میزان اختلاف قیمت کارخانه‌ای و بازارخودرو با عرضه در بورس کالا جبران خواهد شد؟

مدیرعامل سبدگردان نیکان، گفت: با عرضه محصولات ایران‌خودرو در بورس کالا، قیمت فروش درب کارخانه به قیمت خرید مصرف‌کننده نزدیک می‌شود. به گزارش بازار، فردین آقابزرگی؛ مدیرعامل سبدگردان نیکان، در ارتباط با اظهارنظر چندی پیشِ شورای‌رقابت در راستای مخالفت با فروش محصولات ایران‌خودرو در بورس کالا و همچنین در پی اظهارنظر صیدی؛ رئیس سازمان بورس […]

مدیرعامل سبدگردان نیکان، گفت: با عرضه محصولات ایران‌خودرو در بورس کالا، قیمت فروش درب کارخانه به قیمت خرید مصرف‌کننده نزدیک می‌شود. به گزارش بازار، فردین آقابزرگی؛ مدیرعامل سبدگردان نیکان، در ارتباط با اظهارنظر چندی پیشِ شورای‌رقابت در راستای مخالفت با فروش محصولات ایران‌خودرو در بورس کالا و همچنین در پی اظهارنظر صیدی؛ رئیس سازمان بورس که باید حتماً عرضه محصولات شرکت خودروساز در بورس کالا انجام شود، تشریح کرد: طبق آمار حاصله به استناد گزارش تولید و فروش پنج‌ماهه منتهی به پایان مرداد ۱۴۰۴ که نرخ فروش محصولات شرکت ایران‌خودرو و سایپا (گروه تارا، هایما، رانا، دنا، سورن و پژو) و حداقل نرخ فروش محصول مشابه (محصول گزارش شده در سایت کدال) را در نظر گرفته است، به‌عنوان مثال گروه تارا یک میلیارد تومان قید شده، در صورتی که حتماً از این مبلغ بیشتر است و یا گروه هایما یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان ذکر شده است. در نتیجه، تفاوت نرخ بین نرخ فروش در بازار آزاد و نرخ فروش درب کارخانه حاصل شده که با محاسبه تفاوت و تعداد فروش رفته در طی همین دوره گزارش پنج ماهه به این نتیجه می‌رسیم که در شرکت ایران‌خودرویی که سرمایه‌اش ۲۵۶ همت است و ۱۳۰ همت نیز زیان انباشته دارد، ۵۳ همت تفاوت این نرخ فروش محصول است. این کارشناس بازارسرمایه در ادامه، افزود: همچنین برای شرکت سایپا براساس صورت‌های مالی ۲۹ اسفند۱۴۰۳، با ۱۶۲همت سرمایه‌ای که در حال‌حاضر ۱۳۸ همت زیان انباشته دارد و مشمول ماده ۱۴۱ نیز است، ۱۱ همت تفاوت نرخ فروش محصولات در بازار آزاد به نسبت درب کارخانه، دیده و مجموع این دو تفاوت حدود ۶۴ همت می‌شود که در حقیقت، تفاوت نرخ فروش محصولات دو شرکت خودروساز طی دوره پنج ماهه است. وی بیان کرد: چنانچه بخواهیم این تفاوت را معادل برنامه تولید و فروش دو شرکت به صورت خطی تعمیم دهیم، عددی نزدیک به ۱۵۰ همت در پایان سال می‌شود که عددی بسیار بزرگ است و می‌توان گفت این تفاوت نرخ، معادل سرمایه یکی از همین شرکت‌های خودروساز است. آقابزرگی؛ صحبت سخنگوی شورای‌رقابت که با عرضه محصولات دو شرکت خودروساز در بورس کالا مخالفت کرده بود را تعجب‌آور خواند و اظهار داشت: در صورت عرضه محصولات ایران‌خودرو در بورس کالا، قیمت فروش درب کارخانه؛ شرکت خودروسازی که زیان‌ده است و زیان انباشته نیز دارد، به قیمتی نزدیک می‌شود که مصرف‌کننده عملاً در حال خرید است و واقعاً جای تعجب دارد که چرا شورای‌رقابت از چنین گزاره‌ها و دیتایی، نتیجه‌گیری ناصحیح می‌کند.