خلف وعده در اعلام برنده مزایده اپراتور نهایی بندر شهید رجایی

خلف وعده در اعلام برنده مزایده اپراتور نهایی بندر شهید رجایی  در حالی معاون وزیر راه‌ و شهرسازی اوایل اردیبهشت امسال از معرفی اپراتور نهایی بندر شهید رجایی طی دو هفته خبر داده بود که با وجود گذشت مدت مذکور، هنوز این وعده محقق نشده است. قرار بود تا پایان سال گذشته برنده نهایی مناقصه […]

خلف وعده در اعلام برنده مزایده اپراتور نهایی بندر شهید رجایی

 در حالی معاون وزیر راه‌ و شهرسازی اوایل اردیبهشت امسال از معرفی اپراتور نهایی بندر شهید رجایی طی دو هفته خبر داده بود که با وجود گذشت مدت مذکور، هنوز این وعده محقق نشده است. قرار بود تا پایان سال گذشته برنده نهایی مناقصه ترمینال۱و ۲ این بندر مشخص شود.

به گزارش تسنیم، محمدسعیدنژاد ۹ اردیبهشت ماه امسال با اعلام وعده‌ای جدید برای انتخاب اپراتور نهایی بندر شهیدرجایی گفته بود: یکی از دلایل طولانی شدن این کار سرمایه‌گذاری توام خارجی‌‌‌ها با اپراتور داخلی بوده است تا به یک کار مشترک ایرانی و خارجی تبدیل شود.

وی تأکید‌ کرد: بهره‌برداران ارزیابی شدند و تا دو هفته آینده از آنها درخواست قیمت خواهیم کرد تا براساس آن اپراتور نهایی انتخاب شود.

وی با بیان این‌که در فاز دو بندر شهیدرجایی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نداریم، افزود: میزان سرمایه‌گذاری فاز ۳ حدود ۳۰۰ میلیون دلار است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین با اشاره به تعویق افتتاح بندر شهیدبهشتی چابهار گفت: قرار بود این بندر با حضور مقامات ارشد منطقه افتتاح شود اما با توجه به این‌که این افتتاح مقارن با انتخابات با ریاست جمهوری شد بندر مذکور پس از رفع محدودیت‌ها و پس از انتخابات افتتاح می‌شود.

سعیدنژاد با بیان این‌که در بندر چابهار مجموعاً ۸۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفته است، اظهار‌ کرد: از محل منابع داخلی سازمان ۳۰۰ میلیون دلار، از محل سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی و سازمان بنادر ۴۳۰ میلیون دلار، از محل قرارداد تأمین فاینانس با هندی‌‌‌ها ۱۵۰ میلیون دلار و از محل قرارداد BOK با هندی‌‌‌ها ۸۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی یادآور ‌شد: بخشی از تجهیزات این بندر خریداری شده و در حال ورود به بندر است، بخشی در حال حمل بوده و بخشی دیگر در حال امضای قرارداد است اما به‌طور کلی فرایند خرید تجهیزات تا آخر سال زمان می‌برد.

به گزارش تسنیم، ۶ دی ماه سال گذشته مدیر اداره بندر و دریانوردی استان هرمزگان از انتخاب اپراتور ترمینال یک و دو بندر شهید رجایی تا ۲ ماه آینده خبر داده و گفته بود: مقدمات تشریفات برگزاری مزایده ترمینال دو بندر شهید رجایی انجام شده و امیدواریم تا پایان سال جاری برنده آن مشخص شود.

ا…مرادعفیفی‌پور یادآور شد: بر اساس فراخوان عمومی اولیه‌ای که برای مزایده اپراتوری ترمینال دو بندر شهید رجایی انجام گرفت شرکت‌های متقاضی به سازمان بنادر و دریانوردی رجوع کردند تا سؤالات خود را در این زمینه برای پاسخگویی مطرح کنند.

وی با اشاره به این‌که براساس تصمیمات سازمان بنادر این ترمینال قرار است با مشارکت خارجی راهبری شود، افزود: شریک خارجی باید بحث سرمایه‌گذاری در بندر را مد نظر قرار دهد چرا که اولویت سازمان بنادر تنها انتخاب اپراتور بندری نیست، چراکه همین حالا هم شرکت‌های داخلی توان این کار را دارند به همین دلیل اساساً دلیل حرکت به سمت انتخاب شریک خارجی متناظر بر سرمایه‌گذاری در بندر بوده است که شاخص‌های آن تعیین شده و در مدل ارایه شده وجود دارد و در جلسات توجیهی برای متقاضیان شفاف‌سازی شده است.

وی ادامه ‌داد: حداقل سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیون دلار و حداقل مشارکت در حدود ۲۹ درصد از جمله شاخص‌های انتخاب شریک خارجی است، ضمن آن‌که شریک خارجی باید در سطح بین‌المللی و در رنکینگ جهانی جایگاهی در خور داشته باشد و در حوزه‌های سرمایه‌گذاری، اپراتوری و تجهیزات دارای سابقه خوب و حسن شهرت باشد.

 

عفیفی‌پور با اشاره به این‌که امیدواریم شریک خارجی ترمینال دو بندر شهید رجایی با تمام شاخص‌های اعلام شده جذب شود به مانا گفت: تشریفات اداری ترمینال یک قبل تر از ترمینال دو آغاز شده اما مقدمات تشریفات برگزاری مزایده ترمینال دو بندر شهید رجایی نیز انجام شده و امیدواریم تا پایان سال جاری برنده آن مشخص شود.