در سالهای اخیر، نقره در میان فلزات گرانبها رشد بالایی در سرمایهگذاری پیدا کرده و برخی به دلایل مختلف تمایل خود را به سرمایهگذاری بر روی این فلز صنعتی و تزئینی نشان دادهاند و حتی در برخی از صفحات مجازی در شبکههای اجتماعی نیز محتواهای تولیدی درباره این فلز، تب بالایی گرفته و تبلیغات متعددی […]
در سالهای اخیر، نقره در میان فلزات گرانبها رشد بالایی در سرمایهگذاری پیدا کرده و برخی به دلایل مختلف تمایل خود را به سرمایهگذاری بر روی این فلز صنعتی و تزئینی نشان دادهاند و حتی در برخی از صفحات مجازی در شبکههای اجتماعی نیز محتواهای تولیدی درباره این فلز، تب بالایی گرفته و تبلیغات متعددی از شمش تا ساچمه نقره برای خرید و فروش این فلز وجود دارد. به گزارش ایسنا، در این رابطه نادر بذرافشان؛ رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، نقره و جواهر استان تهران، در رابطه با چرایی و دلایل تمایل به خرید نقره طی سالهای اخیر و ابعاد مختلف سرمایهگذاری در حوزه نقره، میگوید: طی سالهای گذشته بهویژه طی ۱۰ سال اخیر، نقره هم در نوسان جهانی و هم در بازار داخلی نقش بالایی در معاملات فلزات گرانبها نداشته و محوریت آن بیشتر در حوزه برخی مصنوعات تزئینی بود؛ اما طی سالهای گذشته به علت افزایش بیسابقه طلا در بازارهای جهانی و داخلی، نقش نقره پررنگتر شده که بخشی از آن به سرمایهگذاری ارزانتر نقره باز میگردد و همچنین به خاطر افزایش قیمت طلا، بازار نقره در داخل کشور به خاطر برخورداری از قدرت خرید مناسبتر، مخاطبان بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرده است؛ اما هنوز بهعنوان فلزی برای سرمایهگذاری عمومیت پیدا نکرده است. وی افزود: تا پیش از این، شرایط بازار نقره به شکلی بوده که اطلاعرسانی آن نسبت به طلا کمتر و همچنین نسبت به طلا نیز در زمان معامله، فروشنده مجبور است با شرایط بازار کنار آمده و بعضا مشاهده شده که زمانی که افراد برای فروش نقره خود به بازار مراجعه میکنند با مشکلاتی در رابطه با خریداران روبهرو و به عبارتی خریداران (فعالان حوزه) با توجه به شرایط بازار اقدام به خرید نقره از افراد میکنند. از سوی دیگر نیز، برخی از فعالان این حوزه نتوانستهاند نقره خود را به سرعت بفروش برسانند؛ به عبارتی نقره هنوز به خوبی در میان مردم طرفدار ندارد و این در حالی است که طلا در هر شرایطی مقبولیت داشته و خریداران و فروشندگان آن همیشه در بازار حضور دارند. رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، در پایان خاطرنشان کرد: حتی در ایام جنگ ۱۲روزه اخیر، تمامی فعالان حوزه طلا بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت به تمامی تعهدات خود عمل کردند. با این حال، سرمایهگذاری در حوزه نقره هنوز به آن حجم از سرمایهگذاری نرسیده که مانند طلا از مقبولیت عمومی برخوردار باشد و در طرف دیگر با اینکه قابلیت نقدشوندگی دارد، اما این نقدشوندگی وابسته به شرایط بازار و زمانهای متفاوت است و برعکس طلا که در هر شرایطی در نهایت طی ۲۴ ساعت قابلیت نقد شوندگی دارد اما نقره از این قدرت نقدشوندگی طلا برخوردار نیست و ممکن است بسته به شرایط بازار، در بازهزمانی متفاوتتری نقدشوندگی داشته باشد. گفتنی است؛ قیمت نقره، تحتتأثیر عدم قطعیت اقتصادی، آشفتگی ژئوپلیتیکی و رشد کمسابقه قیمت طلا، به بالاترین رکورد خود طی ۱۴ سال گذشته صعود کرده و در اوایل هفته گذشته از مرز ۴۴ دلار عبور کرد و سپس به ۴۵ دلار رسید که بالاترین قیمت آن از سال ۲۰۱۱ بود.
دیدگاه بسته شده است.