رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان قطعات خودروی خراسانرضوی، با اشاره به اینکه افزایش نرخ ارز موجب کمبود قطعات خودرو در بازار میشود، گفت: سیستمی که بانکمرکزی برای تخصیص نرخ ارز تدوین کرده است، کلیه صنعت قطعهسازی را درگیر کرده، زیرا نوع فعالیت در صنعت قطعهسازی و خودروسازی بهگونهای است که تأمین باید بهروز باشد. به گزارش […]
رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان قطعات خودروی خراسانرضوی، با اشاره به اینکه افزایش نرخ ارز موجب کمبود قطعات خودرو در بازار میشود، گفت: سیستمی که بانکمرکزی برای تخصیص نرخ ارز تدوین کرده است، کلیه صنعت قطعهسازی را درگیر کرده، زیرا نوع فعالیت در صنعت قطعهسازی و خودروسازی بهگونهای است که تأمین باید بهروز باشد. به گزارش ایسنا، محمدمهدی شکورزاده؛ با اشاره به چالشهای صنعت قطعات خودرو، اظهار کرد: اگرچه تغییر نرخ ارز بر روی قیمت تمامی کالاها تأثیر منفی و افزایشی دارد اما این مقوله یکی از چالشهای صنعت قطعات خودرو است. مشکلات دیگری نیز سبب افزایش قیمت قطعات خودرو شده و صنعت قطعهسازی را دچار معضلات مختلف کرده که فراتر از تغییرات نرخ ارز است. وی افزود: عدم پرداخت مطالبات قطعهسازان طبق قراردادها توسط شرکتهای خودروساز که حجم بسیار زیادی دارد، در حالحاضر شرایط را برای این صنعت سختتر کرده است. شرکت سایپا، حجم بسیار زیادی بدهکاری به قطعهسازان دارد و قطعهسازان بیش از ۲۰۰ الی ۳۰۰ روز از سایپا طلب دارند. بخشی از مطالبات که توسط چکهای مدتدار تأمین شده است نیز برگشت خورده و این چکها در سیستم طبیعتاً خرید دین شده است. شکورزاده؛ ادامه داد: در نتیجه تعداد زیادی از قطعهسازان با مشکل عدمپرداخت سیستم بانکی به دلیل عدم پاس شدن این چکها و متوقف شدن عملیات بانکی مربوط به واحد خود و بسته شدن تراکنشهای بانکی رو به رو هستند و ثبت سفارش نمیتوانند انجام دهند. بهخصوص قطعهسازانی که میخواهند از خارج محصولی را وارد کنند. در بخش داخل نیز گرفتن دوباره اعتبارات غیرممکن شده و افرادی نمیتوانند به دلیل عدم دریافت مطالبات خود چکهای خود را پاس کنند و این زنجیره مشکل ادامهدار معظل بزرگی در قطعهسازی و اقتصاد کشور به وجود آورده و راهحلی برای آن پیدا نمیشود. رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان قطعات خودروی خراسانرضوی، تأکید کرد: انجمن قطعهسازان کشور، بارها و بارها با مقامات کشوری برای حل این مشکلات صحبت کرده و مسائل و مشکلات را عنوان کردند، اما علیرغم اینکه مدیران ارشد اجرایی کشور این مسائل را تأیید میکنند اما هیچ اقدام اساسی برای تأمین نقدینگی برای سایپا انجام نشده است. برای ایرانخودرو نیز مشکلات بهگونه دیگری است. در واقع تصمیمگیرندگان آرامش برای محیط اقتصادی ایجاد نمیکنند؛ زیرا ذات اقتصاد نیازمند پویایی و هماهنگی بین واحدهای اقتصادی است. شکورزاده؛ تصریح کرد: پیشنهاد انجمن قطعهسازی کشور این بود که ۲۰ همت به خودروسازان به صورت اعتبار داده شود تا این اعتبار به زنجیره تأمین انتقال پیدا کند اما این مقوله میسر نشد و بانکمرکزی پاسخی به این درخواست نداد. وی با اشاره به روش جدید بانکمرکزی برای تخصیص ارز، بیان کرد: چالش دیگر صنعت قطعهسازی خودرو، تخصیص نرخ ارز توسط بانکمرکزی است. از دیماه سال گذشته که سیستم خرید ارز تغییر یافت و فروش بر مبنای ارز توافقی صورت گرفت. سیستمی که اکنون بانکمرکزی تدوین کرده است، کلیه صنعت قطعهسازی را درگیر کرده زیرا نوع فعالیت در صنعت قطعهسازی و خودروسازی بهگونهای است که تأمین باید بهروز باشد. حجم تبادلات و تراکنشهای خارجی زیاد است. همچنین این سیستم تخصیص ارز اثر منفی بر تولید داخل دارد و اعتراضاتی در این خصوص نیز صورت گرفته و مشکلات توسط مدیران سازمان صمت و دیگر نهادهای متولی بیان شده است. این مشکلات در کنار افزایش نرخ ارز موجب کمبود قطعات در بازار خواهد شد که این خود نیز موجب افزایش قیمت میشود.
دیدگاه بسته شده است.