گروه خودرو- با توجه به این موضوع که قرار است تا کمتر از یک هفته دیگر مکانیسمماشه فعال شود و تحریمهایی که در دوران برجام لغو شده بودند، دوباره بازگردند، سبب شده بسیاری از صنایع کشور که در مراودات با کشورهای خارجی هستند را نگران کند اما از پس این تحریمها، صنعت خودرو نیز در […]
گروه خودرو- با توجه به این موضوع که قرار است تا کمتر از یک هفته دیگر مکانیسمماشه فعال شود و تحریمهایی که در دوران برجام لغو شده بودند، دوباره بازگردند، سبب شده بسیاری از صنایع کشور که در مراودات با کشورهای خارجی هستند را نگران کند اما از پس این تحریمها، صنعت خودرو نیز در امان نبوده و شاید تا حد زیادی دچار مشکلات متعددی از تأمین مواد اولیه تا واردات لوازم خودرو شود. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص، حسین رحیمینژاد؛ کارشناس حوزه خودرو، افزود: بهطور کلی در شرایط تحریمی، در تأمین کالاهای مورد نیاز مشکل داریم و قطعات هم مستثنی نیست. فرآیندها همواره طول کشیدهاند و اخیراً بیشتر هم شده است. بخش عمده این وضعیت ناشی از عملکرد بانکمرکزی است. شما برای تجارت در این حوزه فرآیند تخصیص ارز و کارهای مالی را با تأخیر بسیار زیادی انجام میدهید. یکی از پایههای بحرانی در حوزه قطعات خودرو، عملکرد بانکمرکزی و بروکراسی پیچیده است. مرجع تأمین قطعات خودرو در کشور ما تا حدود ۹۰ درصد کشور چین است. کمی از کره و هند هم وارد میشود. اروپاییها و آمریکاییها اصلاً قطعهای در ایران ندارند. در نتیجه مکانیسمماشه اثر مستقیمی بر ایران خواهد داشت. وقتی جنس تحریمها تغییر کند، در تجارت ما ۵ الی ۱۰ درصد هزینه اضافه میشود. ممکن است چین همکاریهایش را نیز با ما کم کند. وی ادامه داد: در کیفیت قطعات هیچ تأثیری ایجاد نمیشود، چون منبع قطعات ما کماکان چین است. تحریمهای آمریکا قطعاً از تحریمهای سازمان ملل خیلی جدیتر بوده است. چین با وجود تحریمهای آمریکا با ما کار میکرد. در نتیجه اثر عملی تحریمهای مکانیسمماشه چندان بر روی بازار قطعات جدی نیست. ممکن است برخی از واسطهها تغییر کنند و یا هزینه تجارت زیاد شود. این کارشناس خودرو، افزود: خودروهای مونتاژی تأثیری از تحریم نمیگیرند. شرکتهایی که با ایران کار میکنند مشتری بینالمللی ندارند. ما قبلاً سؤال میکردیم که چرا شرکتهای مونتاژی سراغ نقاطی میروند که معروف نیستند. ما قبلاً میگفتیم چرا از شرکتهای خوب چینی ماشین وارد نمیکنید، اما الان کار کردن با شرکتهای درجه دو چینی به نفع ما شده است. شرکتهایی که مونتاژکارهای ایران با آنها کار میکنند، بازار اروپا و آمریکا ندارند. کشور چین بهطور کلی درگیر تحریمها نیست. البته این قابل پیشبینی است که شرکتهای داخلی و چینی به بهانه مکانیسمماشه قیمت را بالا ببرند، اما باید آگاه باشیم که این فقط بهانه است. شاید شرکتها خدمات را کم کنند و یا توزیع را کاهش دهند، اما این فقط بهانه است. در عمل تحریمهای جدید، فراتر از تحریمهای آمریکا نیست. ممکن است شرکتها شروع به سوءاستفاده کنند. وی درخصوص اینکه خودروسازهای داخلی از نظر قطعات در چه وضعیتی قرار خواهند گرفت، گفت: سایپا و ایرانخودرو که با شرکتهای مطرح کار میکنند، شاید تحتتأثیر قرار بگیرند. خودروی داخلی قاعدتاً نباید گران شود، اما خودروهای مونتاژی ایرانخودرو و سایپا ممکن است تحتتأثیر قرار بگیرند. مکانیسمماشه اگر اتفاق بیفتد روی تمامی اجزای بازار خودرو اثر میگذارد، اما مستقیماً نتایج اقتصادی مکانیسمماشه روی بازار خودرو تقریباً خیلی کم خواهد بود. ما هیچ تعاملی با اروپاییها در صنعت خودرو نداشته و نداریم، قدرت این جنس از تحریمها نیز بیشتر از آمریکا نیست؛ در نتیجه تحریمها اثر چندانی بر بازار خودرو نخواهند گذاشت. لازم به ذکر است که این تحلیل در شرایطی است که جنگ رخ ندهد. وی درخصوص وضعیت بازار نیز، گفت بازار خودرو بهطور مستقیم تحتتأثیر نرخ ارز خواهد بود. نرخ ارز به هر کجا برود، بعد از چندماه در بازار خودرو هم اثر خود را نشان میدهد. یکسری نوسانات روانی و بازاری وجود دارد، اما از آن میگذریم. عامل دیگری برای رشد قیمت وجود ندارد، چون عرضه تغییر نخواهد کرد. برای چینیها نیز دلیلی جهت افزایش قیمت وجود ندارد و گران شدن آنها به بهانه تحریم است نه به علت تحریم! حاکمیت باید سعی کند جلو این روندها را بگیرد.
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه