حذف شرط وکالتی، تعادل را به بازار خودرو بازمی‌گرداند؟

طی سال‌های اخیر، بازار خودرو همواره با عدم تعادل شدید میان عرضه و تقاضا دست‌وپنجه نرم کرده است. این عدم تعادل، زمینه‌ساز ظهور واسطه‌گری‌های گسترده، سوداگری و قیمت‌گذاری‌های غیرمنطقی در بازار آزاد شده است. در واکنش به این شرایط و در تلاش برای مدیریت فرآیند‌های فروش و تخصیص خودرو، شرکت‌های خودروساز از مکانیزم‌هایی نظیر حساب […]

طی سال‌های اخیر، بازار خودرو همواره با عدم تعادل شدید میان عرضه و تقاضا دست‌وپنجه نرم کرده است. این عدم تعادل، زمینه‌ساز ظهور واسطه‌گری‌های گسترده، سوداگری و قیمت‌گذاری‌های غیرمنطقی در بازار آزاد شده است. در واکنش به این شرایط و در تلاش برای مدیریت فرآیند‌های فروش و تخصیص خودرو، شرکت‌های خودروساز از مکانیزم‌هایی نظیر حساب وکالتی استفاده کردند. این حساب‌ها، که به موجب قرارداد‌های سه‌جانبه بین خریدار، بانک و شرکت خودروساز تعریف می‌شدند، نیازمند مسدودسازی مبلغی معادل قیمت خودرو پیش از نهایی شدن تخصیص بودند. به گزارش آنا، اخیراً، ایران‌خودرو طی اطلاعیه‌ای رسمی، تصمیم به حذف الزام مسدودسازی وجه در حساب‌های وکالتی برای فروش ۱۱ محصول مشخص خود گرفت. این اقدام، که از منظر استراتژی‌های فروش و ارتباط با مشتری حائزاهمیت است، نیازمند تحلیل دقیق پیامد‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت آن بر ساختار بازار خودرو و انتظارات مصرف‌کنندگان است. در همین رابطه ۱۱ خودروی مذکور همراه با قیمت مصوب آن‌‌ها در مهرماه برای متقاضیان عادی، طرح تعویض خودرو‌های فرسوده و جوانی جمعیت روی سایت فروش این خودروساز قرار گرفته‌اند.  اما تصمیم ایران‌خودرو برای حذف این پیش شرط در حالی اتخاد شده است که خودروی ۲۰۷ تولیدی این خودروساز در کلاس‌های مختلف، تفاوت قیمتی ۱۳۰ الی ۳۰۰ میلیون تومانی با بازار آزاد دارند. دیگر خودروی تولید داخل یعنی تارا نیز برای نمونه با گیربکس اتوماتیک اختلاف قیمت ۲۰۰ میلیون تومانی و برای تارای با گیربکس دستی اختلاف قیمت ۲۴۰ میلیون تومانی از درب کارخانه تا بازار آزاد مفروض است. بین قیمت کارخانه‌ای و بازار آزاد سورن‌پلاس نیز اختلاف قیمت ۱۲۵ میلیون تومانی حاکم است و این اختلاف قیمت در مورد خودروی رانا پلاس به ۱۳۷ میلیون تومان می‌رسد. با این شرایط این ابهام مطرح می‌شود که مفهوم دقیق حذف شرط بلوکه کردن پول در حساب‌های متقاضیان خودرو‌های داخلی چیست؟ دراین رابطه ابوالفضل خلخالی؛ کارشناس صنعت خودروسازی در بررسی ابعاد مختلف حذف روش وکالتی کردن حساب‌‌ها و عرضه خودرو بدون مسدود شدن پول در حساب‌‌ها پرداخت. ضمن تأیید این تغییر مهم در روش عرضه خودرو، اظهار داشت: از همین امروز ایران‌خودرو عرضه خودروی بدون وکالتی کردن حساب را با ۱۱ محصول آغاز کرده است و این اقدام به معنای آن است که دیگر پولی در حساب‌های مسدود نمی‌شود و عرضه خودرو با سهولت بیشتری انجام می‌گیرد. کارشناس صنعت خودرو، تصریح کرد: این تصمیم می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر بازار خودرو داشته باشد و قیمت‌ها را در بازار آزاد به سمت تعادل بیشتری سوق دهد. وی همچنین به کاهش تولید ایران‌خودرو در سال‌جاری نسبت به سال گذشته اشاره کرد و گفت: این اقدام ایران‌خودرو مسئله‌ای دو وجهی است؛ در واقع یا این اقدام بیانگر موفقیت دوره خصوصی‌سازی به اجرا گذاشته شده در روند تکامل این خودروساز است یا ناشی از کاهش تقاضا در بازار است. خلخالی؛ درباره اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد ایران‌خودرو، گفت: در شرایط فعلی، تفاوت قیمت تا ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان در برخی محصولات وجود دارد که این فاصله قیمتی، ارزش سوداگری را تحت‌تأثیر قرار داده است. همچنین طولانی شدن زمان تحویل خودرو نیز باعث کاهش جذابیت خرید و فروش سوداگرانه شده است. خلالی؛ تصریح کرد: با توجه به تحولات اخیر و همکاری‌های گسترده با شرکت‌های چینی، صنعت خودرو می‌تواند با قدرت به فعالیت خود ادامه دهد. در حقیقت موفقیت تولید به مدیریت بهتر تخصیص ارز و تسهیل در نقل و انتقالات مالی با شرکای خارجی بستگی دارد؛ بنابراین لازم است که مسئولان دولتی با دقت و تمرکز بیشتر در این زمینه تصمیم‌گیری کنند. وی همچنین اظهار کرد: امیدوارم با استمرار همکاری‌‌ها و اتخاذ سیاست‌های مناسب، تولید خودرو کاهش نیابد و بازار خودروی ایران به سمت تعادل و ثبات حرکت کند.