سند تحول مناظره!

سند تحول مناظره!      با توجه به این‌که بسیاری از دوستان و طرفداران این حقیر (جناب خودمان را می‌گوییم) چند روزی است پاشنه در خانه ما را درآورده‌اند و اصرار پشت اصرار که نسبت به رونمایی سند تحول مناظره اقدام نمایم، بنده هم از آنجا که خودم را جزو همان چندین و چند درصد گرفتار […]

سند تحول مناظره!

     با توجه به این‌که بسیاری از دوستان و طرفداران این حقیر (جناب خودمان را می‌گوییم) چند روزی است پاشنه در خانه ما را درآورده‌اند و اصرار پشت اصرار که نسبت به رونمایی سند تحول مناظره اقدام نمایم، بنده هم از آنجا که خودم را جزو همان چندین و چند درصد گرفتار در چنگال آن چند درصد می‌دانم و فکر می‌کنم بیش از این اهمال و دست‌دست کردن جایز نیست و باید وظیفه تاریخ خود را به انجام برسانم، بدون هیچ‌گونه چشم‌داشت و نظری به یارانه و کارانه و شغل و منصب و فقط و فقط به منظور ادای وظیفه، بخشی از سند تحول مناظره که دسترنج و دست پخت خودمان و چند تا از خودی‌های دیگر می‌باشد رونمایی می‌کنم و امیدوارم در مناظره سوم مسؤولین محترم مربوطه به خاطر رفع همه آن چیزی که هست ولی نباید باشد! اجازه دهند مناظره را براساس نقشه راه ارایه شده در این سند برگزار شود.

اول از همه این‌که، در مناظرات روش از چه کسی بپرسم را جایگزین سؤال قرعه‌ای و تصادفی نمایند. دوم از همه این‌که، به کاندیدا‌‌‌ها اجازه داده شود که خودشان از خودشان سؤال بپرسند و خودشان هم جواب بدهند. سوم از همه این‌که، زمانی که در اختیار کاندیدا‌‌‌ها گذاشته می‌شود به دو بخش تقسیم گردد. در بخش اول آنها یکی به نعل بزنند یکی به میخ و در بخش دوم کلاً چکش را حواله سر یکی دیگر از کاندیدا‌‌‌ها (به انتخاب خودشان) بنمایند. چهارم از همه این‌که، بعد از مدت زمان تعریف شده برای هر نامزد، بلافاصله میکروفن ایشان قطع شود و البته قبل از مناظره چک شود که کاندیدا‌‌‌ها بلندگوی دستی با خود به استودیو نیاورند، پنجم از همه این‌که، یک وقت آزاد مشترک داده شود که همه با هم صحبت کنند و اگر تمایل دارند حرفی بزنند که طرف مقابل را برزخی نماید در این بخش به گوش ایشان برسانند. ششم این‌که سؤالات سخت و پیچیده مانند این‌که، برنامه شما در رابطه با فلان چیز، چه می‌باشد و یا نظر شما در رابطه با بهمان اتفاق چیست پرسیده نشود، حتی‌الامکان سؤالاتی پرسیده شود که مضمون آن این باشد که کاندیدای محترم هرچه دل تنگت می‌خواهد بگو، به هرحال پاسخ هر دو نوع سؤال، مشابه خواهد بود!

    فکر می‌کنم همین مقدار از رونمایی کافی باشد؛ چون فکر می‌کنم که مناظره اساساً نه جنبه‌‌اش را دارد و نه ظرفیتش را که یک دفعه تغییرات بسیار زیادی به خودش بدهد و دچار تحول بنیادین شود!

البته لازم به ذکر است که اگر بخشی هم در مناظره قرارداده شود که در هنگام صحبت کردن کاندیدا‌ها، برای چند دقیقه صدای ایشان قطع گردد به نظر کار پسندیده و تأثیر گذاری است و حتماً جواب می‌دهد، زیرا در این صورت، یحتمل برخی از طرفداران رد داده! می‌توانند با صداگذاری بر روی تصویر هر آنچه فکر می‌کنند درست است و کاندیدای مورد نظر نگفته است را از زبان ایشان به گوش مردم همیشه در صحنه می‌رسانند.

    البته باید عرض کنم که اگر عده‌ای بخواهند به این سند ایرادی وارد نمایند و آن را نقد نمایند و با دلیل و یا بدون دلیل آن را فاقد وجاهت و منطق و اصل و اساس مناظره اعلام نمایند، از همین تریبون استفاده می‌کنم و می‌گویم که بالا بروید، پایین بیایید، راهی نداریند به جز آن‌که مناظره را این‌گونه که ما می‌گوییم برگزار کنید، زیرا که اگر به روش اعلام شده در این سند آن را برگزار کنید و یا به همان روش کلاسیک، خشکی که در حال حاضر اجرا می‌کنید، در نهایت حرفهایی که برادران محترم کاندیدا‌‌‌ها بیان می‌کنند تومانی صنار هم توفیر نمی‌کند و فقط این وسط شما آب در هاون کوبیدیند و با لجاجت روش بی‌اثر خود را جلو برده‌اید.

 

 

هوشنگ خان