مدیرعامل بورس کالای ایران ۵ محصول برای ورود به بازار آتی کاندید شدند مدیرعامل بورس کالای ایران از ورود ۵ محصول به بازار آتی کالا خبر داد و گفت: براساس برنامهریزیهای انجام شده قرار است در سال جاری معاملات فیوچرز و آپشن روی کالاهای کشاورزی راهاندازی شود، بر همین اساس ذرت، جو، زعفران، پسته و […]
مدیرعامل بورس کالای ایران
۵ محصول برای ورود به بازار آتی کاندید شدند
مدیرعامل بورس کالای ایران از ورود ۵ محصول به بازار آتی کالا خبر داد و گفت: براساس برنامهریزیهای انجام شده قرار است در سال جاری معاملات فیوچرز و آپشن روی کالاهای کشاورزی راهاندازی شود، بر همین اساس ذرت، جو، زعفران، پسته و قیر کالاهایی هستند که برای ورود به این بازار کاندید شدهاند.
به گزارش سنا، حامدسلطانینژاد، پیشنیاز مهم بازار آتی را وجود بازار نقد قوی دانست و گفت: پیشنیاز راهاندازی بازار آتی، وجود بازار نقد پر رونق برای این کالاها است. با راهاندازی بازار نقد قوی، زمانی که کالا وارد بازار آتی میشود قیمت بازار نقد کالا، مبنای معاملات بازار آتی قرار میگیرد.
وی با اشاره به اینکه برنامه بورس کالا توسعه بازار آتی کالا است، گفت: بر اساس برنامهریزیهای انجام شده قرار است در سال جاری معاملات فیوچرز و آپشن بر روی کالاهای کشاورزی راهاندازی شود، بر همین اساس ذرت، جو، زعفران، پسته و قیر کالاهایی هستند که برای ورود به این بازار کاندید شدهاند.
مدیرعامل بورس کالای ایران درباره راهاندازی بازار نقد افزود: برای راهاندازی بازار نقد هم نیازمند گواهی سپرده کالایی هستیم. زمانی که کالا تبدیل به گواهی سپرده کالایی میشود بهطور روزانه میتواند مورد معامله قرار بگیرد. ضمن اینکه تولیدکنندگان خرد محصول هم میتوانند کالاهای خود را به انبار بسپارند و مورد معامله قرار دهند.
وی با تأکید بر اینکه تا زمانی که بازار نقد قوی تشکیل نشود بر روی بازار فیوچرز نمیتوان فعالیت جدی انجام داد، اظهار داشت: برای بازار پتروشیمی نیز برنامههایی طراحی شده و قرار است برای برخی محصولات پتروشیمی و قیر بازار نقد قوی و آتی راهاندازی شود.
سلطانینژاد در پاسخ به این سؤال که چرا روی کالاهایی که رونق بیشتری دارند مثل کالاهای رینگ صنعتی معدنی، بازار آتی راهاندازی نمیشود، پاسخ داد: در رینگ صنعتی معدنی هفتهای یکبار عرضه انجام میشود و تولیدکننده قیمتی را مشخص میکند و خریداران سعی میکنند با رقابت به قیمت تولیدکننده یا قیمت بالاتر برسند و معاملات انجام میشود.
وی ادامه داد: بازار نقد قوی، بازاری است که هر روز معامله در آن انجام شود و با اکتفای صرف به بازار هفتگی عرضه محصولات نمیتوان بازار آتی راهاندازی کرد.
مدیرعامل بورس کالای ایران درباره معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا و سرنوشت خروج معاملات این محصولات از بورس کالا گفت: در سال گذشته حجم و ارزش معاملات پتروشیمی رشد قابلتوجهی داشت. با سازوکارهای تدوین شده مثل قراردادهای بلند مدت، برداشتن محدودیتهایی مثل سقف قیمتی و ایجاد امکانات برای صنایع پاییندستی، هیچ مشکل و ابهامی برای عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا وجود ندارد و نفع شرکتهای تولیدکننده در این است که محصول خود را در بورس عرضه کنند.
وی ادامه داد: البته استثناهایی هم وجود دارد و برخی اوقات ممکن است تولیدکننده کوچکی وجود داشته باشد که در برابر سازوکار شفاف مقاومت کند اما در هر حال همه بایدتن به قانون بدهند.
سلطانینژاد در خاتمه تأکید کرد: در معاملات محصولات پتروشیمی و کالاهای اساسی روش عرضه، سازوکار معامله باید نظاممند و در بستر قانون باشد و شبکه توزیع مشخصی داشته باشد تا زندگی مردم عادی تحت تأثیر تلاطمهای ناگهانی قیمت کالاها در بازار قرار نگیرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.