زمزمه افزایش نظامیان آمریکایی در افغانستان برای مقابله با طالبان

زمزمه افزایش نظامیان آمریکایی در افغانستان برای مقابله با طالبان همزمان با افزایش تحرکات طالبان در افغانستان به‌ویژه در قندوز زمزمه‌های مربوط به افزایش نظامیان آمریکایی در این کشور نیز افزایش یافته است. به گزارش مهر، چندی پیش طالبان افغانستان از افزایش حملات خود در فصل بهار خبر داده بود و به‌دنبال آن حملاتی از […]

زمزمه افزایش نظامیان آمریکایی در افغانستان برای مقابله با طالبان

همزمان با افزایش تحرکات طالبان در افغانستان به‌ویژه در قندوز زمزمه‌های مربوط به افزایش نظامیان آمریکایی در این کشور نیز افزایش یافته است.

به گزارش مهر، چندی پیش طالبان افغانستان از افزایش حملات خود در فصل بهار خبر داده بود و به‌دنبال آن حملاتی از سوی این گروه در شهرهای مختلف افغانستان انجام شد که جدید‌ترین مورد آن تصرف قلعه زال در قندوز بود.

در همین رابطه رسانه‌های آمریکایی از احتمال افزایش تعداد نظامیان آمریکایی در افغانستان خبر می‌دهند.

براساس این طرح، که کلیات آن از جمله در روزنامه‌های آمریکایی واشنگتن پست و نیویورک تایمز منتشر شده، علاوه بر اعزام نظامیان جدید به فرماندهان آمریکایی در افغانستان اجازه داده خواهد شد تا رهبران طالبان را در افغانستان هدف حملات هوایی قرار دهند.

این طرح که با انگیزه کمک به پایان دادن به شورش طالبان در افغانستان تهیه شده، برای اجرا باید به تصویب دونالدترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا برسد. هنوز منابع رسمی ایالات متحده در این مورد اظهار نظر نکرده‌اند.

به تصمیم دولت قبلی آمریکا، مأموریت رزمی نیروهای آن کشور علیه طالبان در افغانستان در سال ۲۰۱۴ تمام شد، اما نیروهای ویژه آمریکایی کمک به نیروهای افغان را ادامه داده‌اند.

ژنرال جان‌نیکلسون، فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان در ماه فوریه سال جاری به کنگره آمریکا گفت که برای خروج از بن‌بست کنونی در جنگ افغانستان، به اعزام نیروی بیش‌تری نیاز است.

قرار است رییس‌جمهوری آمریکا روز ٢٥ مه در نشست سران کشورهای عضو سازمان ناتو شرکت کند و انتظار می‌رود تا آن زمان، نظر خود نسبت به استراتژی ایالات متحده در جنگ افغانستان را مشخص کرده باشد.

در این میان گفته می‌شود ناتو از بریتانیا خواسته است تعداد نیروهای خود در افغانستان را افزیش دهد. این اقدام بخشی از طرح افزایش نیروهای ناتو در افغانستان است.

وزارت دفاع انگلیس نیز اعلام کرده که بریتانیا به صورت منظم سهم خود را در مأموریت حمایت قاطع ناتو بررسی می‌کند تا اطمینان حاصل شود که نیازمندی‌های این مأموریت به درستی تأمین شود.

بریتانیا در حال حاضر ۵۰۰ نیرو در افغانستان دارد که وظیفه اصلی آن آموزش و مشورت‌دهی به نیروهای امنیتی افغانستان است.

مقامات ناتو و آمریکایی در افغانستان می‌گویند که ۵۷ درصد خاک افغانستان در کنترل دولت این کشور است و حضور شورشیان مخالف دولت در سایر مناطق مانع از اعمال کامل حاکمیت دولت بر تمامی خاک و جمعیت این کشور شده است.

جان‌نیکلسون اخیراً گفته بود که افغانستان برای اجرای مؤثر عملیات ضد تروریستی با کمبود نیروهای مشورت‌دهی و آموزش‌دهی ناتو مواجه است تا نیروهای دولتی افغانستان را در رده‌ها و سطوح‌ مختلف کمک کنند.

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا ماه گذشته (۲۴ آوریل) در یک کنفرانس خبری مشترک با ژنرال نیکلسون در کابل گفت سال ۲۰۱۷، سال پرچالش دیگری برای نیروهای امنیتی افغانستان خواهد بود.

ماتیس همچنین تأکیدکرد که کشورش «شانه‌به‌شانه» در کنار افغان‌‌ها می‌ایستد.

وزیر دفاع آمریکا شورشیان مسلح در افغانستان را «دشمن وحشی» خواند و گفت کارهایی که آنها می‌کنند، دلیل واضحی بر این است که آمریکا باید برای شکست آنان همکاری کند.