توافق قریب‌الوقوع در ریاض برای پایان جنگ یمن

    روزنامه القدس‌العربی از توافق قریب‌الوقوع در جریان مذاکرات ریاض میان عربستان و حوثی‌های یمن خبر داد که با امضای سندی برای حل سیاسی بحران این کشور همراه خواهد بود.به گزارش ایسنا، این روزنامه به نقل از منابع یمنی در ریاض اعلام کرد که قرار است طی مذاکراتی که با انصارا… پایتخت عربستان صورت […]

    روزنامه القدس‌العربی از توافق قریب‌الوقوع در جریان مذاکرات ریاض میان عربستان و حوثی‌های یمن خبر داد که با امضای سندی برای حل سیاسی بحران این کشور همراه خواهد بود.به گزارش ایسنا، این روزنامه به نقل از منابع یمنی در ریاض اعلام کرد که قرار است طی مذاکراتی که با انصارا… پایتخت عربستان صورت می‌گیرد با ساختاری برای حل سیاسی بحران یمن توافق شود.

این منابع پیش‌بینی کردند که توافق اولیه با سازوکار مطرح شده مذاکرات مذکور، در ریاض صورت بگیرد و ۱۸ آوریل نشستی تکمیلی در کویت برگزار شود که در آن توافق به شکل نهایی اعلام خواهد شد.

این توافق بر مبنای بازگشت «قدرت مشروع» به صنعا، پایتخت و به رسمیت شناخته شدن حوثی‌‌ها به عنوان یک بخش سیاسی و اجتماعی اصلی در یمن است.

یکی از مسؤولان کشورهای ائتلاف عربی اعلام کرد که اصلاح کابینه یمن توسط عبدربه‌منصورهادی، رییس‌جمهور مستعفی این کشور هماهنگ با سخنان اخیر محمدبن‌سلمان، جانشین ولیعهد عربستان بوده که در آن اعلام کرد، جنگ یمن به پایان خود نزدیک شده و هیأتی از انصارا… برای مذاکره به ریاض آمده‌اند.

این مسؤول اعلام کرد که تصمیمات منصورهادی که بی‌تردید با هماهنگی ریاض بوده است در راستای آماده کردن اوضاع از نظر نظامی و سیاسی برای مرحله آتی است.

درحال حاضر یمنی‌‌ها در ریاض امیدوارند که مذاکرات آتی در کویت به «توافقی تاریخی» منجر شود.

به گفته منابع مذکور کسی که پشت مذاکرات با حوثی‌‌ها است، علی محسن‌الاحمر، معاون جدید منصورهادی است. مانع اصلی نیز به گفته آن‌‌ها علی عبدا… صالح، رییس‌جمهور پیشین یمن است. ریاض و منصورهادی هرگونه آشتی با صالح را رد می‌کنند.

تعیین علی محسن‌الاحمر به عنوان مشاور ویژه رییس‌جمهور موضعگیری سرسختانه ریاض و منصورهادی علیه عبدا… صالح را بیش از پیش نشان می‌دهد چراکه بین الاحمر و صالح خصومت شخصی شدیدی وجود دارد.

الاحمر در جریان انقلاب ۲۰۱۱ از نظام علی عبدا… صالح جدا شد و بعداً در کنار منصورهادی به صف متجاوزان در جنگ یمن پیوست.

منصورهادی با اصلاحات اخیر خود با یک تیر دو نشان زد. وی با تعیین الاحمر به عنوان معاون خود و تعیین احمد بن دغر که قبلا معاون عبدا… صالح در حزب کنگره ملی بوده به عنوان نخست وزیر می‌خواهد بگوید که قدرت مشروع در یمن منحصر به جنوبی‌‌ها نیست بلکه کسانی که در مرحله آتی جنگ یا صلح را اداره می‌کنند، از شمال یمن هستند.

نماینده سازمان ملل در گفت‌وگوهای صلح یمن که برای جلب حمایت اتحادیه اروپا از تلاش‌های خود راهی بروکسل شده، در کنفرانسی مطبوعاتی با فدریکا موگرینی بر همراهی این اتحادیه با تلاش‌های سازمان ملل تأکید کرد.

به گزارش شبکه اسکای نیوز عربی، اسماعیل ولد شیخ، فرستاده سازمان ملل به یمن و مسؤول مذاکرات صلح این کشور که دور جدیدی از مذاکرات برای توقف خونریزی در یمن را رهبری می‌کند، راهی اروپا شده و در گفت‌وگو با مسؤولان ارشد اتحادیه اروپا تلاش دارد تا اجماعی بین‌المللی پیش از آغاز مذاکرات آتی در ۱۸ آوریل به دست آورد.

ولد شیخ در کنفرانسی مطبوعاتی با فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت: با آتش بسی که حاصل شده امید داریم مذاکرات ۱۸ فوریه کویت سازنده باشد. مذاکرات بر ۵ محور اساسی یعنی خروج نظامیان از مناطق مسکونی، تسلیم سلاح‌های سنگین به سازمان ملل، بازسازی ساختارهای حکومتی و دولتی، مذاکرات سیاسی و کمک‌های بشردوستانه متمرکز خواهد بود.

ولد شیخ ادامه داد: اتحادیه اروپا و دیگر هم‌‌پیمانانمان برای کمک به سازمان ملل در حل بحران یمن قول مساعد داده‌اند و امیدواریم به زودی شاهد توقف کامل خشونت‌‌ها در این کشور باشیم.

وی گفت: اتحادیه اروپا وعده داده که در بازسازی یمن پس از جنگ نیز نقش فعال خواهد داشت و ما معتقدیم زمینه‌های بسیاری برای فعالیت هم‌‌پیمانان اروپاییمان در کشور فقیر یمن وجود دارد.

موگرینی نیز تأکید کرد که اتحادیه اروپا برای تحقق صلح و بهبود اوضاع در یمن تلاش می‌کند و حمایت کامل خود را از آتش بس و حل و فصل سیاسی بحران اعلام می‌دارد.

وی گفت: با نماینده سازمان ملل درباره بازسازی یمن مذاکراتی انجام شد که یقیناً در مرحله بعد یعنی پس از توقف درگیری‌ها وارد فاز عملیاتی خواهند شد.