معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری، گفت: در حالحاضر نزدیک به ۶٠ درصد ناوگان هوایی کشور در اختیار بخشخصوصی است. به گزارش ایلنا، سیدحمیدرضا صانعی؛ درباره علت افزایش تقاضا برای راهاندازی شرکت هواپیمایی در کشورمان؛ در حالیکه فعالان این صنعت مدعی هستند ایرلاین داری به دلیل شرایط اقتصادی کشور و تحریمها زیانده است، اظهار داشت: فضای […]
معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری، گفت: در حالحاضر نزدیک به ۶٠ درصد ناوگان هوایی کشور در اختیار بخشخصوصی است. به گزارش ایلنا، سیدحمیدرضا صانعی؛ درباره علت افزایش تقاضا برای راهاندازی شرکت هواپیمایی در کشورمان؛ در حالیکه فعالان این صنعت مدعی هستند ایرلاین داری به دلیل شرایط اقتصادی کشور و تحریمها زیانده است، اظهار داشت: فضای اقتصادی و سیاستهای کلان کلی کشور و همچنین محدودیتهایی که دنیا علیه ایران اعمال کرده، اکوسیستمی را شکل داده که در برخی از صنایع تقاضا بیشتر باشد. وی ادامه داد: در حالحاضر، تمام دنیا از دو موضوع بهرهمند هستند اما در ایران این برخورداری وجود ندارد، اول اینکه در کشورمان امکان خرید مستقیم هواپیما وجود ندارد و امکان سرمایهگذاری از طریق فاینانس و استفاده از وامهای کمبهره برای خرید هواپیما وجود ندارد، از اینرو افراد در این صنعت باید پول نقد داشته باشند که به راحتی هواپیما خریداری کند. معاون سازمان هواپیمایی، گفت: در حالحاضر، فرد یا شرکتی که بتواند با لیزینگ هواپیما بخرد یا ناوگانی را اجاره به شرط تملیک کند، وجود ندارد. بنابراین تنها روش جذب خرده سرمایهها در این صنعت همین روش است که امروز شاهد آن هستیم. از سوی دیگر در حالحاضر در فضای اقتصادی کشور فضای اعتماد برای سرمایهگذاران وجود ندارد و بازار جذابی مانند بورس و بازارسرمایه هم برای سرمایهگذاران و مردم تجربه خوبی نبود. حالا در همین شرایط اقتصادی کشور سرمایهگذار میتواند با خرید دو فروند هواپیما در این صنعت فعالیت داشته باشد و دولت هم از این مدل سرمایهگذاری استقبال میکند. صانعی؛ با بیان اینکه در حالحاضر نزدیک به ۶٠ درصد ناوگان هوایی کشور در اختیار بخشخصوصی است، گفت: همین تعداد شرکتهای هواپیمایی امروز فعال هستند، حملونقل هوایی کشور را پیش میبرند و اگر قرار بود که جلوی فعالیت این شرکتها را بگیریم و شرکتهای دولتی ایرانایر و آسمان میماندند که امروز از وضعیت فعلی آنها مطلع هستیم. وی افزود: با وجود اینکه شاهد آن هستیم فعالان فعلی صنعت هوانوردی از زیان صنعت حرف میزنند اما این صنعت همواره طرفدار و بازیگر داشته است. البته زیان این صنعت را زمانی میفهمند که هواپیماهایی وارداتی و درآمدزا، مستهلک میشوند. بنابراین باید توجه داشت که ایرلاینداری مدیریت سختی است. معاون سازمان هواپیمایی کشوری، با بیان اینکه در حالحاضر ٢٧ شرکت هواپیمایی فعال در کشور داریم، در حالیکه این عدد در ترکیه به ۴٧ شرکت میرسد، گفت: بسیاری از افرادی که مدعی راهاندازی ایرلاین هستند، تنها در حد تبلیغ بوده و در نهایت ایرلاینی را راهاندازی نمیکنند. در حالی که از چند ماه گذشته گفته شد شرکت هواپیمایی «داتوان» با ٣٠ الی ۵٠ فروند راهاندازی میشود اما تاکنون هیچ هواپیمایی از داتوان وارد نشده است و فقط توانستهاند موافقت اولیه را کسب کنند. صانعی؛ با بیان اینکه قوانین کشور برای راهاندازی هر تعداد شرکت هواپیمایی بازدارندگی ندارد، اظهار داشت: در حالحاضر طبق قانون، افراد با سه فروند هواپیما که یکی از آنها ملکی؛ و دو فروند استیجاری باشد، میتوانند شرکت هواپیمایی راهاندازی کنند. قانون اصل ۴۴ هم نمیتواند اگر یک رشته از ارائه مجوز کسبوکار اشباع شده باشد، جلوی درخواستهای بعدی را بگیرد و از سوی دیگر میتوان مجوزهای AOC را با قیمت نجومی جابهجا کرد. معاون سازمان هواپیمایی، با بیان اینکه در حالحاضر تقاضا برای راهاندازی ایرلاین جدید در کشور بیشتر از چهار درخواست نیست، گفت: سیاست جدیدی که سازمان هواپیمایی کشوری به دنبال اجرای آن مدل است، راهاندازی «ایر کریر» در این صنعت است. در حالحاضر، در آمریکا ١٧٠ ایرکریر وجود دارد که از طریق کد شرینگ و ریبرندیگ فعالیت اقتصادی انجام میدهند؛ یعنی این شرکتها فقط ناوگان دارند و بازرگانی در این شرکتها فعال نیست و ظرفیت و صندلی ناوگان این شرکتها، تحت برند ایرلاینهای موجود در بازار به فروش میرسند و ایرلاینها میتوانند با ظرفیت ایرکریرها بلیتفروشی کنند.
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه