تأثیر مکانیسم‌ماشه بر بازار خودرو

یک کارشناس حوزه خودرو، بیان کرد: اگر کشور درگیر مسائلی نظیر جنگ نشود، تأثیر فعال‌سازی مکانیسم‌ماشه بر بازار خودرو به صورت افزایش محدود قیمت‌ها خود را نشان می‌دهد‌. به گزارش مناقصه‌مزایده، حسین‌ رحیمی‌نژاد؛ درخصوص تأثیر فعال‌سازی مکانیسم‌ماشه بر بازار خودرو، اظهار داشت: اگر احتمال جنگ را کنار بگذاریم، می‌توان گفت که بازگشت تحریم‌های سازمان ملل […]

یک کارشناس حوزه خودرو، بیان کرد: اگر کشور درگیر مسائلی نظیر جنگ نشود، تأثیر فعال‌سازی مکانیسم‌ماشه بر بازار خودرو به صورت افزایش محدود قیمت‌ها خود را نشان می‌دهد‌. به گزارش مناقصه‌مزایده، حسین‌ رحیمی‌نژاد؛ درخصوص تأثیر فعال‌سازی مکانیسم‌ماشه بر بازار خودرو، اظهار داشت: اگر احتمال جنگ را کنار بگذاریم، می‌توان گفت که بازگشت تحریم‌های سازمان ملل تأثیر چندانی بر بازار خودرو نخواهند داشت. اگر هیچ اتفاق دیگری رخ ندهد، اثر مستقیم تحریم‌های جدید روی بازار خودرو احتمالاً محدود به ۵ تا ۱۰ درصد خواهد بود. دلیل این موضوع وابستگی شدید صنعت خودروی ایران به واردات خودرو و قطعات از چین است. با اینکه چین هم تحت‌تأثیر تحریم‌های آمریکا قرار دارد، اما در طول زمان به‌جای قطع ارتباط، این تحریم‌ها را به‌عنوان فرصتی برای تسلط بر بازار ایران دیده و همین روند همچنان ادامه می‌یابد. رحیمی‌نژاد؛ تصریح کرد: صرفا تغییرات اندک و محدودی در بازار خودرو مشاهده خواهد شد که احتمالاً به دلیل سخت‌تر شدن مبادلات تجاری و تغییرات در واسطه‌های تجاری خواهد بود. این تغییرات بیشتر به دلیل ریسک‌های احتمالی ناشی از تحریم‌ها و وضعیت اقتصادی است که ممکن است برخی از واسطه‌ها را از همکاری با ایران منصرف کند. به گفته وی، تغییرات نرخ ارز و تأثیر آن بر بازار خودرو نیز یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند بر بازار خودرو تأثیر بگذارد. هر تغییر قابل‌توجه در نرخ ارز معمولاً با تأخیری دو تا سه ماهه در قیمت خودرو تأثیر می‌گذارد. با توجه به شرایط فعلی، به نظر نمی‌رسد که تغییرات نرخ ارز به‌تنهایی موجب رکود یا افزایش شدید قیمت‌ها در بازار خودرو شود. رحیمی‌نژاد؛ توضیح داد: در بازار خودرو یک نیاز ثابت وجود دارد که تقریباً سالانه بین یک تا یک‌ونیم میلیون خودرو است. در حالی که عرضه کمتر از این مقدار است و این اختلاف همواره موجب ایجاد تفاوت قیمت بین قیمت کارخانه و قیمت بازار می‌شود. این نیاز همچنان پابرجاست و به نظر نمی‌رسد که حتی تحریم‌ها بتوانند آن را تحت‌تأثیر قرار دهد. یک کارشناس حوزه خودرو، درخصوص زمان مناسب خرید خودرو نیز، گفت: اگر فردی به‌طور واقعی به خودرو نیاز دارد، توصیه می‌شود که خرید کند. اما اگر هدف از خرید خودرو نگاه سرمایه‌ای است، بهتر است از این کار خودداری کند. در حقیقت، خودرو در حال خروج از وضعیت کالای سرمایه‌ای است و دیگر به اندازه گذشته نمی‌توان به آن به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری مطمئن نگاه کرد. دلیل این امر هم افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو است که باعث شده تفاوت قیمت بین کارخانه و بازار کاهش یابد. در گذشته، افراد می‌توانستند با خرید خودرو از کارخانه و فروش آن در بازار، سود قابل‌توجهی کسب کنند، اما حالا این تفاوت قیمت کاهش یافته و این نوع نگاه سرمایه‌ای دیگر معنادار نیست.