فینال مناظره‌ها با چه طعمی؟

فینال مناظره‌ها با چه طعمی؟ مسعود طاهری فردا آخرین مناظره تلویزیونی بین ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود. در دو مناظره قبلی که از صدا و سیما به صورت زنده به روی آنتن رفت، نامزدهای انتخاباتی از آرزوهای خود برای ایران گفتند و این‌که ایران تحت مدیریتشان بسیار متفاوت‌تر از ایران ۳۸ سال قبل […]

فینال مناظره‌ها با چه طعمی؟

مسعود طاهری

فردا آخرین مناظره تلویزیونی بین ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

در دو مناظره قبلی که از صدا و سیما به صورت زنده به روی آنتن رفت، نامزدهای انتخاباتی از آرزوهای خود برای ایران گفتند و این‌که ایران تحت مدیریتشان بسیار متفاوت‌تر از ایران ۳۸ سال قبل خواهد بود و در ۴ سال آینده کشور را بهتر خواهند کرد.

سخنی با کاندیداهای محترم

آقایان محترم روحانی، قالیباف، رییسی، هاشمی‌طبا، میرسلیم و جهانگیری، لطفاً در آخرین مناظره انتخاباتی خود از وعده‌هایی شفاف سخن بگویید. لطفاً همچون فلاسفه تنها سخن‌هایی نگویید که بعداً مجبور شوید بگویید منظورم این بود و آن نبود! لطفاً صحبت از توانستن و نتوانستن راه نیندازید، چرا که تمامی نامزدهای قبلی انتخابات هم همگی برای توانستن و انجام دادن و خدمت حضور داشتند و کسی برای خدمت نکردن و نتوانستن نامزد نشده بود! لطفاً صحبت‌هایتان تنها برای جلب نظر حزبتان نباشد و از کارهایی که می‌توانید بکنید، سخن بگویید.

انتظارات اکثریت مردم شفاف است: مردم اشتغال می‌خواهند، مردم صداقت می‌خواهند، مردم منتظر برخورد با فساد هستند، مردم تفریح می‌خواهند، مردم دنبال رونق کسب و کارشان هستند، مردم می‌خواهند بدانند رقم دقیق بودجه‌ای که از جیب بیت‌المال خرج می‌شود، چقدر است، اکثریت مردم دنبال کنسرت در استان هستند، مردم می‌خواهند یک استادیوم در استان خود داشته باشند و خلاصه مردم دنبال آرمان‌های انقلاب هستند.

مثلاً بیایید شفاف بگویید درآمدهای کشور چقدر است(که غالب درآمدهای ایران از صادرات نفت است) و این‌که با فروش این تعداد بشکه نفت در روز، در آخر سال کشور چقدر درآمد خواهد داشت و در نهایت تمامی مخارج کشور اعم از هزینه‌های جاری دولت و حضور مستشاران کشور در کشورهای دیگر همراه با هزینه‌هایشان چقدر است. بیایید بگویید با این درآمد و ملاحظات خطوط قرمز، می‌توانیم برای مردم این‌قدر خدمات بدهیم و بس! لطفاً فکر نکنید که برای رأی آوردن نیاز به دروغ گفتن است و باور داشته باشید که مردم آرایشان را به نامزدی که صداقت داشته باشد، می‌دهند.

مطمئناً می‌دانید که مردم بهترین قاضی هستند و به راحتی می‌توانند سره را از ناسره مشخص کنند. پس به جای این‌که تا زمان آغاز مناظره‌های تلویزیونی لیستی از آرزوهای خود را بنویسید، لیستی را آماده کنید که با توجه به تمامی خط قرمزها، شامل ظرفیت‌ها و… باشد که بتوانید انجام دهید.

سخنی با مردم

در همه کشورهای جهان با آغاز مبارزات انتخاباتی، نامزدهای مختلف از حزب‌های مختلف یا مستقل حضور دارند و هر کدامشان سعی می‌کنند تا با دادن وعده‌های مختلف به مردم، آرای آنها را برای رسیدن به قدرت کسب کنند. این رویه البته متأسفانه بیش‌تر در کشورهای جهان سومی دیده می‌شود، چرا که مردمان آن از شرایط اقتصادی و اجتماعی خوبی بهره نمی‌برند و همین وضعیت باعث شده تا آنها بتوانند با دادن وعده‌های دروغین آرای مورد نظرشان را کسب کنند. اوضاع در کشورهای به اصطلاح در حال توسعه کمی متفاوت‌تر است و مردمشان با علم از درآمدهای کشور، فرق وعده‌های الکی و آبکی را از وعده‌های عملیاتی تشخیص می‌دهند.

اما نکته‌ای که مهم است این است که مردم بعد از رأی دادن به نامزد خود، پیگیر وعده‌های نامزدهای انتخاباتی هستند و این نکته‌ای مهم است که مردم کشور ما معمولاً از آن غافل می‌شوند. متأسفانه با اتمام رأی‌گیری و آغاز به‌کار دولت معمولاً اکثر وعده‌ها فراموش می‌شود! خوب است که مردم هم برای یکبار که شده با آغاز دولت جدید، پیگیر وعده‌های نامزدی که به او رأی داده‌اند باشند و از این حق مسلم خود تحت هیچ شرایطی عدول نکنند.

به هر حال فردا آخرین دور مناظرات تلویزیونی پخش خواهد شد و به نوعی فینال مناظره‌ها را شاهد خواهیم بود.

 

پس به امید روزی که مسؤولین پای وعده‌هایشان باشند و مردم هم پیگیر وعده‌های منتخب خود.