رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران ۲۰ درصد بیشتر از رقبا برای صادرات هزینه میکنیم رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با بیان اینکه صنایع غذایی یک از مهمترین و با ظرفیتترین زمینههای صنعت در تولید محصولات صادراتی است، گفت: رقبای ما در این زمینه از دولتهایشان حمایتهایی را دریافت میکنند و اگر دولت ما از فعالان […]
رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران
۲۰ درصد بیشتر از رقبا برای صادرات هزینه میکنیم
رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با بیان اینکه صنایع غذایی یک از مهمترین و با ظرفیتترین زمینههای صنعت در تولید محصولات صادراتی است، گفت: رقبای ما در این زمینه از دولتهایشان حمایتهایی را دریافت میکنند و اگر دولت ما از فعالان صنایع غذایی مشابه این حمایتها را در اولویت قرار دهد، میتوانیم وضعیت بازارهای جهانی را به نفع محصول ایرانی تغییر دهیم.
به گزارش سایت خبری اتاق تهران احمد صادقیان تصریح کرد: قیمت تمامشده اصلیترین مسأله صادرات است. چند عامل باعث افزایش قیمت تمامشده محصولاتی صادراتی ایران است. مواد اولیه در ایران گران است. در واحدهای تولیدی به مواد اولیه باکیفیت با قیمت مناسب دسترسی نداریم. علاوه بر این، نرخ تسهیلات بانکی، هزینههایی را بر تولید تحمیل میکند.
وی افزود: مسأله تورم در سالهای اخیر به تولید محصولات صادراتی آسیبزده بود که خوشبختانه با یکرقمی شدن آن، از شدت آسیبها کاسته شده است اما باز هم در مقایسه با رقبایی که در کشوری با تورم یک یا دو درصد تولید میکنند، به افزایش هزینه ناشی از تورم بالا دچاریم. هزینه بیمه و حملونقل در ایران بالاست. هنوز در نقلوانتقال پول مشکلداریم.۶ تا ۸ درصد از ۲۰ درصد هزینه اضافی که صادرکننده نسبت به رقبایش در بازارهای جهانی میپردازد، به انتقال پول اختصاص دارد.
صادقیان ادامه داد: این در حالی است که هزینههای حملونقل، بازاریابی حضور در نمایشگاهها در کنار یارانه صادراتی بر عهده دولتهای رقبای ماست که همه اینها رقم قابلتوجهی از هزینههای صادرکننده را دربرمیگیرد. در ایران از یکسو، قیمت تمامشده بالاست و از سوی دیگر، صادرکننده شامل حمایت و یارانه صادراتی نمیشود. این در حالی است که اگر دولت بخواهد، چنین اتفاقی خواهد افتاد.
رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران گفت: صنایع غذایی یک از مهمترین و با ظرفیتترین زمینههای صنعت در تولید محصولات صادراتی است. رقبای ما در این زمینه از دولتهایشان حمایتهایی را دریافت میکنند و اگر دولت ما از فعالان صنایع غذایی مشابه این حمایتها را در اولویت قرار دهد، میتوانیم وضعیت بازارهای جهانی را به نفع محصول ایرانی تغییر دهیم.
وی تأکید کرد: مسأله قیمت تمامشده و حمایت از صادرات مسألهای فرا دولتی و یک مسأله ملی است. در آیندهای نهچندان دور، دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری برگزار میشود و باید دید دولت آینده چه برنامهای برای صادرات دارد اما مسایلی که به آن اشاره کردم باید برای بهبود وضعیت صادرات غیرنفتی و اثرگذاری آن انجام شود.
این فعال اقتصادی یادآور شد: در دوره کار دولت یازدهم به صادرات توجه شده است. نرخ تسهیلات بانکی چند درصد کاهش پیدا کرد. تورم به زیر ۱۰ درصد رسید اما دیگر هزینهها که منجر به افزایش قیمت تمامشده محصول میشود، همچنان باقی است. این کاهشها برای رونق صادرات غیرنفتی کافی نیست. شرایط نسبت به سالهای گذشته بهتر است اما هنوز ۲۰درصد بیشتر از رقبا برای عرضه محصول ایرانی در بازارهای صادراتی هزینه میکنیم و البته حمایتهای لازم را هم از دولت دریافت نمیکنیم.
وی گفت: مسأله رایزنان بازرگانی که در سالهای اخیر مطرح شده، از نقاط قابلاتکا برای حضور مؤثر در بازارهای صادراتی است. رایزنان بازرگانی که پیشازاین در سفارتها مستقر بودند، فعالیت اقتصادی نمیکردند و بیشتر ارتباطات آنها بر مبنای اهداف و مسؤولیتهای سیاسیشان بود. حتی گاهی در نمایشگاههای اروپایی حضور پیدا میکردم اما این افراد اطلاعی از وجود گروههای ایرانی در این فضاها نداشتند و تصادفاً به هم میرسیدیم.
صادقیان ادامه داد: الان وضعیت از این نظر بهتر شده است هرچند هنوز به نیروهای کارکشته و حرفهای در این جایگاه نیاز داریم. رایزنان بازرگانی باید جادهصافکنهای صادرات ایران باشند و هیچ صادراتی به هیچ کشوری انجام نمیشود مگر ارتباطات سیاسی قوی و مستحکم با آن کشور برقرار کنیم. حل مسایل سیاسی اصلیترین مسأله در برقراری روابط اقتصادی است، حتی اگر کالایی که تولید میکنیم که خرید آن برای کشورها بهصرفه باشد.
توضیح: ستاد اقتصاد مقاومتی در ابلاغیهای وزارت صنعت را مکلف کرد از طریق تقویت، توانمندسازی و توسعه بنگاههای خرد، کوچک و متوسط، صادرات غیرنفتی را به میزان دو میلیارد دلار افزایش دهد. تحقق این هدف با چه برنامهای ممکن است؟ وزارت صنعت با رفع چه مشکلاتی از صادرکنندگان میتواند صادرات غیرنفتی را به میزان دو میلیارد دلار افزایش دهد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.