رئیس‌جمهوری

ناترازی انرژی فقط یک مسئله فنی نیست

مشاور اجتماعی رئیس‌جمهوری، بر ضرورت تغییر نگاه به مسئله ناترازی انرژی تأکید کرد و گفت: این مسئله فقط یک امر فنی یا حتی سیاسی نیست، بلکه یک موضوع اجتماعی است که راه‌حل آن نیز باید اجتماعی باشد. به گزارش مناقصه‌مزایده، علی‌ ربیعی؛ با تأکید بر دشواری سنجش پروژه‌های اجتماعی با اعداد و ارقام، اعلام ‌کرد: […]

مشاور اجتماعی رئیس‌جمهوری، بر ضرورت تغییر نگاه به مسئله ناترازی انرژی تأکید کرد و گفت: این مسئله فقط یک امر فنی یا حتی سیاسی نیست، بلکه یک موضوع اجتماعی است که راه‌حل آن نیز باید اجتماعی باشد. به گزارش مناقصه‌مزایده، علی‌ ربیعی؛ با تأکید بر دشواری سنجش پروژه‌های اجتماعی با اعداد و ارقام، اعلام ‌کرد: پروژه‌های اجتماعی آثار عمیق و درازمدت دارند و اغلب با DNA سازمانی ما سازگار نیستند. در همین پروژه اخیر، از نهادهای مدنی تا هلال‌احمر و کمیته امداد مشارکت داشتند و نتیجه ملموس آن را دیدیم. وی، نوع نگاه به ناترازی را مهم‌‌ترین نقیصه دانست و افزود: سیاست‌گذاری‌های نادرست، از اصلاحات ارضی سال ۱۳۴۲ تا امروز، سیاست‌های توده‌ستایانه، شاخص‌گذاری غلط در کشاورزی و توسعه صنعتی بدون مطالعه، ما را به این نقطه رسانده است. مشاور اجتماعی رئیس‌جمهوری، گفت: فرهنگ کوتاه‌مدت‌بینی، بی‌انضباطی و مصرف‌گرایی، به همراه فقدان سرمایه‌گذاری، موجب شده امروز بنزین، گاز، آب و برق با کسری جدی مواجه باشند. بنزین در پیک مصرف به ۳۰ تا ۳۵ میلیون لیتر کسری می‌رسد و در گاز، پیش‌بینی کسری ۵۱۲ میلیون مترمکعبی برای سال ۱۴۲۰ شده است. منابع آب زیرزمینی کشور نیز حداقل ۱۴۰ تا ۱۶۰ میلیارد مترمکعب کاهش یافته است. ربیعی؛ مفهوم «عصر کمیابی» را دومین محور اصلی حل ناترازی برشمرد و اظهار داشت: بیش از یک قرن است که انرژی و آب، عوامل مؤثر در روابط و امنیت بین‌الملل هستند. امروز باید سیاست‌گذاری در شرایط کمیابی متفاوت از دوران وفور باشد. کمیابی، بازتاب قدرت و نگاه جامعه است و سازگاری با آن نیازمند سازوکارهای اجتماعی است. وی با انتقاد از فضای سیاسی توده‌ستایانه، افزود: در شرایط کمیابی، وعده‌های رقابتی غیرعملی مانند افزایش بی‌حساب تخصیص منابع، به ضرر کشور است. سیاست‌گذار باید بپذیرد که پدیده‌ها ماهیت اجتماعی دارند و برای حل آن‌‌ها نیاز به نهادسازی اجتماعی و روایت‌سازی درست است. مشاور اجتماعی رئیس‌جمهوری، بر لزوم بازشناسی مسئله در سطح عمومی تأکید و اضافه کرد: گام نخست، شفافیت آماری و گفتگوی صریح و بی‌هراس با جامعه است. تبدیل کمپین‌های بهینه‌سازی انرژی به فرهنگ عمومی، استفاده از رسانه و آموزش و قیمت‌گذاری هوشمند به نفع دهک‌های پایین، از ابزارهای کلیدی هستند. وی پیشنهاد داد؛ جایزه‌ای به مدیرانی که «درک اجتماعی» از پدیده‌ها دارند اعطا شود و افزود: در دولت ترتیبی اتخاذ شده که مسئولیت اجتماعی در مسیر درست و به نفع جامعه مصرف شود، نه در پروژه‌های سیاسی یا امتیازگیری. ربیعی؛ گفت: اگر مسئله ناترازی را به زبان ساده با مردم در میان بگذاریم و فهم عمومی ایجاد کنیم، موفق خواهیم شد. در غیر این صورت، واردات و سرمایه‌گذاری خارجی، بدون اصلاحات اجتماعی، ما را به مقصد نخواهد رساند.