مدیرکل بازرگانی راهآهن، گفت: سال ۱۴۰۳ سهم حملونقل ریلی از کل تناژ باری که در بنادر جابهجا شده ۷٫۳ درصد بوده که امروز در آمار پنج ماهه به هشت درصد رسیده و رشد ۱۴ درصدی داشته است. همچنین سهمیلیون و ۶۰۰ هزار تن بار در این شش ماهه از بنادر جابهجا شده و این عدد […]
مدیرکل بازرگانی راهآهن، گفت: سال ۱۴۰۳ سهم حملونقل ریلی از کل تناژ باری که در بنادر جابهجا شده ۷٫۳ درصد بوده که امروز در آمار پنج ماهه به هشت درصد رسیده و رشد ۱۴ درصدی داشته است. همچنین سهمیلیون و ۶۰۰ هزار تن بار در این شش ماهه از بنادر جابهجا شده و این عدد روبه افزایش است. به گزارش مناقصهمزایده، عابدین هادینژاد؛ اظهار کرد: سرعت سیر قطارهای باری در حالحاضر ۳۱٫۳ کیلومتر است که در حال افزایش آن هستیم. وی افزود: یک کامیون با ظرفیت ۲۰ تا ۲۵ تُن، دو روز زمان نیاز دارد تا به بندر شهیدرجایی برسد، اما یک قطار باری برنامهای متشکل از ۵۰ واگن که وزن هر واگن ۶۸ تن است از بندر خشک آپرین در تهران کمتر از سه روز یعنی حدود ۴۹ ساعت به بندر عباس میرسد. مدیرکل بازرگانی راهآهن، تصریح کرد: قطارهای باری در راهآهن به صورت برنامهای از بنادر شهیدرجایی و امامخمینی(ره) سیر میکنند. بهعنوان نمونه چهار رام قطار برنامهای از معدن گلگهر به مقصد بندر شهید رجایی در شبکه ریلی فعال هستند. وی عنوان کرد: در بندر امامخمینی(ره) نیز در جنگ تحمیلی ۱۲روزه، قطارهای حاوی حجم بالای غلات، بارگیری و به مقاصد مورد نظر ارسال میشد. هادینژاد؛ اضافه کرد: به منظور ایجاد بستر برای مشارکت بیشتر بخشخصوصی در حملونقل ریلی، تشکیل قطار کامل برای حمل برنامه محور بار در دستور کار راهآهن قرار دارد. مدیرکل بازرگانی داخلی راهآهن، در ادامه به جابهجایی انبوه بار توسط ریل اشاره کرد و گفت: با هر قطار امکان حمل ۲۴۰۰ تن تا ۴۰۰۰ تن بار وجود دارد و این کمک ویژهای به تخلیه بنادر کشور و انتقال بار دپو شده از بنادر کشور به داخل سرزمین است. به گفته وی، حملونقل ریلی بهعنوان یک روش حملونقلی ایمن و سبز محسوب میشود و در جلوگیری از آلایندگی محیطزیست، راهآهن نقش ویژهای ایفا میکند. وی با بیان اینکه حملونقل ریلی در کاهش آلودگی هوا نیز مؤثر است، عنوان کرد: در حملونقل جادهای ۱۹ برابر روش ریلی مصرف سوخت وجود دارد و هر تن کیلومتر بار در جاده ۳۲٫۳ سی سی سوخت مصرف میکند در صورتی که در ریل ۳٫۲ سیسی است. هادینژاد؛ که در یک برنامه تلویزیونی صحبت میکرد، به کریدورهای کشور نیز اشاره کرد و گفت: پروژه اتصال کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب با اتصال ریل به بنادر محقق میشود. وی بیان کرد: در سال ۱۴۰۳ سهم حملونقل ریلی از کل تناژ باری که در بنادر جاب جا شده ۷٫۳ درصد بوده که امروز در آمار پنج ماهه به هشت درصد رسیده و رشد ۱۴ درصدی داشته است. همچنین سهمیلیون و ۶۰۰ هزار تن در این شش ماهه بار از بنادر جابهجا شده و این عدد روبه افزایش است. وی در پایان گفت: برنامهریزیهایی انجام دادیم که این اعداد افزایش یابد. قطعاً رشد اتفاق خواهد افتاد و برای رسیدن به سهم ۲۵ درصدی ریل در جابهجایی بار که در برنامه هفتم توسعه پیشبینی شده نیازمند الزاماتی نیز هستیم.
دیدگاه بسته شده است.