نظام توزیع کالا با توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای بهبود می‌یابد

اما و اگرهای توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای نظام توزیع کالا با توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای بهبود می‌یابد از آنجا که سیستم توزیع‌، رابط بین تولید و مصرف است‌، هرگونه تغییر و تحول اساسی و عمده در یکی از دو بخش تولید و مصرف‌، به تغییری بنیادی در بخش توزیع منتهی خواهد شد و در این میان کاهش […]

اما و اگرهای توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای

نظام توزیع کالا با توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای بهبود می‌یابد

از آنجا که سیستم توزیع‌، رابط بین تولید و مصرف است‌، هرگونه تغییر و تحول اساسی و عمده در یکی از دو بخش تولید و مصرف‌، به تغییری بنیادی در بخش توزیع منتهی خواهد شد و در این میان کاهش هزینه‌های انبارداری کالا و تخلیه بار و فاصله تولید و مصرف از مزیت‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای است.

به گزارش پانا‌، موضوع فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مسأله توزیع، چندسالی است که در کشور مطرح شده است‌. اگرچه ایجاد این فروشگاه‌ها پدیده جدیدی نیست و سابقه آن به سال ۱۳۲۸ و تأسیس تعاونی مصرف سپه برمی‌گردد، ولی در سال‌های اخیر و به خصوص در دوره سازندگی به دلیل وجود مشکلات فراوان در بخش توزیع کالا‌‌ها که بیش‌تر متأثر از دو عامل وضعیت نابسامان اقتصادی و ساختار نامناسب نظام توزیع سنتی است‌، دولت برآن شد تا با تأسیس فروشگاه‌های نوین زنجیره‌ای‌، وضعیت توزیع را در کشور بهبود بخشد و از آشفتگی در بازار جلوگیری کند.

امیرخسرو فخریان رییس فروشگاه‌های زنجیره‌ای کوروش در گفت‌وگو با پانا در خصوص اقتصاد فرشگاه‌های خرد و کوچکی که در سطح شهر پراکنده‌اند و با پا به عرصه گذاشتن فروشگاه‌های زنجیره‌ای با کاهش فروش مواجه شده‌اند، تصریح‌ کرد: واحدهای خرد توزیع کالا می‌توانند باهم جوینت شده و در قالب یک شرکت عمل کنند و مانند سایر فروشگاه‌های زنجیره‌ای با برند خود فعالیت کنند.

فخریان افزود: بار‌‌ها اطلاع‌رسانی شده که هر کدام از فروشگاه‌های توزیعی در سطح شهر که مایل باشند می‌توانند از اطلاعات لازم برای احداث و ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای بهره بگیرند.

رییس فروشگاه‌های زنجیره‌ای کوروش خاطرنشان ‌کرد: اعطای نمایندگی فروش به واحدهای خرد و متوسطی که در سطح شهر‌‌ها مشغول به فعالیت هستند نیز یکی دیگر از شیوه‌هایی است که می‌تواند اقتصاد این واحد‌‌ها را از خطر ورشکستگی و تعطیلی نجات دهد.

وی افزود: علاقه‌مندان به ایجاد نمایندگی‌های فروش باید قوانین و مقررات موجود این فروشگاه‌ها شامل نصب صندوق فروشگاهی را رعایت کنند و با کمک دانش فنی که در اختیار هست نسبت به تقویت و راه‌اندازی واحدهای جدید استفاده کرد.

وی در خصوص تخفیف‌هایی که از سوی نمایندگی‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای از تولید‌کنندگان درخواست می‌شود‌، گفت‌: این مذاکرات دو جانبه است و طبیعی است که تولید‌کننده و فروشنده با هم به توافق می‌رسند و این‌گونه نیست که تولید‌کننده مجبور به ارایه تخفیف‌هایی شود که به آن رضایت ندارد.

رییس فروشگاه‌های زنجیره‌ای کوروش گفت: البته طبیعی است که برندهایی که تازه به عرصه تولید وارد شده‌اند تخفیف‌های بیش‌تری را به فروشگاه‌ها ارایه می‌دهند تا بتوانند سهم مناسبی از بازار را به دست آورند.

وی در پاسخ به این پرسش که قدرت رقابت در قیمت در فروشگاه‌های زنجیره‌ای با سایر فروشگاه‌ها چگونه تقویت می‌شود‌، عنوان‌ کرد: مسلماً مردم خود انتخاب می‌کنند که کالایی را با قیمت مناسبت ‌و کیفیت بهتر از فروشگاهی که خدمات درخور‌ شأن و مناسب‌تری ارایه می‌دهد خریداری کنند.

رییس فروشگاه‌های زنجیره‌ای کوروش گفت‌: سود صنعت خرده فروشی در جهان بالا نیست و در حدود دو تا ۳ درصد است بنابراین برای رقابت نمی‌توان حاشیه سود بالایی را طلب کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که در مکان‌ها و محلاتی که قیمت ملک در آن بالاست ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای مقرون به صرفه است‌، نیز گفت‌: فروشگاه‌های زنجیره‌ای در مناطقی که تراکم جمعیت بیش‌تر داشته و در مناطق متوسط شهری هستند از فروش‌، رونق و استقبال بیش‌تری برخوردار هستند.

سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای در نظام توزیع ناچیز است

علی فاضلی، رییس اتاق اصناف ایران نیز با بیان این‌که فروشگاه‌های زنجیره‌ای در جایگاه واقعی خودشان قرار نگرفته‌اند، گفت: با رفع موانع، در آینده تلاش‌های بیش‌تری برای افزایش سهم این فروشگاه‌ها در نظام توزیع انجام خواهد شد.

رییس اتاق اصناف ایران گفت: اتاق اصناف ایران ضرورت کار فروشگاه‌های زنجیره‌ای را در اولویت قرارداده اما با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، هنوز سهم این فروشگاه‌ها در نظام توزیع ناچیز است.

 

براساس این گزارش واحدهای صنفی می‌توانند با اعمال تغییرات لازم در ساختار خود و دارا بودن حداقل مساحت برای احداث فروشگاه زنجیره‌ای و همچنین گذراندن دوره‌های آموزشی به مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای بپیوندند. آنچه مسلم است حذف واسطه‌ها از نظام توزیع در کاهش قیمت تمام شده مؤثر است و رقابت با سایر واحدهای توزیعی می‌توانند کالای نهایی را با قیمت مناسب‌تری به دست مصرف‌کننده برساند.