عضو هیئت مدیره کانون مؤسسات حملونقل، خسارت اجرای مکانیسمماشه و توقف هر کشتی ایرانی را روزانه ٢٠ هزار دلار عنوان کرد و گفت: تمام کشورهای عضو سازمان ملل تنها با این ظن که ممکن است مدارک کالا مشکوک به مقصد ایران یا گیرنده و صاحب کالا ایرانی باشد، میتوانند کشتی را مورد بازرسی قرار دهند. […]
عضو هیئت مدیره کانون مؤسسات حملونقل، خسارت اجرای مکانیسمماشه و توقف هر کشتی ایرانی را روزانه ٢٠ هزار دلار عنوان کرد و گفت: تمام کشورهای عضو سازمان ملل تنها با این ظن که ممکن است مدارک کالا مشکوک به مقصد ایران یا گیرنده و صاحب کالا ایرانی باشد، میتوانند کشتی را مورد بازرسی قرار دهند. به گزارش ایلنا، مسعود دانشمند؛ درباره تبعات فعالسازی مکانیسمماشه در صنعت دریانوردی و تردد کشتیهای ایرانی و کشتیهای حامل بار ایران، اظهار داشت: در قطعنامه ١٩٢٩ شورای امنیت سازمان ملل گفته شده است که تمام کشورها میتوانند کشتیهای حامل کالاها و بار به مقصد ایران را که از مسیر آنها عبور میکند، بازرسی کنند. تمام کشورهای عضو سازمان ملل تنها با این ظن که ممکن است مدارک کالا مشکوک به مقصد ایران یا گیرنده و صاحب کالا ایرانی باشد، میتوانند کشتی را مورد بازرسی قرار دهند که البته این اقدام الزامی نیست. وی ادامه داد: شرایطی ایجاد میشود که هر کشوری در مسیر کشتی، میتواند آن را متوقف کند و به کالا و بار آن آسیب بزند و این اقدام را هم به اعتبار عهدنامه شورای امنیت سازمان ملل انجام میدهد. عضو هیئت مدیره کانون مؤسسات حملونقل، با اشاره به میزان خسارت توقف کشتی، اظهار داشت: در زمان توقف کشتی و بازرسی، کالا آسیب میبیند و دچار خسارت خواهد شد و ممکن است که یک کشتی را برای بازرسی و رفع ظن، بیش از ١٠ روز هم متوقف کنند و خسارت این میزان توقف، حداقل ٣٠٠ هزار دلار است. دانشمند؛ گفت: خسارت روزانه توقف کشتی براساس نوع و اندازه کشتی متفاوت است اما در حداقلترین حالت ٢٠ هزار دلار خواهد بود. وی در پاسخ به این سؤال که آیا این برخورد و قطعنامه در دوره دولت دهم به اجرا رسید، گفت: در دوره ریاست جمهوری احمدینژاد هم این مجوز به کشورها برای بازرسی کشتیها داده شد و بازرسیهایی بهطور محدود انجام شد اما باید توجه داشت که آن دوره شخصی مانند اوباما رئیسجمهور آمریکا بود که سختگیریها را اعمال میکرد و در زمان تردد کشتیهای ایرانی یا کشتی با بار ایران به اصطلاح کشورها چشم خود را میبستند اما در حالحاضر ترامپ؛ رئیسجمهور آمریکاست و چهار چشم تردد کشتی ایرانی و کشتی حامل بار ایران را رصد و پیگیری میکنند. دانشمند؛ تأکید کرد: باید توجه داشت در هر مسیری از تردد کشتی امکان بازرسی از آن وجود دارد، برای مثال اگر از کشور آرژانتین کشتی بار سویا به سمت ایران در حال حرکت باشد، تمام کشورهای حاضر در این مسیر میتوانند بازرسی را انجام دهند و تمام کشورهای عضو سازمان ملل با ظن اینکه کشتی ارتباطی با ایران دارد، با مجوز شورای امنیت میتوانند کشتی را برای بازرسی متوقف کنند. وی در پاسخ به این سؤال که راهکار جلوگیری از این خسارت چیست، اظهار داشت: تنها راهکار، گفتگو است و ایران همیشه فرصت گفتگو را دارد. تنها روش گفتگو هم صرفاً مذاکره مستقیم با آمریکا نیست، میتوان تیمی با حضور نمایندگان چند کشور روند مذاکره پیش ببرند. اما نکته مهم این است که مذاکره هم بدون واسطه مخابره شود و پشت درهای بسته هم نباشد تا برداشت متفاوتی از واژههای به کار برده شده ایجاد نشود تا تجربه ترجمه و برداشت بین دو واژه «لغو تحریمها» با «تعلیق تحریمها» در دولت یازدهم تکرار نشود. از مذاکرات پشت درهای بسته، دنیا میتواند تفسیرهای متعددی داشته باشد از اینرو مذاکرات باید در شرایط باز و از طریق نمایندگان صادق؛ انجام شود.
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه