مدرسه طبیعت، قلمرویی برای کودکان مدرسه طبیعت فضایی است که در آن امکان تعامل آزادانه، کنجکاوانه و سرخوشانه با طبیعت برای کودکان فراهم است، تجربههای کودکانه در این فضا، تعامل آزادانه و ملموس با همه عناصر طبیعت از جمله آب، خاک، سنگ، چوب، گیاه و حیوان را در برمیگیرد، تعاملی باز و آزاد، تک نفره […]
مدرسه طبیعت، قلمرویی برای کودکان
مدرسه طبیعت فضایی است که در آن امکان تعامل آزادانه، کنجکاوانه و سرخوشانه با طبیعت برای کودکان فراهم است، تجربههای کودکانه در این فضا، تعامل آزادانه و ملموس با همه عناصر طبیعت از جمله آب، خاک، سنگ، چوب، گیاه و حیوان را در برمیگیرد، تعاملی باز و آزاد، تک نفره یا جمعی و براساس انگیزشهای درونی خود کودکان.
به گزارش مناقصه مزایده به نقل سازمان محیط زیست در کشور ما تا چندی پیش بیشتر مردم کودکی خویش را در محیطهای روستایی و شهرهای کوچک میگذراندند که در آن شرایط دسترسی مداوم به محیطهای طبیعی آسان بود، محله کانون فعالیتهای روزانه کودکان بود و وقت کودکان عمدتاً به بازیهای فردی و جمعی، کاوش و تخیل میگذشت، چنین تجربهای به کودکان اجازه میداد خلاق و شادمان باقی بمانند و در حوزههای گوناگون، توانا در حل مسأله و دارای مهارتهای متنوع باشند.
امروزه در مدت زمان کوتاهی جمع زیادی از مردم ایران ساکن شهرهای بزرگ و کلانشهرها شدهاند، سبک زندگی افراد تغییر کرده و شرایطی برای کودکان امروزی رقم خورده که امکان جنب و جوش و بازیهای جمعی را از آنها گرفته است. از جمله اینکه خانواده کوچک شده و کودکان اغلب در خانه همبازی ندارند، محله، کارکرد خود را تا حدود زیادی از دست داده و خانوادهها به دلیل ملاحظات گوناگون ایمنی، امنیتی و تربیتی فرصتهای کمتری برای فعالیتها و بازیهای آزادانه فرزندشان فراهم میکنند.
بیشتر مدارس فضای کوچکی دارند که امکان تعاملات متنوع و چند جانبه در ابعاد گوناگون را از کودکان سلب میکند، تلویزیون و شیوع و وفور بازیها و سرگرمیهای مجازی نیز باقیمانده فرصت کودکان را به خود اختصاص داده و زمانی برای تجربه طبیعت باقی نگذاشته است.
نتیجه تمام این تحولات محروم ماندن کودکان از تجربه طبیعت و تجارب اجتماعی مرتبط با آن است و امروزه پیامدهای ناگوار آن به صورت کاهش تمرکز، کاهش مهارتهای فیزیکی و سازگاریهای اجتماعی، افسردگیها و بیانگیزگیها، افزایش شدید آنچه تحت عنوان بیشفعالی برچسب میخورد و بسیاری ناهنجاریهای دیگر بروز معناداری پیدا کرده است.
بنابراین کاهش اثرات زندگی شهرنشینی و افزایش مهارت کودکان برای زندگی کردن بسیار حایز اهمیت است که بر این اساس ایده ایجاد مدارس طبیعت در کشور از ۳ سال گذشته شکل گرفت تا کودکان بتوانند در این فضا کودکی کنند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.