نائبرئیس انجمن قطعهسازان صنایع همگن استان تهران، گفت: شرکتهای خودروسازی گامهایی برای بازگرداندن نظم مالی و ساماندهی پرداختها، برداشتهاند که میتواند سرآغاز تحولی واقعی در صنعت خودرو باشد، اما شرط موفقیت در بازار اصلاح قیمتگذاری است. به گزارش مناقصهمزایده، امیرحسین جلالی؛ اظهار داشت: قرار است پرداخت چکهای خودرو ساری از جمله سایپا منظم شود و […]
نائبرئیس انجمن قطعهسازان صنایع همگن استان تهران، گفت: شرکتهای خودروسازی گامهایی برای بازگرداندن نظم مالی و ساماندهی پرداختها، برداشتهاند که میتواند سرآغاز تحولی واقعی در صنعت خودرو باشد، اما شرط موفقیت در بازار اصلاح قیمتگذاری است. به گزارش مناقصهمزایده، امیرحسین جلالی؛ اظهار داشت: قرار است پرداخت چکهای خودرو ساری از جمله سایپا منظم شود و جریان نقدینگی شرکت روی ریل بیفتد. در صورتی که این انضباط مالی بهدرستی اجرا شود، بدون تردید اثر مثبتی بر کل زنجیره تأمین خواهد داشت. نائبرئیس انجمن قطعهسازان صنایع همگن استان تهران، افزود: قطعهسازان وقتی از بابت دریافت مطالبات خود مطمئن باشند، با توان بیشتری تولید میکنند و جریان تأمین قطعات روانتر میشود. جلالی؛ اظهار داشت شرکتهای خودروسازی در ماههای اخیر تلاش کرده با کنترل هزینهها و ایجاد شفافیت در پرداختها، بدهیهای معوق خود را کاهش دهد اما این روند تا زمانی که ساختار قیمتگذاری دستوری پابرجا بماند، نمیتواند پایدار باشد. وی افزود: واقعیت این است که وقتی خودرو پایینتر از بهای تمامشده فروخته میشود، هیچ مدیری (با بهترین انضباط مالی) نمیتواند همه تعهدات را بهموقع انجام دهد؛ تا زمانی که این سیاست اصلاح نشود، زیان انباشته ادامه دارد و نظم مالی تنها بهصورت موقت دوام میآورد. جلالی؛ در ادامه از تصمیم دولت برای تزریق ۲۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی به سایپا خبر داد و گفت: این منابع قرار است صرف تسویه چکهای معوق و بدهیهای قطعهسازان شود؛ اگر این تزریق نقدینگی انجام و درست مدیریت شود، میتواند بخشی از بحران نقدینگی در زنجیره تأمین را حل کند. نائبرئیس انجمن قطعهسازان صنایع همگن استان تهران، افزود: اگر قیمتگذاری همچنان دستوری بماند، این پول هم در نهایت صرف جبران زیان میشود و دوباره همان چرخه زیاندهی تکرار خواهد شد. به گفته نائبرئیس انجمن قطعهسازان صنایع همگن، انضباط مالی سایپا یک گام روبهجلو است، اما نه پایان راه. وی تأکید کرد: اگر اصلاحات قیمتی، بازنگری در سیاستهای فروش و حمایت واقعی از تولید داخل همزمان اجرا شود، سایپا شانس واقعی برای خروج از بحران دارد. در غیر این صورت، هر چقدر هم مدیریت مالی دقیق باشد، باز هم زیر فشار سیاستهای نادرست فرسوده میشود. جلالی؛ افزود: صنعت خودرو در آستانه تصمیمی سرنوشتساز است؛ یا میتواند با اصلاحات واقعی مسیر پایداری را در پیش بگیرد، یا با ادامه سیاستهای گذشته، فرصت نجات آن را برای همیشه از دست دهد.
مهدی قرهداغلی -سیاست قیمتگذاری دستوری خودرو در سالهای اخیر، نهتنها به کاهش قیمتها و افزایش قدرت خرید مردم منجر نشده، بلکه رانت قابلتوجهی را نصیب واسطهها و دلالان کرده است. به گزارش مناقصهمزایده، اختلاف قابلتوجه میان قیمت کارخانه و بازار آزاد، فضای سودآوری تضمینشدهای را ایجاد کرده است که عمدتاً به جیب افرادی میرود که […]
گروه خودرو- با شروع سال جدید و تغییر نرخ محاسبه ارز مورد نیاز خودروسازان، باعث شده عملاً خودروسازان داخلی بیش از پیش در مرداب زیاندهی غرق شوند و همین موضوع سبب شده که طی چند روز اخیر شاهد گروکشیهایی از سوی خودروسازان داخلی باشیم و تا به هر نحو و ترتیبی است حرف خود را […]
مهدی قرهداغلی -با وجود تصمیم دولت برای واگذاری کامل سهام خود در صنعت خودرو و خروج از ترکیب مدیریت شرکتهای خودروساز، فرآیند قیمتگذاری این محصول همچنان تابع ضوابط و مقررات خاص و تحت نظارت نهادهای قانونی است. به گزارش مناقصهمزایده، این در حالی است که براساس مصوبه شورایرقابت در بهمن ۱۴۰۲، با اصلاح دستورالعمل تنظیم […]
مهدی قرهداغلی -قیمتگذاری دستوری همواره عامل زیانسازی صنایع به حساب میآید و بهطور کلی هر صنعتی با قیمتگذاری دستوری یک قدم به عقب برمیدارد. از اواخر دهه ۱۳۸۰ بود که برای کنترل قیمتها و حمایت از مصرفکننده قیمتگذاری دستوری در صنعت خودرو به اجرا در آمد. این اقدام طی این سالها نهتنها به نفع مصرفکنندگان […]
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه